1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رونمایی از هایپرکار هیدروژنی هایپریون XP-1 با بُردی بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر + تصاویر

رونمایی از هایپرکار هیدروژنی هایپریون XP-1 با بُردی بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر + تصاویر

رونمایی از هایپرکار هیدروژنی هایپریون XP-1 با بُردی بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر
26 مرداد 1399
  • 0

 

شرکت آمریکایی هایپریون (Hyperion) از نسخهٔ پروتوتایپ هایپرکار هیدروژنی خود که XP-1 نام دارد رونمایی کرده است. این خودرو که به‌عنوان اولین فصل از چشم‌انداز بلندمدت هایپریون برای ترویج هیدروژن توصیف شده است، نقطهٔ اوج نزدیک به ۱۰ سال توسعه، آزمایش و تحقیق در تکنولوژی هیدروژن توسط بیش از ۲۰۰ محقق و دانشمند محسوب می‌شود.

Hyperion-XP-1-4.jpg
XP-1 در بیرون نمای بسیار جسورانه‌ای دارد و خودرویی را تداعی می‌کند که از آینده به زمان حال آمده است. بدنهٔ این هایپرکار از کامپوزیت تقویت‌شده با تیتانیوم ساخته شده و به درهایی موسوم به V-Wing مجهز شده است. در اطراف این درها نیز سایه‌بانی شیشه‌ای کار شده که برای حفظ حریم خصوصی سرنشینان می‌تواند به‌صورت الکترونیکی تیره شود.


ازجملهٔ سایر ویژگی‌های برجستهٔ بیرونی این هایپرکار هیدروژنی هم می‌توان به دیفیوزر کولار کامپوزیتی، چراغ‌های LED و تیغه‌های آئرودینامیکی جانبی اشاره کرد که به بهبود پیچیدن خودرو در سرعت‌های بالا کمک می‌کند. این تیغه‌ها همچنین با پانل‌های خورشیدی پوشانده شده‌اند. XP-1 روی رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی قرار گرفته که با لاستیک‌های پیرلی P Zero پوشیده شده‌اند. برای متوقف کردن خودرو نیز دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی بزرگی در نظر گرفته شده که در جلو ۱۸ اینچی و در عقب ۱۷ اینچی هستند.

Hyperion-XP-1-7.jpg
فعلاً تصویری از داخل XP-1 منتشر نشده اما به گفتهٔ هایپریون، این هایپرکار به نمایشگر منحنی ۹۸ اینچی و تکنولوژی کنترل حرکت مجهز است. تریم فیبر کربنی و تیتانیومی و همین‌طور صندلی‌های فیبر کربنی با روکشی از چرم دست‌دوز نیز از دیگر ویژگی‌های داخلی برجستهٔ این هیولای هیدروژنی هستند.


هایپریون فعلاً مشخصات فنی XP-1 را اعلام نکرده اما گفته است که این هایپرکار به پیل سوختی غشا مبادله پروتون، سیستم‌های ذخیرهٔ هیدروژن فیبر کربنی و تکنولوژی ذخیرهٔ انرژی ابرخازن مجهز شده است. همچنین طبق گفته‌ها، این خودرو از موتورهای الکتریکی متعدد، سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس سه سرعته هم برخوردار است. به گفتهٔ سازنده، XP-1 در کمتر از ۲.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت را دارد.

Hyperion-XP-1-11.jpg
اما یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های XP-1 بُرد چشمگیر آن است که به ۱۶۳۵ کیلومتر می‌رسد و پس از اتمام هیدروژن نیز سوخت‌گیری مجدد در کمتر از پنج دقیقه انجام می‌گیرد. هایپریون همچنین نوید وزن بسیار سبکی را هم داده و ادعا کرده است که به لطف استفاده از شاسی مونوکوک کربن تیتانیومی و بدنهٔ کامپوزیتی، وزن XP-1 به ۱۰۳۲ کیلوگرم رسیده است. این هایپرکار همچنین به سیستم تعلیق دو جناقی مستقل از جنس آلومینیوم فوق سبک و سیستم ارتفاع هیدرولیکی هم مجهز شده است.


XP-1 برای نشان دادن مزیت‌های تکنولوژی هیدروژنی ساخته شده و به گفتهٔ هایپریون، به موتورهای الکتریکی مجهز شده که به وزن خودرو اضافه نمی‌کنند و به باطری‌های لیتیوم یونی با مدت شارژ طولانی نیازی ندارند. به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت «آنجلو کافانتاریس»، مهندسان هوافضا مدت‌ها است که مزایای هیدروژن به‌عنوان فراوان‌ترین و سبک‌ترین عنصر جهان را درک کرده‌اند. قرار است XP-1 در ایالات‌متحده تولید شده و در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود. تولید این هایپرکار هیدروژنی به ۳۰۰ دستگاه محدود است که هرکدام قابل سفارشی‌سازی خواهند بود.

Hyperion-XP-1-13.jpg

 

 

منبع پدال


نظرات