هنوز قطعیت آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور انجام نشده است ،ظاهرا برخی نگرانی ها از این موضوع آغاز شده است . برخی از دوستان در صنعت خودرو کشور با اینکه که اعتقاد دارند واردات خودرو هیچگونه تاثیری بر خودروهای داخلی نخواهد داشت ، اظهار نگرانی می کنند که با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی درکشور، بحث واردات خودرو ممتنع است .
در جواب این دوستان می توان گفت قطعا کاهش یا افزایش قیمت در خودروهای وارداتی تاثیر بر خودروهای داخلی خواهد گذاشت و این دو جدا از هم حرکت نخواهند کرد . از طرفی دولت قرار نیست برای واردات خودرو منابع ارزی خود را تخصیص بدهد و منابع ارزی مورد نیاز این طرح توسط اشخاص تامین می شود و نه دولت.
همانطوری که شاهد بودیم در سال ۹۶ با ممنوعیت واردات خودرو به کشور و با بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی توان خرید مردم وقتی به خودروهای وارداتی نرسید توجه ها به سمت خودروهای داخلی لوکس در ابتدا و نهایتا به سمت خودروهای متوسط داخلی از نظر قیمتی کشیده شد . نتیجتا تقاضا برای خودروهای داخلی بالا رفت و آغاز دور دوم تحریم ها باعث شد آمار تولید خودروهای داخلی هم پایین بیاید و پیامد همه این اتفاقات، قیمتهای عجیب و قریب همه خودروها طی تابستان امسال بود .
حال اینکه با آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور و پایین آمدن قیمت خودروهای خارجی در بازار ، تمایل خریداران خودرو بیشتر معطوف به این خودروها خواهد شد. از طرفی سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول و سرمایه در خودروهای وارداتی به مراتب جذاب تر خواهد بود. همه این موارد دست به دست هم خواهد داد تا توجه ها تا حدودی از خودروهای داخلی کاسته شود . همین موضوع باعث کاهش تقاضا در این خودروها شده و کاهش نسبی قیمت را به همراه خواهد داشت . در چنین شرایطی امکان خرید خودروهای داخلی برای افراد کم بضاعت هم تا حدود بیشتری میسر می شود.
بحث واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ ممتنع است
دبیر انجمن قطعه سازان گفت:با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی درکشور، بحث واردات خودرو ممتنع است.
آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آزادسازی واردات خودرو و تاثیرات آن بر صنعت خودرو، گفت: بحث واردات از نظر صنعت خودرو ممتنع است، به این دلیل که خودروهای وارداتی در رده قیمت و کیفیت خودروهای داخلی نیستند و از نظر تعدادی، تعداد زیادی را شامل نمیشود و ۲ ملاحظه اساسی برای آن وجود دارد.
او در خصوص ملاحظات صورت گرفته در واردات خودرو، گفت: ملاحظه اول این است که اکنون برای واردات خودرو ارزی وجود ندارد و اولویت با کالاهای اساسی مردم و بعد کالاهای غیر معیشتی است.
دبیر انجمن قطعه سازان تشریح کرد: اول باید معیشت مردم و بهداشت و درمان مورد توجه قرار گیرد و ارز موجود در کشور صرف این موارد خاص شود که باید دید ضرورت واردات خودرو تا چه حد است. از نظر صنعت خودرو واردات این کالا ممتنع است و عدم واردات خودرو به کشور حمایت از تولید داخل نیست و دلیل آن نداشتن ارز بوده است.
محبی نژاد گفت: در حال حاضر صنعت خودرو تحریم شده است و خودرو و قطعه از شرکتها یا کشورهایی که صنعت خودرو را تحریم کرده اند وارد نمی شود. سال ۹۲ بیش از ۶۰ درصد خودروهای وارداتی از کره جنوبی بود.
او ادامه داد:کشورهای که بیشترین میزان واردات خودرو را با آنها داشتیم، به تبعیت از تحریم های آمریکا قراردادهایشان را با هر ۲ خودروساز داخلی لغو کرده اند و از ارسال هرگونه قطعه یدکی و قطعات خودرو خودداری کردند.
دبیر انجمن قطعه سازان تشریح کرد:در این شرایط واردات خودرو در سال آینده ممتنع است و تاثیر خاصی بر حوزه فعالیت خودروسازها و قطعه سازان نمی گذارد.