1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی به مشخصات آخرین مرسدس‌بنز «SLS AMG» با پلاک ملی در ایران + عکس

نگاهی به مشخصات آخرین مرسدس‌بنز «SLS AMG» با پلاک ملی در ایران + عکس

5 مرداد 1399
  • 0

 

نخستین مرسدس‌بنز SLS پلاک‌شده به‌رنگ قرمز بود که  موجب شگفتی همگان شد. زیرا تا پیش از این امکان واردات رسمی چنین خودرویی به کشور وجود نداشت. پس از آن دو نسخه Black Series به‌رنگ‌های سفید و زرد، یک دستگاه نسخه Final Edition و یک دستگاه SLS AMG  سفیدرنگ هم موفق به دریافت پلاک ملی شدند.

152.jpg

اوایل دهه 90 زمزمه ورود خودروهای خاص و کمیاب به کشور در محافل خودرویی سروصدای بسیاری به‌پا کرد. یکی از جنجالی‌ترین این خودروها فِراری 458 ایتالیا بود که البته بعدها برچسب قیمتی 8میلیاردی دردسرهای فراوانی برای مالکش ایجاد کرد. اما در کنار این فراری مشهور، ورود چند دستگاه مرسدس‌بنز SLS به کشور توجه علاقه‌مندان به سوپراسپرت‌ها و خودروهای خاص را به خود جلب کرد. 

نخستین مرسدس‌بنز SLS پلاک‌شده به‌رنگ قرمز بود که  موجب شگفتی همگان شد. زیرا تا پیش از این امکان واردات رسمی چنین خودرویی به کشور وجود نداشت. پس از آن دو نسخه Black Series به‌رنگ‌های سفید و زرد، یک دستگاه نسخه Final Edition و یک دستگاه SLS AMG  سفیدرنگ هم موفق به دریافت پلاک ملی شدند. بنابراین درحال‌حاضر 5 دستگاه از این سوپراسپرت آلمانی با پلاک ملی در کشور موجود است و هر 5 دستگاه در شهر تهران هستند. یک دستگاه نسخه AMG قرمزرنگ دیگر دارای پلاک منطقه آزاد ارس است و در شهر تبریز تردد می‌کند.

البته همیشه برندهایی هستند که برای یکه‌تازی تلاش‌های بی‌وقفه‌ای می‌کنند. یکی از این برندها مرسدس‌بنز است که از سال‌های دور با تولید محصولات، خاص نظیر گالوینگ افسانه‌ای زبانزد خاص‌وعام شده، شاید بهتر باشد بگوییم اغلب محصولات این کمپانی نام‌آشنا برای بسیاری از مردم دوست‌داشتنی و جاودانه هستند. درست زمانی که برندهای معتبری همچون فراری و لامبورگینی از نمونه‌های خاص و جنجالی خود پرده‌برداری کردند، مرسدس‌بنز نیز برای عرض‌اندام مک‌لارن SLR را راهی بازار کرد تا بار دیگر توانایی‌ خود را به معرض نمایش بگذارد. خودرویی که تا مدت‌ها در لیست 5خودرو برتر جهان جای داشت. 

با این‌وجود مرسدس‌بنز  پس از چندسال SLS AMG را به‌عنوان جایگزین مک‌لارن SLR معرفی کرد. این خودرو یا بهتر است بگوییم این سوپراسپرت تازه‌متولد مرسدس‌بنز  از چهره‌ای خشن‌تر و ظاهری تهاجمی‌تر برخوردار بود. اما  SLS به‌رغم برتری‌های نسبی نتوانست آمار فروش خوبی را نسبت‌به‌مدل قبلی خود به جای بگذارد، به‌همین‌دلیل پس از گذشت چهار سال نسخه ویژه بلک‌سری آن راهی بازار و همین امر موجب شد SLS نیز به یکی از پرفروش‌های مرسدس‌بنز  تبدیل شود.

مرسدس‌بنز SLS AMG برخلاف انتظار دارای ظاهری کلاسیک است و با حفظ اصالت ذاتی توانسته نظر جوانان را به خوبی جلب کند. زیرا این خودرو میراثی ماندگار از مرسدس‌بنز 300SL یا همان گالوینگ افسانه‌ای است و به‌منظور ادای احترام به آن، از درهای بازشونده به شکل بال‌های پرنده بهره می‌برد که درواقع این بارزترین مشخصه مرسدس‌بنز اس‌ال‌اس است. باید به این نکته هم اشاره کرد که این درها فقط در نسخه کوپه به این شکل باز می‌شوند و  نسخه رودستر به صورت عادی و مانند سایر مدل‌هاست.

151.jpg
  «SLS»؛ پرنده‌ای روی زمین

همان‌طور که گفته شد مرسدس‌بنز  با معرفی نسخه بلک‌سریز خط‌ونشان جدی برای رقبای دیرینه خود کشید و یک گام روبه‌جلوی دیگری برداشت. این نسخه، ظاهری اسپرت‌تر دارد و از پکیج فیبرکربنی جذابی برخوردار است. بدون اغراق باید طراحی SLS AMG بلک‌سریز را بهترین و زیباترین تا زمان خود دانست. علاوه‌بر زیبایی ذاتی این خودرو، سری بلک دارای قطعاتی از جنس فیبرکربن هستند که نه‌تنها در کاهش وزن نقش بسزایی دارند، بلکه در بهبود آیرودینامیک نیز بی‌تاثیر نیستند. در قسمت جلویی مدل اصلی و سابق SLS یک جلوپنجره بزرگ با دو ورودی هوای کوچک در اطراف آن طراحی شده بود اما در بلک‌سری این دو ورودی هوای اطراف جلوپنجره اندکی بزرگ‌تر شده و فرم بهتری به خود گرفته‌اند که بیشتر از قبل به چهره مرسدس‌بنز SLS می‌آید. 

ضمنا در قسمت بالایی و دیواره‌ بیرونی این دو ورودی هوا مرسدس‌بنز قطعه‌ فیبرکربنی نصب کرده است که زیبایی خودرو را دوچندان می‌کند. در بالای این دو ورودی هوا همان چراغ‌های قبلی با طراحی و فرم سابق یعنی با چراغ اصلی روشنایی منحنی‌شکل، دو ردیف چراغ LED در بالای آن و یک ردیف چراغ راهنمای LED در زیر آن قرار گرفته که البته در بلک‌سری، قاب داخلی آن تاریک‌تر از قبل شده که این موضوع به اسپرت‌تر شدن چهره کمک کرده است.

کاپوت تقریبا با همان شکل و شمایل مدل‌های پیشین با هودهایی در انتهای آن طراحی شده که این هودها را قابی از جنس فیبرکربن احاطه کرده است. اوج خلاقیت و زیبایی را می‌توان در نمای جانبی یافت، جایی که درهای خودرو مانند بال پرنده روبه‌بالا باز می‌شوند، به‌همین دلیل به SLS لقب ققنوس داده‌اند.

153.jpg
 کابین مهیج و اسپرت

با باز کردن درِ منحصربه‌فرد SLS با فضایی کاملا اسپرت روبه‌رو می‌شویم که در همان ابتدا شما را تسخیر می‌کند. به‌دلیل فرم بدنه و نوع بازشدن درها، نشستن داخل کابین چندان آسان نیست، هنگامی که روی صندلی‌های SLS می‌نشینید با وجود اسپرت بودن اما از راحتی مناسبی برخوردار است که جز این از خودرویی در این سطح  و البته از مرسدس‌بنز انتظار نمی‌رود. سراسر کابین از چرم طبیعی و مرغوب پوشیده شده است که علاوه‌بر زیبایی، حس لوکس بودن را به سرنشینان القا می‌کند. نوع طراحی فضای کابین و داشبورد به‌گونه‌ای است که حس یک جنگنده را هم به راننده و هم سرنشین جلو القا می‌کند. درواقع می‌توان گفت فضای کابین مرسدس‌بنز SLS AMG مانند کاکپیت هواپیماست که با دکمه‌های کنترلی فراوان، حس هیجان را دوچندان می‌کند.

مشخصات فنی قلب تپنده 

موتوری که که درون سینه این ققنوس درحال تپیدن است، از یک موتور هشت سیلندر V شکل با حجم دقیق 6208 سی‌سی تشکیل شده و در بهترین حالت و در 7400 دور در دقیقه توانایی تولید 631اسب‌بخار نیرو و در 5500 دور در دقیقه نیز 635 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. 

جعبه‌دنده مرسدس‌بنز SLS برخلاف تمام خودروها نه‌تنها به پیشرانه متصل نیست، بلکه روی محورعقب و کاملا جدا از پیشرانه قرار گرفته و  به‌وسیله یک میل‌گاردان از جنس فیبرکربن که فقط 3 کیلوگرم وزن دارد، به یکدیگر متصل شده‌اند. نیروی تولیدشده توسط موتور به‌وسیله جعبه‌دنده هفت‌سرعته دبل‌کلاچ به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. همین امر باعث شده این خودرو 1550کیلوگرمی در 6/3ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر بر ساعت برسد. 

همچنین حداکثر سرعت ثبت‌شده برای SLS AMG بلک‌سری 310 کیلومتر بر ساعت است. از سیستم‌های ایمنی هم می‌توان به طور خلاصه به سیستم‌های ترمز ضدقفل ABS، سیستم کمک پارک AB، سیستم ESP سه مرحله‌ای و سایر سیستم‌های ایمنی مرسوم و متداول یک خودرو اسپرت اشاره داشت. 

سیستم تعلیق پیشرفته‌ای که برای این خودرو در نظر گرفته شده، در قسمت جلو از سیستم طبق دوبل یا همان دوجناغه بهره می‌برد و یک کمک‌فنر گازی و یک تثبیت‌کننده هم برای همراهی سیستم تعلیق به این مجموعه افزوده شده‌اند. برای کاهش نیروی وارده از سوی راننده برای هدایت خودرو روی این مجموعه، از یک سیستم فرمان برقی راک اند پینیون استفاده شده است که با کوچک‌ترین اشاره، به خواسته راننده پاسخ می‌دهد.

154.jpg

 

 

 

 

 



نظرات