1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. با افزایش تولید و فروش، رضایت‌مندی از خودروسازان کاهش یافت

با افزایش تولید و فروش، رضایت‌مندی از خودروسازان کاهش یافت

14 تیر 1399
  • 0

مهم‌ترین اخبار خودرویی این هفته را «افزایش تولید فروش خودروسازان»، «کاهش رضایت عمومی از خدمات فروش شرکت‌های خودروساز» و «همچنین ورود نیروی هوا فضای سپاه به پروژه داخلی‌سازی قطعات خودرو» در بر گرفته که آنها را مرور می‌کنیم.

  تولید بالا رفت

این هفته آمار تولید خودروسازان در فصل بهار اعلام و مشخص شد سه خودروساز بزرگ در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته با افزایش تیراژ مواجه شده‌اند. در این گزارش و بنابر آمار استخراجی از صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، مشخص شد طی سه ماه نخست امسال در مجموع ۲۰۳ هزار و ۱۴۶ دستگاه انواع محصول سواری و وانت توسط آنها به تولید رسیده است. با توجه به آمار اعلامی، تیراژ خودروسازان در بهار ۹۸ و نسبت به فصل مشابه ۹۷،معادل ۵/ ۹ درصد بالا رفته است. در بین خودروسازان اما ایران‌خودرویی‌ها در بهار امسال ۹۶ هزار و ۴۹۰ دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده‌اند که این آمار از رشد ۴۰ درصدی تیراژ در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته حکایت داشته است. 

از آن سو اما سایپا بهار امسال را با روندی نزولی نسبت به بهار ۹۸ پشت سر گذاشته است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور ۷۹ هزار و ۵۲۰ دستگاه انواع محصول را در سه ماه ابتدایی سال جاری تولید کرده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵/  ۱۳ درصد کاهش را به خود دیده است. در نهایت اما پارس‌خودرویی‌ها نیز تیراژ بهار امسال خود را در مقایسه با بهار ۹۸ افزایش داده‌اند. سومین خودروساز بزرگ ایران در بازه زمانی موردنظر ۲۷ هزار و ۱۳۶ دستگاه محصول را به تولید رسانده که در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. غول‌های جاده مخصوص اما در خرداد امسال نیز در مجموع ۸۵ هزار و ۸۸۹ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با اردیبهشت، افزایش ۴ درصدی را تجربه کرده باشند.

  رشد درآمد خودروسازان در فروش

بهار امسال اما علاوه بر بهبود تیراژ، رشد فروش و درآمدزایی خودروسازان را نیز به دنبال داشته است. طبق آمار جدید، سه خودروساز بزرگ کشور طی سه ماه ابتدایی امسال در مجموع ۱۶۹ هزار و ۹۶۲ دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد. این تعداد فروش اما درآمدی بالغ بر ۷ هزار و ۶۹۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان را برای سه خودروساز بزرگ داخلی به ارمغان آورده است. با این حساب، درآمد خودروسازان از ناحیه فروش، رشدی بالغ بر ۹۵ درصد را طی بهار امسال و نسبت به فصل مشابه سال گذشته به خود می‌بیند. در بین خودروسازان، ایران خودرو بیش از ۷۶ هزار دستگاه انواع محصول را طی بهار امسال به فروش رسانده که رشد ۳/  ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت همچنین از ناحیه فروش این تعداد محصول، بالغ بر چهار هزار و ۵۰۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده تا ۹۶ درصد رشد را به خود ببیند. سایپا هم توانسته با تولیدی بالغ بر ۷۱ هزار دستگاهی، ۵۰ درصد در فروش رشد کند و درآمدی بیش از دو هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان (با رشد ۹۸ درصدی) به دست بیاورد. در نهایت پارس خودرو هم بهار امسال را با تولید افزون بر ۲۱ هزار دستگاهی که رشد ۴۹ درصدی را به دنبال داشته، پشت سر گذاشته است. طبق آمار، پارس خودرو بیش از ۵۳۶ میلیارد و ۹۷۹ میلیون تومان کسب درآمد از ناحیه فروش داشته که رشد ۲۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

  کاهش رضایت از فروش خودرو

طی هفته جاری اما گزارش میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروسازان نیز منتشر شد که نشان از کاهش طی سال ۹۸ و در مقایسه با ۹۷ داشت. بنابر گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرد، شاخص رضایت مشتریان از خدمات فروش عرضه‌کنندگان خودرو در سال ۹۸، به عدد ۹/  ۵۷ درصد رسیده است. این در حالی است که شاخص موردنظر در سال ۹۷ حدود ۷۱ درصد بود. با این حساب میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش عرضه‌کنندگان خودرو در سال ۹۸، حدود ۱۳ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش پیدا کرده است. اینکه چرا رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش کاهش پیدا کرده، ریشه در مسائل مختلفی داشته است و اصلی‌ترین آنها به «تاخیر در تحویل خودروها» مربوط می‌شود. البته به جز «تاخیر در تحویل خودرو»، دو مورد دیگر شامل «عدم پرداخت خسارت دیرکرد» و «عدم پایبندی به تعهدات» نیز دیگر دلایل اصلی نارضایتی عمومی از خدمات فروش خودروسازان طی سال ۹۸ بوده‌اند. کاهش میزان رضایت عمومی از فروش خودروسازان را اما کارشناسان ناشی از تحریم، افت تولید و به تبع آنها، ایجاد تعهدات معوق می‌دانند.

  ورود سپاه به داخلی‌سازی قطعات

طی هفته جاری اما فرمانده هوا فضای سپاه ضمن بازدید از خودروی طراحی شده در دانشگاه علم و صنعت، هدف از ورود این نهاد نظامی به ساخت داخل قطعات را کمک به صنعت خودرو اعلام کرد. سردار امیرعلی حاجی زاده با تاکید بر اینکه کار تولید محصول با خودروسازان است، گفت:ما تنها می‌خواهیم به صنعت خودرو در جهت رفع کاستی‌ها کمک کنیم و قصد تصدی گری نداریم. وی با بیان اینکه سپاه آدرس صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان داخل را بیشتر از دیگران می‌داند، تاکید کرد:به همین دلیل می‌توانیم (در داخلی‌سازی قطعات) کمک حال خودروسازان باشیم و قرار نیست به خودروسازی ورود کنیم. 

فرمانده هوا فضای سپاه اما این هفته میهمان پژوهشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت نیز شد تا از خودروی طراحی شده در این دانشگاه بازدید کند. با توجه به آنکه قرار است با پیگیری مجلس شورای اسلامی، پروژه پلت فرم ملی برای بار پنجم و با کمک دانشگاه علم و صنعت به جریان بیفتد، پیش‌بینی می‌شود که نهادهای نظامی از جمله هوا فضای سپاه نیز در این پروژه مشارکت خواهند داشت. گویا قرار است از توان فنی نهادهای نظامی برای طراحی و ساخت برخی قطعات پیشرفته (چه برای خودروهای فعلی و چه برای پروژه‌های آینده) استفاده شود.

 



نظرات