1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. قیمت نهایی خودرو در قراردادهای پیش فروش چگونه محاسبه می شود؟

قیمت نهایی خودرو در قراردادهای پیش فروش چگونه محاسبه می شود؟

20 مهر 1399
  • 3

 

طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروساز حق ندارد بیش از 50 درصد مبلغ را در پیش‌ فروش خودرو دریافت کند، اما منعی برای دریافت درصدهای پایین‌تر وجود ندارد.

 برخی کاربران با ثبت سوژه ای با عنوان «قیمت پیش‌فروش خودرو در دعوت‌نامه تغییر نکند» خواستار عدم تغییر قیمت نهایی خودرو بر مبنای پیش پرداخت صورت گرفته، شده بودند. به عبارتی خواسته بودند که قیمت نهایی خودرو با در نظر گرفتن مبلغ پیش پرداخت تعیین شود و مبلغ پیش پرداخت به عنوان 50 درصد قیمت نهایی خودرو لحاظ شود.

در این خصوص باید اشاره کرد که طبق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، فروشنده حق ندارد بیش از ۵۰ درصد از مبلغ را در پیش‌فروش خودرو دریافت کند. به این معنی که خودروساز برای دریافت مبلغ پیش فروش خودرو، نهایتاً می تواند 50 درصد مبلغ کل را دریافت کند اما طبق مقررات جاری منعی برای دریافت درصدهای پایین‌تر وجود ندارد. به این ترتیب ممکن است در زمان ثبت نام، مبلغ پیش پرداخت معادل 50 درصد قیمت نهایی خودرو باشد اما در زمان تحویل خودرو(به دلیل رشد قیمت نهایی) مبلغ پیش پرداخت معادل درصد کمتری از قیمت فروش باشد. طبق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو برای این مسئله منعی وجود ندارد.

البته باید توجه داشت که در قرارداد فروش خودرو چه نوع عرضه مدنظر است؛ فروش با قیمت قطعی و یا فروش با قیمت روز تحویل خودرو. بر اساس هر یک از این دو نوع قرارداد قیمت نهایی خودرو مشخص می شود.

 

 



نظرات

  • رضا رضا (20 مهر 1399 ساعت 17:39)

    سلام و خسته نباشی
    من موقع ثبت نام خودرو 50 درصد قیمت روز خودرو را پرداخت کردم و طبق قرارداد مثلا تاریخ x موقع تحویل قیمت روز می باشد .
    حالا حرف من اینه که قیمت تمام شده خودرو با احتساب مالیات و .... حدود 80 میلیون بوده است و موقع ثبت نام نصف مبلغ از من گرفته شده پس من بیش از 60 درصد قیمت روز کارخانه پول خودرو را دادم .
    اگر قیمت روز می خوای بفروشی شما کارخانه دار دولت مجلس باید قانونی باشه که من باید مابقی مبلغ که قیمت تمام شده خودرو هست را بدم اگر 50 درصد ماشین گرون شده پس پول من هم که پرداخت کردم و شما دارین از اون پول استفاده می کنی باید سود 50 درصد بدهید نه اینکه چون انحصاری هست هر چی ما بگیم باشه . واقعا چقدر ما مردم ایران مظلوم شدیم که دیگران باید پول ما رو استفاده کنن و بخورن

  • پوریا پوریا (20 مهر 1399 ساعت 09:00)

    یعنی چی ؟ یعنی الان پولی که گرفتن به عنوان پیش پرداخت (که همه هم میدونن بین 40 تا 50 درصد قیمت کل ماشین بود) میتونن زمان تحویل قانون رو دور بزنن و بگن زمان ثبت نام مثلا 15 درصد پول رو گرفتیم ؟!!!

  • افشین افشین (20 مهر 1399 ساعت 08:56)

    با سلام
    با این افزایش قیمت هایی که روزانه داره در بازار اطلاع رسانی میشه با یکسان سازی قیمت بازار و خودروسازی به هر نحو ( چه عرضه ی بورسی و چه سایر روش های عرضه ) افرادی که پیش ثبت نام کرده بودند نه تنها امکان تکمیل وجه را نداشته بلکه حتی از خرید هر گونه خودرو باز می مانند .