1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وقتی حباب بی تدبیری، امیدها را ناامید کرد

وقتی حباب بی تدبیری، امیدها را ناامید کرد

وقتی حباب بی تدبیری، امیدها را نا امید کرد
30 شهریور 1399
  • 1
  • 11203

هواي اين روزهاي بازهاي موازي كاملا مساعد حال سوداگران و سفته بازهاست.
هیچ‌جای دنيا خودرو كالايي سرمايه اي نیست، ارزش دلار به نسبت پويايي اقتصادشان در نُرمي مناسب قرار دارد و قيمت طلا و مسكوكات شان با شيب تند و تورمي بالا نمي رود.
اما و حال و روز بازار ايران، از قند و شكر و ارزاق عمومي تا ارز، سكه، طلا، زمين و ملك و خودرو همه و همه با انتطارات تورمي سر و كله مي زند و گراني هر روز آنها به كام سوداگران شيرين و به كام عامه ضعيف جامعه تلخ مي شود.

اين روزها باز حرف از  پيش فروش خودرو از سوي خودروسازان براي متعادل سازي قيمت ها به گوش مي رسد.
روزگاري نه چندان دور اگر قيمت خودرو گران مي شد دو عامل بزرگ و مهم مطرح ميشد افزايش نرخ تعرفه هاي توليد و يا واردات و افزايس نرخ ارز.
اين همه هياهوي گراني هاي امروز بعد از سه سال بسته بودن واردات و انحصار بازار غير رقابتي كه در دست مونتاژ كنندگان به اصطلاح توليد كننده براي چيست؟
وقتي نگاه به تغييرات نرخ ارز كه از سال ٩٦ به بعد توجه مي كنيم ( حداقل ٣/٢٤٣ تومان و حداكثر ٤/٢٥٠ تومان ) و  رشد آنرا با حداكثر نرخ اين روزها مقايسه مي كنيم (  ٢٧/٣٠٠ تومان روز چهارشنبه ٢٦ خرداد ماه ٩٩ ) با رشد ٥٤٢٪؜ بر مبناي نرخ حداكثري روبرو مي شويم.
در بازار سكه هم حال روز همين هست در مدت زمان مشابه قيمت سكه در سال ٩٦ با حداقل ارزش ١/٢٩٤/١٠٠ تومان بوده و امروز به ارزش حدود ١٣/٠٠٠/٠٠٠ تومان يعني به نرخ رشد حدود ٩٠٤٪؜ رسيده است.
وضع خودرو در شرايط بهتري نيست،  براي مثال قيمت يك خودوي وارداتي را مثال مي زنيم كه متاثر از تاثير مستقيم نرخ ارز، تغييرات نظام تعرفه اي، عدم تعادل عرضه و تقاضا و هيجانات بازار مي باشد.
قيمت خودروي سانتافه در سال ٩٦ كه آخرين سال دربند نبودن واردات بود در فول ترين مدل سال ٢٠١٨ ميلادي  ٢٢٧ ميليون تومان بوده است و امروز قيمت فول ترين مدل سال ٢٠١٨ ميلادي ٢ ميليارد و چهارصد ميليون تومان مي باشد، يعني با رشد ٩٥٧٪؜ روبرو شده است.
 در شرايطي كه اقتصاد بيمار ايران بدون علاج با بيماري بي تدبيري دست و پنجه نرم مي كند در كف جامعه هم حس نااميدي و بي سرانجامي از اين هه تورم و حباب بازار متبلور شده است.
اگر همگام با شيب افزايش نرخ رشد دلار همراه شويم و قيمت سانتافه سال ٩٦ را در نرخ رشد دلار ضرب نماييم در حاصلضرب عدد ١/٢٣٠ ميليارد تومان را شاهد هستيم پس اين حباب ١/١٧٠ ميلياردي نتيجه چيست؟
اين حباب صرفاً نشات گرفته از انتظارات تورمي سرمايه گذاري موج سواراني ست كه بدليل عدم برنامه ريزي  مناسب و سازماندهي كارامد دولتمردان و نمايندگان خانه ملت بجاي جاري شدن در توليد، كشاورزي، كارآفريني و ... در بازارهاي موازي مانند خودرو، بورس، سكه، ارز و طلا و مسكن جريان پيدا كرده و موجب افزايش تورم شده اند.
در شرايطي كه تحريم ها بر سر كشور سايه انداخته اند و دولت هاي نهم تا دوازدهم جز شعار دادن و گفتار درماني كاري نكرده اند فشار  بيشتر بر روي قشر ضعيف و متوسط جامعه بوده و هر روز ضعيف تر هم مي شوند.

یادداشت از: عقيل مصطفايي، کارشناس صنعت خودرو

منبع car.ir



نظرات

  • مردم مردم (3 مهر 99 ساعت 16:24)

    مناسب نیست همه چیز را سر روحانی بشکنیم.
    زیرا روحانی عروسکی بیش نیست.
    کل نظام مقصر است.
    تا زمانی که همه مسئولان ارشد از طریق ازدواج با هم قوم و خویش هستند.و همه کشور از تولید ، اقتصاد، واردات و صادرات در دست چند خانواده محدود است.
    فساد صورت میگیرد. و زمتنی که گروههای امنیتی هم به نوعی به گروهها وابسته باشند‌. و این عمل و رفتار این گروهها قانون میشوند. و کسی هم حق اعتراض ندارد.
    این میشود.
    هرچه بخواهند انجام میدهند. و منفعت ، منفعت این گروههاست. و بقیه هیچ حق و حقوقی ندارند.
    قیمت تعیین میکنند. حکم صادر‌میکنند. و...
    و