1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نگاهی به عملکرد سه‌ماهه «سایپا» ، بهار نارنجی‌پوشان و روزگار خوش این روزهای سایپا

نگاهی به عملکرد سه‌ماهه «سایپا» ، بهار نارنجی‌پوشان و روزگار خوش این روزهای سایپا

18 تیر 1399
  • 1

 

شرکت سایپا این روزها دوران خوشی را می‌گذراند، از افزایش تولید محصولات گرفته و رشد درآمدها تا اوضاعی که بر وضعیت سهام این شرکت در بورس حکم‌فرماست. 

روز گذشته نارنجی‌پوشان بیشترین حجم تقاضا را در بورس به خود اختصاص دادند، به‌طوری‌که 5میلیارد سهم در صف خرید این شرکت خودرویی در انتظار بود. با توجه به این اوضاع می‌توان آینده روشنی را برای دومین خودروساز بزرگ کشور متصور بود. از سوی دیگر، با مقایسه تولید و فروش سه‌ماهه سال جاری سایپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌توان به وضعیت خوشایند این غول خودروسازی در شرایط فعلی بیشتر پی برد. همان‌طور که در آمارهای منتشرشده دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو مشاهده می‌شود، نزدیک به 100 درصد محصولات تولیدی فروش رفته و حتی در بعضی از محصولات فروش از موجودی انبار صورت گرفته است که نشان از بازار پررونق این صنعت دارد.

138.jpg
   سودسازی پس از سال‌ها

در کنار این موضوعات می‌توان به افزایش نرخ محصولات نسبت به سال گذشته نیز توجه کرد. از همه مهم‌تر با توجه به افزایش سرمایه سنگین این شرکت، صورت‌های مالی سایپا از زیان خارج شده است و با این ترکیب فروش می‌توان بعد از سال‌ها به سودسازی در این شرکت امیدوار بود. البته همچنان افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش نرخ محصولات اولیه برای خودروسازان مشکل‌ساز است. با توجه به این موضوع می‌توان انتظار داشت که تا پایان سال نیز خودرویی‌ها حداقل یک‌بار دیگر با افزایش نرخ محصولات روبه‌رو باشند که این امر نیز می‌تواند برای شرکت سایپا از اهمیت به‌سزایی برخوردار باشد.

   مشکل بزرگ قیمت‌گذاری دستوری

هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل صنعت خودرو قیمت‌گذاری دستوری است که باعث شده هم خودروسازان محصولات خود را با زیان تولید کنند و هم مصرف‌کنندگان نتوانند خودرو را به قیمت کارخانه خریداری کنند. سال‌هاست که دولت با قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت، زیان هنگفتی را به خودروسازان تحمیل کرده و اگر همین روند برای سالیان بعد نیز ادامه پیدا کند، باز هم زیان انباشته برای خودروسازان ایجاد خواهد شد، بنابراین قیمت‌گذاری دستوری یک دور باطل بوده که در حال تکرار شدن است و باید جلو آن گرفته شود. از سوی دیگر، همگی مشتریان بازار خودرو نیز نمی‌توانند در پیش‌فروش‌ها شرکت کنند. 

در نتیجه مجبور می‌شوند محصول را از حاشیه بازار و خیلی بالاتر از قیمت کارخانه خریداری کنند که سود این فاصله قیمتی تنها به جیب دلالان می‌رود و خودروسازان نمی‌توانند از این وضعیت بهره‌مند شوند. بنابراین اگر قیمت‌گذاری آزاد شود، دست‌کم دیگر خودروساز محصول خود را با زیان تولید نمی‌کند و از سوی دیگر می‌تواند بحث‌هایی نظیر توسعه محصول و افزایش کیفیت را نیز در دستور کار خود قرار دهد. قدر مسلم مردم نیز از این وضعیت راضی‌تر خواهند بود، چرا که محصولی را تهیه می‌کنند که ارزش خرید بالاتری دارد.

 

 

 

 

 



نظرات

  • رضا رضا (18 تیر 1399 ساعت 19:17)

    سود توی جیب دلالان میره نه خودروسازان :-)
    پس افزایش پیوسته ی قیمت و کاهش قدرت خرید مردم مهم نیست، مهم اینه که سود توی جیب کی بره :-)
    جالبه مگر آقایون نگفته بودن خودروهای مال بالای 80 درصد تولید داخلن!
    پس افزایش دلار مگر چقدر رو قیمت تاثیر داره؟!
    در ضمن هرچقدر کارخونه گرون کنه دلال هم همونقد گرون میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!