شرکتهای هندی که سالهاست در بازار موتورسیکلت ایران فعال هستند در پی آخرین تحریمهای آمریکا ایران را ترک کردند.
موتورسیکلتهای ساخت هند مدتهاست در ایران مونتاژ میشود و متقاضیان فراوانی هم دارد. با این وجود شرکتهای سازنده موتور سیکلت هندی مانند باجاج تصمیم گرفتهاند بازار ایران را ترک کنند.
محمد خادم منصوری، رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران موتورسیکلت و دوچرخه گفته است:« شرکتهای باجاج و تی وی اس هندوستان که بخش بسیار زیادی از بازار موتورسیکلت را در اختیار دارند، به دلیل فشار سهامداران آمریکایی شان و نیز تحریم ها همکاری خود با ایران را قطع کردهاند.»
موتورسیکلتهایی مانند پالس ان اس و آر اس، ژوپیتر، ویگو، آپاچی از محصولات این شرکت هستند که قیمت آنها به شدت در ایران افزایش یافته و مدل صفر کیلومتر آنها نایاب شده است.
تولید موتورسیکلت در ایران بر اساس محصولات بیشتر ساخت چین و هند انجام میشود و موتورسیکلتهای هندی به دلیل کیفیت بهتر نسبت به نمونههای چینی که در ایران مونتاژ میشوند؛ طرفدارانی پیدا کرده است.
در بازار داخل همچنان پراستفادهترین موتورسیکلت نوعی از موتورسیکلتهای ساخت شرکت هوندا با نام سی جی ۱۲۵ است که البته سالهاست دیگر در هوندا ساخته نمیشود و تولید کنندگان ایرانی قطعات این موتور سیکلتها را از چین وارد میکنند.
تولید موتورسیکلت در کشورمان طی سالهای اخیر به دلیل شرایط تحریم و افزایش قیمت ارز، افزایش یافته است. بر اساس گزارش تسنیم تولید موتورسیکلت از سالانه ۸۵۰ هزار دستگاه در سال ۹۵ به ۱۶۰ هزار دستگاه در سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است.
قیمت موتور سیکلت هم بشدت افزایش پیدا کرده است به گونهای که یک موتورسیکلت هندی مدل پالس ان اس 200 در حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ کویر هم به ۲۶ میلیون تومان رسیده است.
با پول هوندا ۱۲۵ کویر در سال ۹۷ می شد یک خودرو پراید خرید.