تقریباً به سال ۲۰۲۱ میرسیم اما هنوز هم هستند خودروهایی که فاقد سیستمهای ایمنی پایه میباشند…
به عنوان بخشی از برنامه ارائه خودروهای ایمنتر در قاره آفریقا، موسسه انکاپ جهانی تصمیم گرفته پیکاپ تراکی ساخت چین را در تستهای تصادف شرکت دهد. این موسسه برای انجام تستها پایهترین نسخه این پیکاپ را انتخاب کرده چراکه به این ترتیب راننده و سرنشینان در بدترین حالت با یک تصادف روبرو میشوند.
این موضوع شاید برای برخی افراد جای تعجب داشته باشد که در چنین دنیای مدرنی قرار داریم اما نسخه پایه گریت وال استید ۵ بازار آفریقای جنوبی که در برخی بازارها ازجمله در ایران با نام وینگل ۵ فروخته میشود، فاقد هرگونه کیسه هوا میباشد. علاوه بر این استید ۵ از هرگونه سیستم ایمنی همچون ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بیبهره است.
کاملاً گویا بوده و تست تصادف از جلو در سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت نشان میدهد سر آدمک به غربیلک فرمان برخورد میکند. دادههای تحلیل شده نشان میدهند تغییر شکل بخش سرنشین و حرکت غربیلک فرمان رخ داده است. انکاپ جهانی میگوید به خاطر این دو مشکل مهم شاید حتی کیسه هوا نیز نمیتوانست از آسیب شدید راننده جلوگیری کند.
این نتایج نگران کننده درباره نیسان NP300 هاردبادی نیز دیده شدهاند. این خودرو حدود دو سال پیش هیچگونه ستاره ایمنی دریافت نکرد و احتمال زیادی برای به خطر افتادن جان راننده و سرنشینان در یک تصادف را نشان داد. مدیرکل انکاپ جهانی در آن زمان گفته بود که NP300 هاردبادی به طرز خندهداری نامگذاری شده زیرا بدنه آن اصلاً سخت نبوده و به راحتی از هم میپاشد.