1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. انجمن تولیدکنندگان باتری: کاهش قیمت باتری با ثبات نسبی نرخ ارز

انجمن تولیدکنندگان باتری: کاهش قیمت باتری با ثبات نسبی نرخ ارز

11 آذر 1399
  • 0

 

این روزها مردم مرتب درحال بررسی قیمت کالاهای مختلف در بازارهای متفاوت هستند و یکی از بازارهایی که در طول سال ثبات نسبی خود را حفظ کرد و با وجود افزایش قیمت ارز و همچنین قیمت خودرو ، قیمت محصولات برای مصرف‌کننده قابل دسترس بود، بازار باتری خودرو بوده است. 

طی نیمه نخست سال قیمت باتری ثبات خود را حفظ کرد و حالا در ماه‌های پایانی سال شاهد کاهش ۱۸درصدی قیمت باتری‌ها هستیم. در این بین نقش شرکت‌های بزرگی مانند صباباتری، پاسارگاد صنعت باتری و نیروگستران خراسان، به‌عنوان شرکت‌های تاثیرگذار بر بازار قابل توجه است و در نیمه نخست سال قیمت محصولات این شرکت‌ها ثابت ماند و با ثبات نرخ ارز و کاهشی بودن آن، این شرکت‌ها قیمت محصولاتشان را تا حد امکان حتی کاهش داده‌اند.اما بررسی بازار باتری به‌طور کلی حکایت از کاهش قیمت این محصول دارد.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قیمت باطری خودرو در بازار دارای کمی نواساناتی بود که خیلی قابل توجه در مقابل سایر کالاها نبود . خوشبختانه در این بازار شاهد احتکار و یا تلاش هایی برای بر هم زدن این آرامش نسبی نبودیم .

در همین زمینه مهدی کامکار، دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری کشور با بیان اینکه قیمت باتری طی هفته‌های اخیر و با توجه به‌شرایط موجود، حدود ۱۸درصد کاهش یافته است، با اشاره به‌دلایل این امر گفت: «دلیل نخست اینکه حباب قیمت باتری‌های فرسوده طی ماه گذشته از بین رفته است. درواقع به‌رغم اینکه قیمت باتری‌های فرسوده طی ماه‌های اخیر به‌شدت بالا رفته بود، اما طی هفته‌های اخیر در این بخش با افت قیمت مواجه بوده‌ایم و هر آمپر به‌حدود ۶ هزار تومان رسیده است.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری، ثبات نسبی نرخ ارز را دلیل دیگر افت قیمت باتری می‌داند و تاکید می‌کند: «برخلاف بسیاری از بازارها و البته صنایع دیگر، کاهش و ثبات نسبی نرخ ارز تاثیر خود را بر محصول باتری گذاشت و در این بخش شاهد مقاومت تولیدکنندگان برای بالا نگه‌داشتن قیمت‌ها نبودیم. این درحالی است که در بسیاری از صنایع حتی شاهد افزایش قیمت‌ نیز بوده‌ایم.»

مهدی کامکار با بیان اینکه عرضه زیاد محصول توسط تولیدکنندگان از دلایل مهم افت قیمت باتری بوده است، تصریح می‌کند: «صنعت باتری یک صنعت به‌شدت رقابتی است و تولید در آن حتی شکل مازاد دارد. این مساله سبب شده است برخلاف برخی صنایع، شرکت‌ها عرضه محصول به بازار را کاهش ندهند و اگر شرکتی از میزان عرضه بکاهد، تنها بازار خود را از دست می‌دهد.»

وی همچنین معتقد است کاهش تقاضا برای باتری در ۶ ماهه دوم نیز از دیگر دلایل کاهش قیمت باتری است.

 

 



نظرات