1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. امکان ریزش قیمت خودروهای داخلی در بازار به زیر نرخ‌ کارخانه‌

امکان ریزش قیمت خودروهای داخلی در بازار به زیر نرخ‌ کارخانه‌

23 آذر 1399
  • 4
  • 15818

 یک کارشناس خودرو گفت: با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو منطق حکم می‌کند، پیش خریداران به نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند.

مرتضی شجاعی درباره دلایل اعتراض پیش خریداران قرعه‌کشی‌های اخیر گفت: عمده اعتراضات مشتریان به افزایش فصلی در قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات بر می‌گردد که در زمان قرعه‌کشی پیش‌بینی نشده بود.

 

البته که مشخصا یکی از بندها و شرایط فروش محصولات خودروسازان که بصورت پیش فروش فروخته می شوند شرط محاسبه قیمت نهایی خودرو در هنگام تحویل به نرخ روز می باشد و این موضوعی جدید هم نمی باشد و سالهاست که به همین نحو خودروسازان عمل می کنند .

 

وی اظهار داشت: کمی بعد از انجام قرعه‌کشی‌های پرطرفدار برای پیش فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، موضوع موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبرساز شد. فارغ از این‌که این اتفاق در تاریخ مداخلات قیمتی شورای رقابت سابقه نداشته و بدعت محسوب می‌شود، برای مشتریانی که به نرخ روز خودرو تحویل می‌گیرند، گلایه‌هایی ایجاد کرد.

این کارشناس خودرو تأکید کرد: مهم‌ترین اعتراض این دست از مشتریان که اعتراض به حقی هم هست، ناشی از سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریداران توام با این افزایش قیمت‌های فصلی است. نمی‌شود، خودروساز پس از قبول سود مشارکت صفر، شروع به افزایش قیمت آن هم به صورت 3 ماه یکبار کند. مصرف‌کنندگان واقعی که احیاناً لا به لای برندگان قرعه‌کشی‌های اخیر بوده‌اند، عمدتاً در ازای تأمین افزایش قیمت کارخانه‌ای دچار تنش و کسری بودجه می‌شوند.

وقتی در شرایط پیش فروش خودرو صراحتا سود مشارکت ۶ درصد اعلام می شود و تاثیری در تفکر متقاضیان ندارد ، اعتراضات بعدی برای تغییر چه چیزی می باشد . 

وی افزود: مضاف بر این مسأله، به دلیل عدم تناسب قیمت‌ کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه مواجه و نقره‌داغ شده‌اند و در مواردی برای کوییک و ساینا مجبور به پرداخت مبالغی به مراتب بیشتر از انواع خودروهای خانواده پژو می‌شوند که از این تبعیض هم گله دارند.

شجاعی اظهار داشت: البته با توجه به شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی درباره ارسال دیرهنگام دستورالعمل‌های مربوط به قیمت خودرو در پاییز، متقاضیان دریافت خودرو در مهرماه توانستند با قیمت تابستان خودرو دریافت کنند که این مسأله ناشی از تزلزل در سیاست‌گذاری‌های حوزه خودرو است و بهتر بود برای رفع اعتراض همه متقاضیان و تحویل خودرو با قیمت منصفانه به کلیه پیش خریداران تدبیری شود.

شجاعی افزود: برای برخی از مشتریان در دعوت‌نامه‌های فصل پاییز خودروی دیگری درج شده، در حالی‌که ناتوانی در تحویل خودروها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد و صرفاً ناشی از معطلی تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت یا تعلل خودروساز در تحویل خودروی ثبت‌نامی است. به عنوان مثال پیش خریداران ساینای s باید ساینای معمولی آن هم با نرخ‌های جدید و بدون سود مشارکت تحویل بگیرند؛ در حالی‌که سایپا علت تحویل خودروی جایگزین را که قرار بود از اول مهر تحویل مشتریان شود، تعلل در تعیین قیمت از سوی شورای رقابت اعلام کرده است و یا در مورد کوییک s اساساً خودروساز اعلام کرده، توان تحویل خودرو را ندارد.

کارشناس حوزه خودرو پیشنهاد داد: منطق حکم می‌کند، با وجود افزایش نرخ 3 ماه یک‌بار خودرو، پیش خریداران به نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند و برای تملک خودرو، الباقی قیمت خودرو را به نرخ روز بپردازند.

 

قیمت خودرو در بازار کماکان ریزشی خواهد بود

شجاعی درباره آخرین تحولات بازار خودرو نیز گفت: با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست و این مسأله رکودی مشابه شرایط سال 94 و 95 در پی خواهد داشت. البته این اتفاق درباره برخی محصولات که قیمت کارخانه‌ای گزاف و بی‌منطقی دارند، سریع‌تر رخ خواهد داد و قاعدتاً پیش خریداران معترض و منصرف بیشتری خواهد داشت.

 

 

منبع تسنیم



نظرات

  • ایرانی ایرانی (24 آذر 1399 ساعت 08:58)

    بشین تا بشه ! میشه
    دری بری

  • کوییک اس کوییک اس (23 آذر 1399 ساعت 16:08)

    باسلام
    چه عجب.....
    خداخیرتان دهدآقای شجاعی...
    درسته که شمافقط یک کارشناس هستید ولی همین که بیطرف وصادقانه حرف زدین وپیگیر صدای مامعترضین متضررین شدین هزاربارممنون...
    کاش مسئولین هم صدای ماروبشنوندوتکلیف ماروروشن کنند...
    چون ماپیش فروشی ها به هیچ عنوان این مبالغ غیراصولی وغیرمنطقی رونمیتونیم تکمیل کنیم
    واگرفکری نکنن که ماراضی بشیم بایدپولمونوبا سودش همون لحظه پس بدن

  • milad milad (23 آذر 1399 ساعت 13:54)

    فقط این جمله اخر قشنگ میگه ارزونتر نمیشه مثل سال 94وام میدیم برید ماشین بخرید(این مسأله رکودی مشابه شرایط سال 94 و 95 در پی خواهد داشت)

  • ایرانی ایرانی (23 آذر 1399 ساعت 13:29)

    خدا خیرش بده این کارشناس رو که طرف حق و مردم رو میگیره ، وقتی مثلا کسی مثل من موقه ثبت نام 40 میلیون پیش پرداخت برای یه خودرویی که اون موقه حدود 80 میلیون بوده داده، حتی به ریالیش هم ینی 50 درصد قیمت تمام شده کارخونه در اون تاریخ و روز رو برای اون خودرو نقد پرداخت کردم ،حقوقیش رو نمیدونم ولی منطقی و اخلاقی الان 50 درصد قیمت خودرو باقی مونده که باید به نرخ روز حساب بشه ، ینی الان اگر 120 میلیون قیمت روز خودرو هستش کارخونه چرا بیشتر از 60 میلیون از من طلب میکنه؟؟ یا چرا تورم و بالا رفتن قیمت دلار فقط برای خودرو ساز لحاظ میشه؟؟ نه مشتری؟؟ خودرو سازی که قیمتشو به دلار گره زده چرا نمیگه اون 40 میلیون اون موقه ارزش قدرت خریدیش چقدر بوده یا به دلار چقدر میشده و اون مقدار دلار، معادل امروزش به ریال چقدر میشه و بعد بیاد با توجه به اون باقی قیمت رو به روز بگیره ؟؟ لطفا با خودرو ساز و سازمان حمایت از مصرف کننده مصاحبه کنید و این ها رو بپرسید ببینیم جوابشون چیه !!!