بازار خودرو کشورمان از نظر گوناگونی مدل های موجود در زمره کم تنوع ترین بازارهای دنیا قرار می گیرد اما در همین بازار کم تنوع و یک دست که از خودروهای تولید داخل انباشته شده است هم خودروهایی وجود دارند که از نظر محبوبیت و بازار خرید و فروش در وضعیت بسیار نامناسبی قرار می گیرند.بر آن شدیم تا در یک سلسله مطلب به بررسی و معرفی شماری از این خودروها در رده های قیمتی گوناگون و دلایل عدم محبوبیت آن ها بپردازیم.برای نخستین سری از این مقالات به سراغ خودروهای بد فروش شاخص در رده قیمتی 5 تا 20 میلیون تومان می رویم.
در چند سال گذشته محبوبیت ماشین های کلاسیک نزد عموم افراد افزایش یافته است و معمولا بسیاری از دیدن نمونه سالم و سرحال چنین خودروهایی سر ذوق می آیند، اما زمانی که صحبت از پرداخت پول برای خرید یکی از این خودروها باشد، شرایط به کلی متفاوت می شود و کمتر فردی حاضر به خرید یک خودرو قدیمی و کلاسیک با قطعات کم یاب و هزینه های نگهداری زیاد می شود.می توان گفت که در میان انواع و اقسام خودروهای کلاسیک،مدل های کوپه و کروکی اسپرت از بیشترین ارزش و محبوبیت برخوردارند و این نکته حتی گاهی فارغ از برند و مدل خودرو باعث افزایش قیمت آن می شود اما در نقطه مقابل خودروهای سدان ، استیشن و نمونه های اقتصادی با موتور های کم حجم و سطح تجهیزاتی پایه قرار دارند که در تیراژ بسیار زیاد ساخته شده اند و حتی در بازار جهانی هم نمونه های کم طرفداری به شمار می آیند و کمتر مورد توجه کلکسیونر ها و افراد علاقه مند واقع می شوند.این یک حقیقت است که در شرایط اقتصادی فعلی،خرید خودروهای کلاسیک جز برای استفاده تفریحی کاربردی ندارد و سواری روزمره با چنین خودروهایی جز تحمیل هزینه های گزاف نگهداری،باعث آسیب دیدن و از بین رفتن معدود نمونه های موجود از خودروهای سالم باقی مانده از سال های دور می شود.
مرسدس بنز از دیرباز در کشورمان محبوب بوده است و می توان گفت که تقریبا تمامی مدل های موجود در کشورمان در صورت برخوداری از سلامت فنی و ظاهری از ارزش کلاسیک و قیمت قابل توجهی برخوردارند، ب ام و هم به علت شهرت زیادش تقریبا در چنین شرایطی قرار دارد و حتی در نمونه های اقتصادی و نسبتا ضعیف، همچنان در زمره خودروهای کلاسیک پر طرفدار قرار می گیرد، اما در نقطه مقابل سدان ها و استیشن های اقتصادی و قدیمی از خودروهای ژاپنی، فرانسوی و روسی قرار می گیرند که حتی علیرغم دوام بالا و عملکرد خوب ، از طرفداران چندانی در بازار خرید و فروش برخوردار نبوده و عموما نمونه های سخت فروشی محسوب می شوند.
پدر خوش تیپ پژو 206 حتی علیرغم طراحی ظاهری بسیار هماهنگ و جذاب،اشتراکات فنی قابل توجه با پژو 206 تیپ 2 و شناخت زیاد بازار از محصولات پژو ، در زمره بد فروش ترین خودروهای فرانسوی موجود در کشور قرار می گیرد.موتور و بسیاری اجزای فنی این خودرو با نمونه نصب شده بر روی مدل های پایه پژو 206 مشترک است و نمونه اولیه و کاربراتوری آن به حساب می آید، اما این نکته کمک چندانی به رونق گرفتن بازار خرید و فروش این هاچ بک فرانسوی خوش قیافه نمی کند.در واقع مشکل اصلی پژو 205 به کمبود قطعات یدکی بدنه و عدم عرضه تعداد قابل توجهی از این خودرو در بازار داخلی باز می گردد.از سوی دیگر خودروهای فرانسوی و به خصوص محصولات پژو معمولا در بلند مدت از دوام مناسبی برخوردار نیستند و پس از گذشت سال ها در شرایط کمبود قطعات، دچار فرسودگی می شوند.تمام این موارد از مسائلی هستند که زمینه ساز نگرانی خریداران احتمالی از انتخاب این فرانسوی خوش ساخت و لذت بخش می شوند.
در سال های ابتدایی دهه 70 ، شرکت سایپا عزم خود را برای تولید و مونتاژ رنو 21 به عنوان رقیبی برای پژو 405 جمع کرده بود اما قرارداد مابین رنو و سایپا در همان ابتدای کار به مشکل خورد و واردات خودروهای رنو 21 نیز بعد از ورود و عرضه سری های اولیه این خودرو برای همیشه از سوی شرکت سایپا متوقف شد.شماری از خودروهای وارد شده به ناوگان تاکسی رانی شهری و بین شهری تحویل داده شدند و برای سالیان سال در نقش تاکسی هایی نسبتا کم دردسر و با کیفیت به ایفای وظیفه پرداختند ، نمونه های شخصی نیز در طول قریب به 20 سال استفاده از بسیاری جهات خودروهای قابل اطمینانی بودند اما کمبود قطعات یدکی، ظاهر نه چندان جذاب و کهنگی خودروها در طول این مدت، باعث کاهش محبوبیت رنو 21 در سال های اخیر شده است،البته این خودرو در کشور همسایه یعنی ترکیه حضوری پر رنگ دارد و در شرایط کمبود لوازم، واردات قطعات یدکی از این کشور، منجی رنو 21 های موجود در ایران بوده است، اما پس از افزایش نرخ ارز،قیمت قطعات یدکی این خودرو نیز همچون سایر ماشین های خارجی به شکل قابل توجهی افزایش یافته و همین امر مالکین را نسبت به نگهداری از این خودروها دلسرد کرده است.
بسیاری صاحب نظران،سیناد را در زمره اولین خودروهای کاملا ایرانی به حساب می آورند.محصولی از کیش خودرو که بر روی پلت فرم یکی از محصولات رنو شکل گرفته بود و از قوای محرکه ساخت این شرکت و بدنه ای سبک وزن و فایبرگلاسی با شاسی مستحکم فضایی سود می برد.شاید اشتراک برخی اجزای فنی با رنو 21 و تندر 90، تنها ویژگی مثبت سیناد از نظر فنی باشد، البته هندلینگ این خودرو نیز به دلیل وزن کم بدنه و مرکز ثقل پایین، مناسب است اما ناهماهنگی طراحی ظاهری، کیفیت ضعیف قطعات داخلی،کمبود لوازم یدکی متداول مانند چراغ های جلو،قیمت بالای برخی قطعات بدنه،توقف تولید و کمبود مراکز تعمیراتی و مکانیک های تخصصی این خودرو، همگی از جمله دلایلی هستند که خریداران این خودرو را فراری می دهند.
این خودرو را می توان یکی از اولین محصولات چینی در بازار کشورمان دانست.خودروی ناشناخته ای که قرار بود توسط یک شرکت خصوصی در ایران تولید و مونتاژ شود،اما در پی بروز برخی وقایع و حواشی عرضه این خودرو بسیار زودتر از پیش بینی ها متوقف شد و شرکت مذکور نیز عملا به پایان راه خود رسید، بنابراین مشتریان ماندند و یک خودرو چینی با ظاهری خشک و قدیمی و عملکرد فنی ضعیف که از نظر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی نیز با محدودیت های فراوانی مواجه بود.از همه بدتر اینکه بر اساس نتایج تست های تصادف، چری A15 را می توان یکی از خطرناک ترین خودروهای وارد شده به کشورمان در سال های اخیر دانست و بنابراین می توان گفت که خرید این خودرو حتی در صورت ادامه تولید و عرضه گسترده نیز توجیه ناپذیر می نمود اما در شرایط فعلی، انتخاب و خرید چری A15 حتی ریسک بیشتری نسبت به سایر خودروهای این فهرست به همراه دارد.شایان ذکر است که شرکت عرضه کننده پس از عدم موفقیت در فروش تعداد زیادی A15 تصمیم به تغییر نام این خودرو به ویانا گرفت تا بلکه بتواند با تبلیغات و بازاریابی مجدد،شانس دوباره ای برای کسب سود بدست آورد اما در نهایت این استراتژی هم به شکست انجامید و شرکت ناچارا عرضه این محصول را متوقف کرد.