1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ایران پانزدهمین خودروساز جهان شد

ایران پانزدهمین خودروساز جهان شد

21 آبان 1399
  • 10

در حالی که در نیمه نخست 2020 تولید خودرو جهان تحت تأثیر کرونا بیش از 32 درصد کاهش داشته است، تولید خودرو ایران با رشد 20 درصدی مواجه شده و ایران در این بازه پانزدهمین خودروساز جهان بوده است.

 صنعت خودرو جهان شاید در میان صنایع مختلف بیشترین خسارت را از شیوع ویروس کرونا در جهان دیده باشد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری نشان می‌دهد تولید خودرو جهان در نیمه نخست سال جاری میلادی تحت تأثیر کرونا با افت 32.4 درصدی نسبت مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

در حالی که طی نیمه نخست سال 2019 بالغ بر 46 میلیون و 66 هزار خودرو در جهان تولید شده بود این رقم در نیمه نخست سال جاری میلادی به 31 میلیون و 131 هزار دستگاه کاهش یافته است. به این ترتیب در این دوره 14 میلیون و 935 هزار دستگاه خودرو کمتر (معادل 32.4 درصد) نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید شده است.

تولید خودرو اروپا در نیمه نخست 2020 بالغ بر 38.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به 6 میلیون و 941 هزار دستگاه رسیده است. تولید خودرو فرانسه به کمتر از نصف رسیده است. فرانسه که در نیمه نخست سال قبل 1 میلیون و 232 هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود در نیمه نخست امسال تنها 551 هزار دستگاه تولید داشته است. تولید آلمان به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز اروپا نیز با افت 39.7 درصدی مواجه شده و به 1 میلیون و 595 هزار دستگاه رسیده است.


*افت 38 درصدی تولید خودرو آمریکا در اثر کرونا

صنعت خودرو آمریکا نیز از تأثیرات شیوع کرونا در امان نمانده و با کاهش 38.4 درصدی تولید در نیمه نخست امسال مواجه شده است. تولید خودرو آمریکا که در نیمه نخست 2019 بالغ بر 5 میلیون و 673 هزار دستگاه گزارش شده بود در نیمه نخست امسال به 3 میلیون و 494 هزار دستگاه کاهش یافته است.

چین که منشأ شیوع کرونا در جهان بوده و ویروس کووید 19 اول از همه در این کشور شیوع پیدا کرد از جمله کشورهایی بوده است که کمترین افت تولید در صنعت خود را شاهد بوده است. تولید خودرو چین در نیمه نخست 2020 تنها 16.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به 10 میلیون 112 هزار دستگاه رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل 12 میلیون و 156 هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود. ژاپن نیز در نیمه نخست امسال 3 میلیون و 620 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که این رقم نسبت به نیمه نخست سال قبل 27.2 درصد کاهش یافته است.


*نصف خودروهای جهان در آسیا تولید می شود

بر اساس این گزارش آسیا کانون تولید خودرو جهان در نیمه نخست 2020 بوده است. بیش از نصف تولید خودرو جهان در این دوره در آسیا تولید شده است. تولید خودرو آسیا در نیمه نخست سال بالغ بر 17 میلیون و 762 دستگاه بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.4 درصد کاهش داشته است.

اروپا با تولید 6 میلیون و 941 هزار دستگاه، قاره آمریکا با تولید 6 میلیون و 132 هزار خودرو، و آفریقا با تولید 295 هزار دستگاه خودرو به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از نظر تولید خودرو قرار گرفته‌اند. تولید خودرو در قاره آمریکا 41.3 درصد و آفریقا 46.4 درصد کاهش داشته است.

در میان تولیدکنندگان خودرو، الجزایر شاهد بیشترین افت تولید خودرو در نیمه نخست 2020 بوده است هرچند این کشور، تولیدکننده بزرگی به حساب نمی‌آید. الجزایر در نیمه نخست سال قبل 39 هزار و 867 دستگاه خودرو تولید کرده بود که این رقم در نیمه نخست امسال با افت 98.1 درصدی به تنها 754 دستگاه رسیده است.

سه کشور بلاروس، قزاقستان و ازبکستان تنها کشورهایی بوده‌اند که با رشد تولید خودرو در نیمه نخست 2020 مواجه شده‌اند هرچند این کشورها جزو تولیدکنندگان بزرگ به حساب نمی‌آیند. تولید خودرو بلاروس با رشد 5.6 درصدی در نیمه نخست 2020 به 13 هزار و 733 دستگاه رسیده است. تولید خودرو قزاقستان با رشد 55.7 درصدی به 31 هزار و 554 دستگاه و تولید خودرو ازبکستان نیز با رشد 19.5 درصدی به 143 هزار و 455 دستگاه رسیده است.


*رشد 20 درصدی تولید خودرو ایران در نیمه نخست 2020

به گزارش رادار اقتصاد، سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری آمار تولید خودرو ایران را در گزارش خود لحاظ نکرده است اما داده‌های منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن، تجارت نشان می‌دهد ایران تنها تولیدکننده بزرگ خودرو بوده است که در نیمه نخست سال جاری میلادی با رشد تولید مواجه شده است.

ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی یعنی طی دو فصل زمستان 98 و بهار 99 در مجموع 473 هزار و 461 دستگاه خودرو تولید کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 20.2 درصدی داشته است. ایران در نیمه نخست سال 2019 بالغ بر 393 هزار و 882 دستگاه خودرو تولید کرده بود.

مقایسه آمار تولید خودرو ایران با سایر کشورها در نیمه نخست 2020 نشان می‌دهد ایران در اثر افت شدید تولید در سایر کشورها و با وجود تحریم ها به عنوان پانزدهمین تولیدکننده بزرگ خودرو جهان طی این مدت شناخته شده است. تولید خودرو ایران در این مدت حتی بیشتر از برخی کشورهای صنعتی مثل ایتالیا و انگلیس بوده است. ایران همچنین در این دوره بیشتر از اتریش، بلژیک، لهستان، رومانی، اندونزی، مالزی، تایوان، و آفریقای جنوبی خودرو تولید کرده است.

vudqdu7v2y6lbhj96f39.jpg
04t58h3fmcxzaugv3r7.jpg

منبع تسنیم


نظرات

  • تاسف تاسف (21 آبان 1399 ساعت 12:24)

    تو خیلی چیزها اول هستند:
    1- تولید آشغال
    2- تحمیل ماشین با هر قیمت و حتی هر رنگی که خودشون صلاح بدونن
    3- تحویل به تاریخ دلخواه خودشون
    حالا کدام کمپانی میتونه با این دو شرکت رقابت کنه. عمرا، نداریم

  • سجاد سجاد (21 آبان 1399 ساعت 11:47)

    ماکه در ساخت حلب روغن ماندیم ؟؟ماشینهای ساخته شده ازموجودی انبار وورادات قطعات ازچین است.انهم بهتره بگوییم چهر چرخ

  • قادر قادر (21 آبان 1399 ساعت 10:48)

    بهتر بود مینوشتی فرغون سازی خخخخخخخ

  • پوریا پوریا (21 آبان 1399 ساعت 10:11)

    بسیار بسیار آمار خنده داری بود ، از نظر تولید پانزدهم هستیم ، کاری به این ندارم که از لحاظ کیفیت آخر هم نمیشیم ولی به نظرتون افتخاره پانزدهم شدن ؟
    سطح زندگی و درآمد مردم همه کشورهای توی لیست از ایران بالاتر هست و خودرو رو به راحتی خریداری میکنن ، ما با این همه پیش فروش و فروش فوق العاده و تولید آبکی باید با اقتدار رتبه 1 میشدیم

  • غفاری غفاری (21 آبان 1399 ساعت 09:38)

    با سلام.با همین فرمون برید به کم کم ۲۰ تون هم میشید‌.اصلا چرا بیستم ۱۰۰ دم ۱۰۰۰ رم.مدیریت خوبی که دارین.????

  • ابی ابی (21 آبان 1399 ساعت 09:19)

    مهندس مگه کلا تو دنیا چند تا خودرو ساز داریم .از چند تا ۱۵ شده . از ده تا

  • حسین حسین (21 آبان 1399 ساعت 09:16)

    با این آشغالهایی که ایران خودرو و سایپا و ... میسازن باید رتبه یک جهان رو بگیرن!

  • امید امید (21 آبان 1399 ساعت 08:15)

    اینا اول جهانم که بشن هیچ نفعی برای مردم ما ندارن! آخه این کلاهبردارها چه خوبی برای مردم ما دارند؟ والله من یکی که دوست دارم ورشکست بشن اونم بصورت 100 درصد...اگه خودروسازی اینه که اینا میزنن با این قیمت... سازنده F35 هم اندازه اینها سود نداره!!

  • fffff fffff (21 آبان 1399 ساعت 07:41)

    اگر مسئول وطن پرستی باشد، پیشنهاد سالها قبل انجام میداد:
    اقتصاد خودرو منطق دارد و افزایش کیفیت و ارزان شدن ارتباط مستقیم به تولید تیراز بالا دارد تا صرفه اقتصادی داشته باشد.
    پیشنهاد دادند تمام ظرفیت خودرو روی یک پلتفرم خوب و ارزان بگذارند تا نیازی عمومی با تولید چند میلیونی برطرف شود
    پلتفرم پراید قدیمی بوده و پلتفرم 405 همچنین 206، پلتفرم خوب حتی پراید یا 405 هم باز هم خوب به شرطی سالی دو سه میلیون شود با انواع سواری و هاچ بک و وانت/ آنقدر تولید کنند که با قیمت زیر صد ملیون و سود ده درصد مثل بقیه دینا و نه دهها مدل خودرو مونتاژی و گران! که موجب گرایش سرمایه از تولید به سمت دلالی!
    خودرهای لوکس وارد شود - چه نو و چه دست دوم و دولت مالیات بگیرد منصفانه مثلا10 یا 20 درصد- در نتیجه رقابت باید باشد با وادرات و مردم بهب ینند خودروی با کیفیت

    یه ایرانی یه ایرانی (23 آبان 1399 ساعت 09:02)

    غلط املایی زیاد داشتی