1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ب‌ام‌و iX3، اولین کراس‌اوور تمام الکتریکی باواریایی‌ها رسما معرفی شد + تصاویر

ب‌ام‌و iX3، اولین کراس‌اوور تمام الکتریکی باواریایی‌ها رسما معرفی شد + تصاویر

30 تیر 1399
  • 0

 

پس از گزارش‌های مختلف و افشای تصاویر متعدد، سرانجام iX3 به‌عنوان اولین کراس‌اوور تمام الکتریکی ب‌ام‌و رسماً معرفی شد. این کراس‌اوور الکتریکی بر اساس نسل کنونی X3 ساخته شده و از نسل پنجم سیستم eDrive بهره می‌برد که از یک پکیج باطری ۸۰ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی با ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تشکیل شده است. به گفتهٔ ب‌ام‌و، این خودرو با هر بار شارژ کامل باطری‌ها می‌تواند تا ۴۶۰ کیلومتر را طی کند.

BMW-iX3-2021-1024-1h.jpg
در iX3 نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و تجربهٔ رانندگی کلاسیک یک ب‌ام‌و را ارائه می‌کند. این ماشین ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. امکان شارژ باطری‌های iX3 با شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلوواتی وجود دارد که در این صورت ظرف تنها ۳۴ دقیقه باطری‌های آن از صفر تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند. تنها ۱۰ دقیقه شارژ از طریق این شارژرهای سریع نیز صد کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند.


iX3 در بیرون به ویژگی‌های خاصی مجهز شده تا از برادران درون‌سوز خود متمایز شود. مهم‌ترین ویژگی ظاهری این خودرو جلوپنجرهٔ آن است که برای کاهش مقاومت هوا تا حدودی مسدود شده است. علاوه بر این، برای این کراس‌اوور الکتریکی رینگ‌های ۱۹ اینچی آئرودینامیکی هم در نظر گرفته شده که ضریب درگ خودرو را حدود ۵ درصد کاهش می‌دهد و حدود ۱۰ کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند. از این طریق، ضریب درگ کلی iX3 به ۰.۲۹ رسیده است.

BMW-iX3-2021-1024-2c.jpg
یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری خاص iX3 تریم آبی‌رنگ در قسمت‌های مختلفی مثل پایین درها و جای سر اگزوزها است. این تریم آبی‌رنگ اما در داخل خودرو هم ادامه یافته تا به سرنشینان نشان دهد که این یک X3 درون‌سوز معمولی نیست. خریداران می‌توانند از بین پنج تریم داخلی مختلف، صندلی‌های استاندارد یا اسپرت و شش رنگ بیرونی گوناگون نمونه‌های موردنظر خود را انتخاب کنند که این رنگ‌های بیرونی شامل مشکی، خاکستری، سفید، آبی، قرمز و نقره‌ای می‌شود. تمام مدل‌های iX3 به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق تطبیقی مجهز هستند که از سیستم کنترل الکترونیکی کمک‌فنرها برخوردار است.

BMW-iX3-2021-1024-19.jpg
قوای محرکهٔ الکتریکی iX3 برای ب‌ام‌و نوآوری خاصی را به همراه داشته است زیرا در این سیستم موتور الکتریکی، تجهیزات الکترونیکی و گیربکس برای اولین بار در یک پکیج مشترک قرار گرفته‌اند که این ویژگی موجب جمع‌وجورتر شدن قوای محرکه و استفادهٔ راحت‌تر در انواع مختلف خودروها شده است. همچنین به گفتهٔ ب‌ام‌و، نسل پنجم تکنولوژی eDrive در مقایسه با نسخهٔ فعلی این سیستم در محصولات الکتریکی‌شدهٔ کنونی ۳۰ درصد تراکم انرژی بیشتری دارد.

BMW-iX3-2021-1024-2f.jpg
ب‌ام‌و برای واحد eDrive خود سیستم خنک‌کننده/گرم‌کنندهٔ قابل‌توجهی را هم طراحی کرده است. در این سیستم، یک بخاری کمکی مجزا حتی در دمای منفی ۳۰ درجهٔ سانتی‌گراد هم از باطری‌ها محافظت می‌کند درحالی‌که یک سیستم خنک‌کننده/گرم‌کنندهٔ مایعی دیگر نیز دمای ایده‌آل برای موتور الکتریکی، تجهیزات الکترونیکی و باطری‌ها را کنترل و تضمین می‌کند.

BMW-iX3-2021-1024-2a.jpg
iX3 اولین مدل از سه محصول الکتریکی جدید ب‌ام‌و محسوب می‌شود که قرار است در آیندهٔ نزدیک وارد بازار شوند. دو مدل بعدی i4 و نسخهٔ تولیدی کراس‌اوور iNext هستند که هردو تا پایان سال ۲۰۲۱ به بازار خواهند آمد. iX3 همچنین اولین محصول ب‌ام‌و است که برای صادرات در کارخانهٔ چین تولید می‌شود. این کراس‌اوور الکتریکی اواخر سال جاری ابتدا در چین عرضه خواهد شد و سپس در سال ۲۰۲۱ به اروپا خواهد رسید. iX3 در آمریکای شمالی عرضه نمی‌شود و آمریکایی‌هایی که یک ب‌ام‌و الکتریکی می‌خواهند باید منتظر عرضهٔ مدل‌های i4 و iNext به بازار بمانند.

 

 

 

 

منبع پدال


نظرات