1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. مقیمی: "خودروی مردمی" ارزان قیمت و باکیفیت به زودی معرفی می شود

مقیمی: "خودروی مردمی" ارزان قیمت و باکیفیت به زودی معرفی می شود

24 آذر 1399
  • 14

 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تولید خودروهای ارزان قیمت تحت عنوان "خودروی مردمی" با مشارکت صنعت خودروسازی کشور با حداقل هزینه در طراحی خبر داد.

فرشاد مقیمی ضمن اشاره به مفهوم خودروی ارزان قیمت در خصوص اقدامات انجام شده در جهت ارزان سازی خودروهای تولید داخل اظهار داشت: منظور از تولید خودروهای ارزان‌قیمت، این است که بتوانیم خودرویی را با حداقل هزینه طراحی کنیم و البته نباید تصور شود که این خودروها از رده خارج یا بی‌کیفیت خواهند بود بلکه خودروهایی مدرن و با طراحی به روز هستند اما طراحی آنها به گونه‌ای است که کمترین هزینه برای تولید آنها صرف شده است.

وی همچنین کاهش هزینه تولید را وابسته به افزایش تیراژ دانست و گفت: در این مرحله قرار بر تولید خودروی ارزان قیمت توسط شرکت ایران خودرو نیست بلکه قرار بر این است که صنعت خودروسازی کشور اقدام به تولید یک خودروی مردمی نماید.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: کاهش شدید هزینه‌های سربار از نتایج افزایش تیراژ این خودروها است که می‌تواند در بحث کاهش هزینه‌ها کمک کند.

دکتر مقیمی گفت: این خودروها در تیراژ بالا تنها برای بازار کشور دیده نشده و صادرات به خارج از کشور نیز مدنظر است.

وی در ادامه به قوای محرکه این نوع خودروها از جمله حجم پایین موتور آنها اشاره کرد و افزود: عملکرد و کارایی این موتورها در حد موتورهایی است که برای سایر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو کاهش قیمت این خودروها را تنها منحصر به زمان خرید و فروش ندانست و تصریح کرد: هزینه‌های نگهداری خودرو و مصرف این خودرو نیز می‌بایست کاهش یابد بدین معنا که نوع موتور طراحی شده، باید مصرف سوخت را کاهش دهد.

دکتر مقیمی افزود: این خودرو یک خودروی سبک با وزنی حداکثر 700 تا 800 کیلوگرم خواهد بود که آلیاژهای خوبی در تولید آن به کار رفته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در مرحله فعلی دو مدل گِلی این خودرو در ایران خودرو ساخته شده و تلاش بر این است که در بهمن ماه سال جاری این خودرو معرفی و رونمایی شود.

مقیمی در پایان ضمن اشاره به نامگذاری این خودرو تحت عنوان "خودروی مردمی" خاطرنشان کرد: پلتفرم این خودروها به صورت مشترک توسط صنعت خودروسازی کشور ساخته می‌شود و قرار بر این است که قطب‌های اصلی صنعت خصوصی نیز در این حوزه مشارکت داشته باشند.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی حمل‌ونقل پیشرفته ریاست جمهوری هم با حضور در جلسه کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت صمت و بررسی‌های انجام شده برنامه‌هایی به منظور کاهش ارزبری، کاهش هزینه تولید و ساخت خودروهای اقتصادی متناسب با درآمد خریداران تدارک دیده شده است.

وی در راستای تحقق هدف کاهش ارزبری گفت: تجمیع واحدهای سازنده مجموعه قطعات با فناوری پایین، نظیر شیشه بالابر، ارزش سرمایه‌گذاری داخلی در این حوزه را افزایش می‌دهد. همچنین می توان با عملیات طراحی و مهندسی، برخی از مواد اولیه را با مواد داخلی و عمومی جایگزین کرد که بدون ایجاد تغییر در سطح ایمنی خودرو، استفاده از برخی از مواد اولیه را کاهش می‌دهد. ایجاد یک مرکز طراحی و آزمایش‌هایی نظیر تست تصادف در حوزه قطعات با فناوری پیچیده نیز در این راستا ضروری است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی حمل‌ونقل پیشرفته ریاست جمهوری همچنین کاهش تعداد قطعه سازان از 200 تا 400 واحد به حداکثر 70 قطعه ساز را یکی از برنامه‌های دیگر اعلام کرد و گفت: با این کار سازندگان در رده‌های بالاتری قرار گرفته و با ایجاد شبکه‌هایی، قطعه سازان کوچکتر را نیز پوشش می دهند که در کاهش هزینه و زمان طراحی موثر است.

منطقی افزود: ایجاد دفاتر طراحی و مراکز نوآوری به عنوان مثال مرکز طراحی گیربکس و نیرومحرکه با همکاری شرکت‌های دانش بنیان به منظور جبران کمبود فناوری و تامین زیرساخت‌های فناورانه یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در دستور کار است.

وی در انتها با اشاره به اینکه اغلب خریداران به دنبال خرید خودرویی با قیمت بین 5 تا 6 هزار دلار هستند، خاطرنشان کرد: برای تولید خودروهای اقتصادی متناسب با مشتریان کم درآمد، پس از بررسی‌ های انجام شده با همکاری دکتر مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ، مدلی از خودرو انتخاب شد که با مشارکت خودروسازان بزرگ کشور و حتی خودروسازان بخش خصوصی قابل عرضه به بازار خواهد بود. در نتیجه این برنامه‌ها با کاهش ارزبری، کاهش هزینه تولید و همکاری با سازندگان رده یک، حرکت به سمت تولید خودروهایی مختص مشتریان کم درآمد و تامین خلا بازار در خصوص این نوع خودروها امکان‌پذیر خواهد بود.

ماحصل صحبتهای این عزیزان منتهی به چه خودرویی خواهد شد ؟ باید منتظر ماند و دید . خودروهای تندر ۹۰ و پژو 301 قرار بود که خودروهایی ارزان برای اقشار کم درآمدتر ولی با کیفیت و مطمئن باشند. ولی هرگز به اهداف از پیش در نظر گرفته شده تبدیل نشدند.

 

 

 



نظرات

  • محمد محمد (25 آذر 1399 ساعت 08:03)

    حقوق ها به ریال هست اما قیمیت گذاری ها به دلار
    اونم دلاری که از بازار ازاد هم بیشتر در میاد
    این خودرو ساز ها مواد اولیه و نیروی کار ریالی و انرژی برق مفت دارین ولی خودرو ها رو دلاری قیمت گذاری میکنید
    50ساله دارین چکار میکنید!!!؟

  • نوید نوید (24 آذر 1399 ساعت 22:30)

    من از طریق یکی از آشنایم مطلع هستم که چه نوع خودرویی رو دارن میگن، اگرچه هنوز یه اسم مناسب براش نذاشتن اما طراحی شده.(این اسمی که براش میگن نیست، موقتیه).
    یه ماشین دو درب هست. یعنی حداکثر دو نفر جا میشن.
    برای داخل شهر خوبه اما کلا مسافرت نمیشه باهاش رفت چون موتور خیلی ضعیفی داره، حتی از سربالایی هایی که در بعضی از کوچه های بالاشهر تهران(منطقه یک) هست هم نمیتونه بره.
    بیشتر به درد شهرهای کوچیک که خیابون کفی داره میخوره.
    در کل برای خانواده نیست، برای یک الی حداکثر دو نفر هست.
    تنها چیزی که تاحالا نمیدونستم همین قیمتش بود که اینم خودشون امروز گفتن اینجا دیگه: 5-6 هزار دلار!!
    یه قوطی به قیمت 120 میلیون تومن!
    خوبه که دیگه عادت کردن به دلار قیمت میدن انگار ما به دلار حقوق میگیریم یا درآمد دلاری داریم!!! اونوقت شعار تولید خودرو برای کم درآمدها رو میدن!

  • تاسف تاسف (24 آذر 1399 ساعت 18:18)

    باز چه خوابی برای مردم دید.
    عاقبت ال90، جایگزین پیکان رو دیدیم، اینم میبینیم.
    هیچ وقت بفکر مردم نبودید

  • محمدی محمدی (24 آذر 1399 ساعت 13:14)

    از پیکان به این ور دارن ماشین کم قیمت و مردمی تولید میکنن!پس کوووو

  • ممل ممل (24 آذر 1399 ساعت 13:01)

    دسیسه ای جدید این بار برای افزایش قیمت فرغون ......

  • محمد محمد (24 آذر 1399 ساعت 12:00)

    از همین الان مشخصه اینکار به نتیجه دلخواه نمیرسد.همچنین لازم نیست خودرو جدید مردمی طراحی کنید با هزینه های سرسام آور. دست آخر نتوانید به اهداف تعیین شده برسید.مثل ال 90 تا تیبا و کوییک و.....بهتر است قیمتهای همین خودروهای تولیدی تیبا ساینا کوییک انواع 206 رانا سمند که بصورت انبوه تولیدمیشود و سرمایه گذاری خاصی لازم نداشته و از نظر امکانات در سطح حداقلی قرار دارند را مردمی کنید تا تمام اقشار مردم از نعمت داشتن خودرویی در این سطح بهره مند شوند.واقعآ فکر میکنید میتوانید خودرویی با این امکانات و ایمنی حداقلی با قیمتی ارزانتر تولید کنید؟ بسمه الله

  • امین امین (24 آذر 1399 ساعت 11:20)

    پراید حلبی خودش 900 کیلوگرم بود ، حالا ببین این با وزن 700 کیلوگرمی چی از آب در میاد ، پیشرفتی هم نکردیم که دلم.ن خوش باشه با مواد سبک و مستحکم قراره ساخته بشه

  • میثم میثم (24 آذر 1399 ساعت 11:03)

    تابوتی جدید در راه است

  • سجاد سجاد (24 آذر 1399 ساعت 10:39)

    چراغای پراید رو عوض میکنن و میشه ماشین جدید.زیر صدتومن. ملت هم حمله میکنن برا خرید. اسم پیشنهادی این خودروی باکیفیت ملی هم تراید.

  • ham ham (24 آذر 1399 ساعت 10:19)

    با توجه به چیزایی که گفت ظاهرا منظورش چیزی شبیه به رنو کوییده
    چون اونم وزنش حدود 800 کیلوئه
    مصرفش کمه
    موتورش ضعیفه
    ولی چهره بروزی داره

    بعد از برجام چند نمونش اومده بود توی ایران جهت امکانسنجی که تصاویرش در همین سایت و سایتهای دیگر هست
    هرچند رنو کویید یه خودروی حدود 4500 دلاریه
    بازم خریداران واقعی و کم درآمد نمیتونن بخرنش

  • حسین حسین (24 آذر 1399 ساعت 09:54)

    آقای مقیمی مگر قرار است با این سیمای نورانی و یقه بسته و وعده های پچی که میدی رئیس جمهور شوید. قربان هر وقت کاری برای این مردم انجام داید بیایید و پوزش را بدهید. این یقه تان را هم باز کنید فکر کنم دارید خفه میشید.

  • حسین حسین (24 آذر 1399 ساعت 09:29)

    آقای مقیمی لطفا حرف نزنید و کمی هم برای این مملکت و مردم کار انجام بدهید!!!! شما این ماشینهای بی کیفیت و آشغال را میلیونها تومن به مردم میفروشید و بعد هم میگید باز هم ضرر کردید، حالا میخواهید خودرو با کیفیت ارزان تولید کنید؟؟؟؟
    درسته که توی این مملکت کسی در رابطه با وعده هایی که میده بازخواست نمیشه ولی دیگه بسه تو رو خدا!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس ناشناس (24 آذر 1399 ساعت 09:20)

    کپی پراید است حتما قیمت حداقل دو برابر. وزن و موتور هزینه های نگهداری غیر از پراید. امکان ندارد

  • ناشناس ناشناس (24 آذر 1399 ساعت 09:20)

    کپی پراید است حتما قیمت حداقل دو برابر. وزن و موتور هزینه های نگهداری غیر از پراید. امکان ندارد