1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودرو به سوی تک نرخی شدن پیش می رود

قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودرو به سوی تک نرخی شدن پیش می رود

10 آذر 1399
  • 8

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: در صورت تک نرخی شدن خودرو فساد، دلالی، توسل به روش‌های قرعه‌کشی و فروش مشروط از صنعت و بازار این محصول رخت برمی‌بندد.

احمد نعمت‌بخش در خصوص عوامل کاهش 25 تا 19 درصدی قیمت خودرو در بازار در آبان ماه سال جاری اظهار داشت: کاهش نرخ ارز بر انواع بازارها از جمله بازار و قیمت خودرو اثرگذار بوده، از این رو اشخاصی که با هدف کسب سود، در طرح‌های فروش خودروسازان شرکت کرده بودند، با توجه به روند نزولی قیمت این محصول در بازار برای اجتناب از سود کمتر، درصدد عرضه خودروهای ثبت نامی برآمدند که همین افزایش عرضه موجب کاهش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها شد.

 

وی در خصوص تدابیری که به تداوم کاهش قیمت‌ خودرو و حذف ریشه‌های احتکار و واسطه‌گری در بازار کمک می‌کند، گفت: تجربیات گذشته چراغ راه آینده است. در دهه 70 نیز اختلاف قیمت کارخانه و بازار وجود داشت و بر همین اساس تصمیم بر فروش خودرو در حاشیه بازار گرفته شد که تک نرخی شدن خودرو از نتایج آن بود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه هر کالایی که دو نرخی باشد، منشا رانت و فساد خواهد بود، افزود: با توجه به اینکه بیش از 70 تا 80 درصد تقاضاهای ثبت‌نامی، کاذب است، در صورت صدور مجوز فروش خودرو بر مبنای حاشیه بازار، این تقاضاهای کاذب و سرمایه‌ای از این بازار کوچ می‌کنند.به عنوان مثال خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را کارخانه با ۳ مرحله افزایش قیمت اکنون به قیمت 126 میلیون تومان رسیده است، به فروش می رساند ولی همین خودرو هم اکنون در بازار آزاد در حدود ۲۴۵ میلیون تومان به فروش می رسد و این می شود رانت . هر جا این رانت وجود داشته باشد متقاضی برای استفاده از آن فراوان وجودخواهد داشت .

نعمت‌بخش با اشاره به اینکه تنها 20 درصد از متقاضیان طرح قرعه‌کشی را خریداران واقعی تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: بهترین راهکار استفاده از تجربه گذشته است.

وی در خصوص میزان اثربخشی طرح ساماندهی مجلس یازدهم، واگذاری قیمت کم‌تیراژها به خودروسازان و تدوین بسته جهش تولید خودرو از سوی وزارت صمت گفت: تصمیمات اتخاذی می‌بایست خروج خودروسازان از زیان را به دنبال داشته باشد زیرا خودروهای ناقص کف کارخانجات و همچنین بدهی چند هزار میلیاردی خودروسازان من جمله ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازی‌ها ناشی از قیمت تکلیفی خودرو و سرکوب مالی خودروسازان است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن ابراز خرسندی از اشراف وزیر صمت نسبت به ضرورت ممانعت از زیان دهی خودروسازان گفت: زیان‌ دهی خودروسازی‌ها مانع از پرداخت به موقع قیمت قطعه و مطالبات قطعه‌سازان و در نتیجه کاهش توان مالی آنها و عدم تامین قطعات موردنیاز خطوط تولید و مواجهه با پدیده خودروهای ناقص شده است.

نعمت‌بخش ادامه داد: زمانی که خودروسازان به سوددهی نرسند، در جهت ارتقای کیفیت، صادرات و R&D حرکتی نمی‌کنند. بنابراین قیمت خودرو می‌بایست اصلاح شود.

وی معتقد است: واگذاری قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ به خودروسازان در چارچوب فرمول سازمان حمایت در مقایسه با شرایط فعلی قطعا موثر بوده و به کاهش زیان این صنعت کمک می‌کند اما راهکار اساسی همان فروش در حاشیه بازار است و از آنجایی که موجب ساماندهی بازار و خروج خودروسازان از زیان می‌شود، یک راه میانبر و یک تیر با دو نشان خواهد بود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به غیرواقعی بودن قیمت‌ها در بازار در خصوص برخی اظهارات مبنی بر حرکت نرخ کارخانه‌ای خودرو به سمت قیمت بازار به جای نزدیک شدن قیمت بازار به نرخ کارخانه گفت: در حال حاضر تولید همراه با زیان ناشی از افزایش چشمگیر نرخ تمامی مواد اولیه است و این جهت‌گیری دو سویه است بدین معنا که علاوه بر اینکه قیمت کارخانه در حال نزدیک شدن به نرخ بازار است، قیمت بازاری خودروها نیز در جهت نرخ کارخانه‌ای یک روند نزولی را طی می‌کند همان طور که کاهش 25 درصدی قیمت‌ها در بازار این موضوع را نشان می‌دهد.

نعمت‌بخش در پایان تاثیر کاهش نرخ ارز و عرضه خودروهای انباشته شده از سوی خریداران به بازار را بر کاهش قیمت نشانه خوبی دانست و خاطرنشان کرد: با این وجود هنوز این محصول تک نرخی نشده که در صورت تحقق این امر، فساد، دلالی، توسل به روش‌های قرعه‌کشی و فروش مشروط خودرو از صنعت و بازار این کالا رخت برمی‌بندد.

 

 



نظرات

  • reza bandani reza bandani (12 آذر 1399 ساعت 15:51)

    بله ایشون همون کسی هستن که فرموده بودن شما انتظار دارید منم خودرو ایرانی سوار شم؟ بالا بردن قیمت کارخونه در واقع راهی برای سد کردن کاهش قیمت است مثل چیزی که امروز شاهدش هستیم

  • حقیقت حقیقت (11 آذر 1399 ساعت 22:17)

    اگه فکر ذکر دولت و خودروسازها منظورشون تک نرخی شدنه . الان حدودا بیست روزه شیب نزولی داره و همت کنند تا ماه دیگه شاید کمتر قیمتها با کارخانه یکی میشن . اما اگه فکر اختلاس و دزدی و راندو کلاه برداری تو سرشون هست . قیمت کارخانه رو با بازار یکی کنند به هفته نمی‌کشه بازار مجدد قیمتش با کارخانه دوبرابر میشه که بازم همون آش و همون کاسه میشه

  • علی علی (11 آذر 1399 ساعت 11:56)

    درست میگن چون قیمت بجای که دلشون بخواد میرسونن/حتی از بازار ازاد گرونتر

  • انسان انسان (10 آذر 1399 ساعت 13:22)

    اخه قرار بود قیمت بازار بیاد پایین نه اینکه قیمت کارخونه رو به بازار نزدیک کنن .برای این آشغالعای داخلی ,اگه راست میگن مثل بیشتر کشورها واردات خودرو رو بدون 300 درصد سود آزاد کنند تا این انحصار رفع بشه نه اینکه خون ملت رو تو شیشه کنند

  • میثم میثم (10 آذر 1399 ساعت 13:13)

    دقیقا داره این اتفاق میوفته البته به نفع خودروسازها نه مردم.قیمت خودرو سازها به بازار آزاد رسید.حالا میفهمیم که دلیل اینهمه احتکار توسط تولید کننده های خودرو چی بوده

  • شهروند شهروند (10 آذر 1399 ساعت 12:59)

    با سلام
    بابا اصل فساد، رانت، دلالی خودتون هستید. تا کی میخواهید بی لیاقتی و سومدیریت خودتون را گردن مقصرین غیرواقعی و مجازی بیاندازید.

  • علی اصغر از تهران علی اصغر از تهران (10 آذر 1399 ساعت 12:22)

    در این صورت تمام کارخانه های خودرو سازی ورشکست میشوند با این حقوقها کسی نمی تواند خودرو بخرد البته پیش بینی آن میرفت زیرا بیشتر نام نویسیهای قبلی بیشتر با فروش ماشین قدیمی و نام نویسی خودرو جدید بوده است

  • فلاح فلاح (10 آذر 1399 ساعت 09:56)

    جناب آقای نعمت بخش از زحمت کشان عرصه تولید خودرو در کشور هستند . با روشهای مختلف به شدت تلاش کرده و می کنند تا قیمت کارخانه ای محصولات شرکتهای خودرو ساز به قیمت بازار برسد . اما چون ایشان و همکاران گرامیشان از روش های محیر العقول برای این منظور استفاده می کنند متاسفانه هیچ وقت قیمت کارخانه ای محصولات به قیمت بازار نمی رسد و بنا براین این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت . درود بر اندیشه پاک جناب آقای نعمت بخش