یکی از کارهایی که شرکت های دانش بنیان انجام داده اند داخلی سازی کلاچ اتوماتیک غیر برقی در کشور است.
همیشه در صنعت خودرو کشور یک موضوع جایش خالی بود و آن هم نبودن توان تولید کلاچ اتوماتیک در داخل کشور بود که در زمان اجرای تحریمها باعث می شد خودروهای داخلی با دنده اتوماتیک یا تولید نشوند و یا تیراژ تولید آنها به شدت پایین بیاد . با کمبود عرضه خودروهای اتوماتیک به بازار مصرف این محصولات کمیاب شده و تفاوت قیمت بسیار زیادی با نمونه های دنده دستی پیدا می کردند.
بطور نمونه در مورد پژو 207 ایران خودرو می توان اشاره کرد به تفاوت قیمت 150 میلیون تومانی آن در بازار ازاد که جالب توجه می باشد این تفاوت قیمت در کارخانه بین دو مدل کمتر از 10 میلیون تومان می باشد .
مرتضی راشکی تولیدکننده این کلاچ اتوماتیک غیر برقی در خصوص ساخت قطعات خودرو با کمک شرکت های دانش بنیان، گفت: کلاچ اتوماتیک غیر برقی در سال ۹۶ ثبت اختراع شد. از همان سال جهت تجاری سازی این سیستم به تهران مهاجرت کردم و در همان ابتدا درخواست همکاری بسیاری به شرکتهای مختلف خودروسازی به صورت کتبی ارسال کردم اما به نتیجهای نرسیدم.
او ادامه داد: پس از آن با کمک شرکت های دانش بنیان، طی ۲ سال بیش از ۲ هزار از سیستم روی خودروها نصب شد. اکنون وزیر صمت دستور مستقیم حمایت دادند و شرکت ایران خودرو اعلام همکاری کرده است .
این تولید کننده گفت: کلاچ اتوماتیک غیر برقی اولین سیستم غیر برقی در دنیاست که با فن آوری خلا تمامی کلاچ گیریها را به جای راننده در تمامی حالات رانندگی انجام می دهد، از جایی که بیش از نود درصد خودروهای داخلی گیربکس اتومات ندارند، رانندهها به خصوص در ترافیکهای سنگین ناچار به کلاچ گیری و نیم کلاچ گیری مداوم خودرو در ترافیکهای سنگین هستند که باعث ایجاد بیماری هایی مثل زانو درد و آرتوروز گردن و حتی دیسک می شود.
او گفت: در گذشته چارهای برای این مشکل جز نصب کلاچ اتوماتیک معروف به کلاچ برقی نبود، اما این سیستم به هر دلیلی نتوانست آنگونه که باید مورد استقبال قرار گیرد، اما این سیستم اختراع که با حذف اصلیترین قسمت یعنی موتور برقی به کلاچ اتوماتیک غیر برقی معروف شد.
این تولید کننده بیان کرد: نحوه عملکرد این سیستم به این شکل است که بعد نصب به هیچ عنوان دیگر احتیاجی به استفاده از پدال کلاچ خودرو نیست و پای چپ کاملا آزاد است و حتی هنگام توقف مهم نیست خودرو در هر دندهای باشد و خودرو خاموش نمی شود. این سیستم از مهمترین ویژگیهایی که دارد این است که هیچ ارتباطی با سیستم کلاچ خود خودرو ندارد و حتی بدون خاموش کردن امکان استفاده از کلاچ خود خودرو نیز وجود دارد.
راشکی گفت: این سیستم تنها قطعه متحرکی که دارد یک بوستر شبیه بوستر ترمز پراید است که مشابه خود بوستر ترمز با خلا کار می کند و آنچه مسلم است حتی در خودروی پراید آخرین قطعهای که ممکن است خراب شود، بوستر ترمز است در این سیستم نیز همینطور است.
از آنجایی که خودروسازان باید به سمتی حرکت کنند تا خودروها به جهت کیفیت ارتقاء پیدا کنند، از این رو باید حرکت به سمت دانش بنیانها تقویت شود و فضای همکاری دو جانبه و حتی سه جانبه (قطعه سازان- خودروسازان- دانش بنیان ها) فراهم شود تا شاهد رونق و رشد صنعت خودرو باشیم.