1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. ثبات و آرامش در بازار خودرو تا 3 هفته آینده

ثبات و آرامش در بازار خودرو تا 3 هفته آینده

19 مهر 1399
  • 2

 

در حالی که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آماده‌سازی طرحی برای ساماندهی صنعت خودرو و فروکش کردن التهابات قیمت‌ها تا سه هفته آینده خبر می‌دهد، یک مقام وزارت صنعت می‌گوید: برخی از بخش‌های این طرح، قابل اجرا نیست.

 در دوره دهم مجلس طرحی برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو تهیه شده بود، اما شورای نگهبان ایرادات و اشکالاتی بر آن وارد کرد و در نهایت این طرح ابتر ماند.

بیستم مردادماه امسال «سید احمد رسولی‌نژاد» نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از طرح این کمیسیون برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو و رفع مشکلات این حوزه خبر داد.

وی اعلام‌کرد: در کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح جامعی توسط متخصصان و اصحاب فن در دست تهیه است و درتلاشیم تا پس از بررسی همه مسائل، مشکلات و وضعیت صنعت و بازار خودرو، در کوتاه‌ترین زمان این طرح را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ببریم.

در این طرح مواردی همچون الزام به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودروهای پیش فروش شده توسط خودروساز و تعیین قیمت تمام شده خودرو هر سه ماه یک بار توسط شورای رقابت دیده شده است.

در این پیوند، «حجت‌الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: طرح ساماندهی صنعت خودرو با توجه به اهمیت و حساسیت این صنعت و التهابات ماه های اخیر بازار آن، توسط عده‌ای از نمایندگان مجلس مطرح و به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شده که در دست بررسی است.

به گفته وی، این کمیسیون نیز با دعوت از خودروسازان، قطعه‌سازان، نمایندگان وزارت صنعت، ستاد تنظیم بازار و کارشناسان حوزه خودرو در حال بررسی طرح یاد شده است که اساس آن، عرضه خودرو در بورس خواهد بود.

فیروزی ادامه داد: همچنین بر پایه این طرح، قیمت تمام شده هر خودرو با ریز اقلام آن مشخص شده و همه مردم می‌توانند آن را به صورت برخط ملاحظه کنند.

وی بیان‌داشت: در حوزه مباحث ایمنی خودروها، همه آزمایش‌ها به صورت برخط در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و در حوزه خدمات پس از فروش نیز تعمیرگاه‌ها از سوی مردم رتبه‌بندی خواهند شد.

سخنگوی کمیسون صنایع و معادن مجلس اضافه‌کرد:‌ در این طرح مشوق‌هایی برای خودروسازان در مباحث داخلی‌سازی و ارتقای کیفی و ایمنی خودروها در نظر گرفته شده است.

 

عرضه خودرو در بورس

وی خاطرنشان‌کرد: در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون، مقرر شده همه خودروهای تولید داخل که تیراژی بیش از پنج هزار دستگاه در سال داشته باشند و همچنین خودروهای وارداتی که طی یک سال ۵۰۰ دستگاه از آنها وارد کشور شود، مشمول عرضه در بورس باشند.

فیروزی با اشاره به التهابات شدید بازار خودرو طی ماه‌های گذشته، تاکیدکرد: بخشی از افزایش قیمت‌های موجود در بازار مربوط به قیمت‌گذاری از سوی دلال‌هاست، این در حالی است که خرید و فروش خودرو در عمل به صفر رسیده است.

وی گفت: ‌عده‌ای نیز به قصد سرمایه‌گذاری و سود کردن، خودرو خریده و کنار گذاشته‌اند، اما مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امید می‌رود شاهد فروکش‌کردن قیمت‌ها در این بازار تا سه هفته آینده باشیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، «رزم‌حسینی» وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت را فردی مصمم توصیف کرد که در بدو ورود به این وزارتخانه برای بازار خودرو و فولاد برنامه داشته و قصد مهار کردن التهابات آنها را دارد.

وی بیان‌داشت: ‌با اجرایی شدن برنامه مشترک وزارت صنعت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بین دو تا سه هفته آینده خبرهای خوبی از حوزه های خودرو و فولاد خواهیم شنید.

 

برخی موارد این طرح، انجام شدنی نیست

در این پیوند، «امیر جعفرپور» معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون کارشناسان وزارتخانه و سایر کارشناسان صنعت خودرو در حال مذاکره با طراحان طرح مجلس هستند و با برگزاری سلسله جلساتی، به دنبال متعادل‌سازی این طرح هستند.

وی توضیح ‌داد: برخی موارد موجود در این طرح، انجام شدنی نیست، ضمن اینکه باید مواردی به آن اضافه شود.

جعفرپور با بیان اینکه هنوز جزییات این طرح، جمع بندی نشده و نتیجه‌گیری نهایی انجام نشده، از ذکر توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

پیش از این، «امیرحسن کاکایی» استاد گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ، یکی از نکات مثبت طرح ساماندهی صنعت خودرو را عرضه خودرو در بورس برشمرد، اما گفت: در بندهای بعدی، شرط و شروطی برای همین گزینه قرار داده شده که مانع اجرای کامل آن می‌شود.

وی ادامه‌داد: این شروط فقط افراد جدیدی را وارد بازی صنعت خودرو می‌کند که می‌توانند به اظهار نظر بپردازند و فقط هزینه های مالی را افزایش خواهد داد.

 به گفته فعالان بازار، ‌این روزها در بازار خودرو هیچ خبری نیست، معاملات به صفر رسیده و قیمت‌ها تنها روی کاغذ بالا و پایین می‌شود.

در حالی که در عمل در بازار هیچ خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد، قیمت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌طور مرتب بالا و پایین می‌شود.

کارشناسان به افرادی که قصد خرید خودرو دارند توصیه می‌کنند دست نگه دارند، زیرا احتمال پایین آمدن قیمت‌ها زیاد است.

 

 

منبع ایرنا


نظرات

  • یعقوبدشمسی یعقوبدشمسی (19 مهر 1399 ساعت 23:01)

    باباتوخداخودتون رابانفحمی نزنین.خودتون مسخره کنید.بابابخدادنیاشمارمسخره می کنن.خجالت بکشین 2+2میگن میشه 20دولت حرف مجلس راوشوارای نگهبان قوانینی که خودش اختراع کرده همه اش راباطل می کنه خودروسازحساب بکنه قیمت خودرادربیاره وباسود10درصدی بفروشه به مردم نه به داماهای وزراویاپسرها مقامات دولتی.

  • محمد محمد (19 مهر 1399 ساعت 11:05)

    حتما آقای وزیر دراین 3هفته به آقازاده هامیخواهند سهمیه بدهند قیمت را میارند پائین