1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افزایش عرضه تاثیر مثبت و تدریجی بر منطقی شدن قیمت‌ خودرو گذاشت

افزایش عرضه تاثیر مثبت و تدریجی بر منطقی شدن قیمت‌ خودرو گذاشت

افزایش عرضه: تاثیر مثبت و تدریجی بر منطقی شدن قیمت‌ خودرو
3 شهریور 1399
  • 3

 

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کمبود بازار خودرو جبران شود، افزایش عرضه به تدریج بر منطقی شدن قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

علی جدی در خصوص علت افزایش قیمت خودرو با وجود رشد عرضه در چهار ماه ابتدایی سال جاری اظهار داشت: تعداد خودروهای عرضه شده به بازار برای جبران کمبود گذشته کافی نیست و به همین دلیل تغییر منطقی قیمت‌ها را شاهد نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تقاضای خودرو از عرضه پیشی گرفته است، افزود: در صورتی که کمبود بازار جبران شود، به تدریج تاثیرگذاری در قیمت‌ها میسر خواهد شد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار گفت: شورای رقابت می‌بایست با تعیین قیمت خودرو، بر نرخ حاشیه بازار تاثیر بگذارد و اینکه حاشیه بازار بر قیمت تعریف شده برای خودرو، تاثیرگذار باشد، صحیح نیست.

جدی با اشاره به اینکه علت ایجاد حاشیه بازار رهاسازی طرف تقاضا است، در خصوص راهکارها تصریح کرد: در صورتی که برنامه‌ریزی‌های لازم با هدف مدیریت تقاضا و رشد عرضه انجام شود، عطش موجود در بازار کاهش می‌یابد و بدین ترتیب اثرگذاری بر حاشیه بازار اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص افزایش قیمت خودرو و التهابات موجود در بازار گفت: البته التهابات بازار در حال حاضر کاهش یافته اما قیمت خودرو نیز می‌بایست به سمت واقعی‌تر شدن حرکت نماید.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر نرخ ارز بر صنعت خودرو گفت: نرخ ارز به صورت خودبخودی و مستقیم بر قیمت خودرو اثر می‌گذارد و علاوه بر آن تغییر بهای مواد اولیه و فلزات بکار رفته در ساختار خودرو تحت تاثیر قیمت‌های جهانی نیز منجر به نوسان قیمت‌ها به صورت مستقیم خواهد شد.

جدی در خصوص سایر شاخص‌های اقتصادی به افزایش میزان نقدینگی در جامعه اشاره کرد و افزود: همین امر، عامل هجوم مقطعی سرمایه‌ها به حوزه خودرو است که زمینه‌ساز ایجاد حاشیه بازار می‌‌گردد.

وی در خصوص ترغیب خودروسازان به افزایش تولید و از طرف دیگر تعیین دستوری قیمت خودرو گفت: می‌بایست قیمت محصولات خودروسازان منطقی گردد و علاوه بر آن از اعمال فشار غیرمنطقی بر تولیدکننده ناشی از فشار افکار عمومی پرهیز کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه می‌بایست با اقدام عاقلانه در جهت منطقی‌سازی قیمت‌ها شرایطی را فراهم کرد تا دیگر شاهد آسیب خودروسازان نباشیم، خاطرنشان کرد: در این صورت مدیریت حاشیه بازار نیز مقدور می‌گردد و علاوه بر آن خودروسازان نیز نباید با عدم عرضه محصول خود به بازار درصدد چانه زنی به منظور افزایش قیمت برآیند.

 

 



نظرات

  • غفاری غفاری (3 شهریور 1399 ساعت 13:15)

    با سلام.با بالا رفتن قیمت فقط ارزش پول ملی کم میشه،راهکار کنترل قیمت دلار هستش.

  • منتقد منتقد (3 شهریور 1399 ساعت 12:51)

    وای ایشون عجب نابغه ای هستش چرا اینجا مونده خدا میدونه واقعا سر این چرت و پرتا حقوق میگیرن

  • حسین حسین (3 شهریور 1399 ساعت 11:09)

    با سلام خدمت آقای نماینده
    ببخشید نه مردم و نه هیچکس دیگری نمیدونست که اگر تولید افزایش پیدا کنه و عرضه زیاد بشه قیمت میاد پایین.
    همه ما ممنون توضیحاتتتون هستیم آقا. خدا شما را برای این مملکت حفظ کنه.