1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نگرانی دبیر انجمن قطعه سازان با جدی شدن بحث واردات خودرو

نگرانی دبیر انجمن قطعه سازان با جدی شدن بحث واردات خودرو

17 آذر 1399
  • 1

هنوز قطعیت آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور انجام نشده است ،ظاهرا برخی نگرانی ها از این موضوع آغاز شده است . برخی از دوستان در صنعت خودرو کشور با اینکه که اعتقاد دارند واردات خودرو هیچگونه تاثیری بر خودروهای داخلی نخواهد داشت ، اظهار نگرانی می کنند که با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی درکشور، بحث واردات خودرو ممتنع است . 

در جواب این دوستان می توان گفت قطعا کاهش یا افزایش قیمت در خودروهای وارداتی تاثیر بر خودروهای داخلی خواهد گذاشت و این دو جدا از هم حرکت نخواهند کرد . از طرفی دولت قرار نیست برای واردات خودرو منابع ارزی خود را تخصیص بدهد و منابع ارزی مورد نیاز این طرح توسط اشخاص تامین می شود و نه دولت. 

همانطوری که شاهد بودیم در سال ۹۶ با ممنوعیت واردات خودرو به کشور و با بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی توان خرید مردم وقتی به خودروهای وارداتی نرسید توجه ها به سمت خودروهای داخلی لوکس در ابتدا و نهایتا به سمت خودروهای متوسط داخلی از نظر قیمتی کشیده شد . نتیجتا تقاضا برای خودروهای داخلی بالا رفت و آغاز دور دوم تحریم ها باعث شد آمار تولید خودروهای داخلی هم پایین بیاید و پیامد همه این اتفاقات، قیمتهای عجیب و قریب همه خودروها طی تابستان امسال بود .

حال اینکه با آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور و پایین آمدن قیمت خودروهای خارجی در بازار ، تمایل خریداران خودرو بیشتر معطوف به این خودروها خواهد شد. از طرفی سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول و سرمایه در خودروهای وارداتی به مراتب جذاب تر خواهد بود. همه این موارد دست به دست هم خواهد داد تا توجه ها تا حدودی از خودروهای داخلی کاسته شود . همین موضوع باعث کاهش تقاضا در این خودروها شده و کاهش نسبی قیمت را به همراه خواهد داشت . در چنین شرایطی امکان خرید خودروهای داخلی برای افراد کم بضاعت هم تا حدود بیشتری میسر می شود. 


بحث واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ ممتنع است

دبیر انجمن قطعه سازان گفت:با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی درکشور، بحث واردات خودرو ممتنع است.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به آزادسازی واردات خودرو و تاثیرات آن بر صنعت خودرو، گفت: بحث واردات از نظر صنعت خودرو ممتنع است، به این دلیل که خودرو‌های وارداتی در رده قیمت و کیفیت خودرو‌های داخلی نیستند و از نظر تعدادی، تعداد زیادی را شامل نمی‌شود و ۲ ملاحظه اساسی برای آن وجود دارد.

او در خصوص ملاحظات صورت گرفته در واردات خودرو، گفت: ملاحظه اول این است که اکنون برای واردات خودرو ارزی وجود ندارد و اولویت با کالاهای اساسی مردم و بعد کالاهای غیر معیشتی است.

دبیر انجمن قطعه سازان تشریح کرد: اول باید معیشت مردم و بهداشت و درمان مورد توجه قرار گیرد و ارز موجود در کشور صرف این موارد خاص شود که باید دید ضرورت واردات خودرو تا چه حد است. از نظر صنعت خودرو  واردات این کالا ممتنع است و عدم واردات خودرو به کشور حمایت  از تولید داخل نیست و دلیل آن نداشتن ارز بوده است.

محبی نژاد گفت: در حال حاضر صنعت خودرو تحریم شده است و خودرو و قطعه از شرکت‌ها یا کشور‌هایی که صنعت خودرو را تحریم کرده اند وارد نمی شود. سال ۹۲ بیش از ۶۰ درصد خودروهای وارداتی از کره جنوبی بود.

او ادامه داد:کشور‌های که بیشترین میزان واردات خودرو را با آن‌ها داشتیم، به تبعیت از تحریم ها‌ی آمریکا قراردادهایشان را با هر ۲ خودروساز داخلی لغو کرده اند و از ارسال هرگونه قطعه یدکی و قطعات خودرو خودداری کردند.

دبیر انجمن قطعه سازان تشریح کرد:در این شرایط واردات خودرو در سال آینده ممتنع است و تاثیر خاصی بر حوزه فعالیت خودروسازها و قطعه سازان نمی گذارد.



نظرات

  • دیزذدز دیزذدز (17 آذر 1399 ساعت 22:38)

    از کی پیامبر شدی غم امت میخوری؟ از کی شما به فکر ضرورت تامین کالاهای اساسی پی بردین؟ میترسی لگن ها و چرنه ها و دسته لگن خریدار نداشته باشه.