1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا آزادسازی واردات خودرو تاثیری بر روی بازار داخلی می‌گذارد؟

آیا آزادسازی واردات خودرو تاثیری بر روی بازار داخلی می‌گذارد؟

29 آذر 1399
  • 4

 

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با توجه به اینکه مدتی است که بحث آزادسازی واردات خودرو مطرح شده، برخی تصور می‌کنند واردات خودرو به صورت کامل آزاد خواهد شد باید گفت این آزادسازی تا نیمه دوم سال آینده محقق نخواهد شد.

او با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم روی آزادسازی واردات خودرو حساب باز کنیم، گفت: آزادسازی واردات خودرو‌های خارجی جدی نیست. به قدری موانع بر سر واردات خودرو زیاد است که باید التماس کرد تا یک نفر خودروی خارجی وارد کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: با آزادسازی واردات خودرو نمی‌توان رقیب خودروسازان داخلی شد، بلکه تنها می‌توان انتخاب را به مردم واگذار کرد. در صورتیکه واردات خودرو به روال گذشته آزاد گردد می توان گفت بر روی بازار داخلی به خصوص خودروهای به اصطلاح لوکس داخلی مانند پژو 2008 و یا سیتروین سی ۳ تاثیر گذار باشد و قیمت این نوع خودروهای داخلی را به قیمت کارخانه ای آنها نزدیک کند چون احتمالا تقاضا برای این خودروها را کاهش می دهد .

دادفر تشریح کرد: یکی از راه‌ها برای جلوگیری از خروج ارز از کشور این است که واردکنندگان با ارز خود که در خارج از کشور است، خودرو وارد کنند در این صورت بدون اینکه یک دلار ارز از کشور خارج شود خودرو به کشور وارد می شود.

او گفت:در پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو منفعت‌هایی نیز وجود دارد. اینکه دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند، بدون اینکه تورمی ایجاد شده یا اینکه به نقدینگی جامعه اضافه شود.علاوه بر این ارزی که در خارج از کشور وجود دارد، می‌تواند به صورت خودرو به کشور وارد شود که این مساله بسیار مهم است.

او با بیان اینکه با ورود خودروی خارجی به کشور بازار جان تازه‌ای می‌گیرد و قیمت‌ خودرو شکسته می‌شود، گفت: زمانی‌که بازار وارداتی‌ها بشکند، قیمت خودرو‌های داخلی نیز تکان می‌خورد و این موضوع در مجموع نیز به نفع مردم تمام خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص خودروهای چینی و  دیگر خودروها که اکنون به صورت اقساطی به فروش می رسند، گفت: اگر خودرویی توسط شرکت ها و خودروسازان جزء به فروش می رسد، به این معنا نیست که واردات خودرو آزاد شده، این خودروها به صورت ckd وارد شده است.

 

 



نظرات

  • جوزف جوزف (30 آذر 1399 ساعت 12:50)

    تجربه هميشه ثابت كرده ازاد سازي واردات تاثيري بر روند قيمت خودروهاي داخلي نداشته چون وارد كننده محترم دنبال خودروهايي براي وارد كردن ميره كه اولا سود زيادي نصيبش بشه و اينكه اين خودروها باعث رقابتي شدن قيمت خودرو نميشن چون قابل قياس با خودروهاي داخلي نيستن و عملا تاثيري ندارن و البته كسي كه با پول خودش كه در اون طرف مرز داره و خودرو وارد ميكنه تا چه اندازه وارد ميكنه ايا سرمايه ارزي نامتناهي داره ؟ بالاخره كه بايد پول حاصل از فروش خودرو ها رو نقد كنه و تبديل به ارز كنه و مجدد از كشور خارج ميكنه بهر حال رانت بزرگي داره كه براحتي آب خوردن از رانت ارزي استفاده ميكنه و اين كار صورت ميگيره، لذا واردات خودروهاي لوكس تاثيري در قيمت خودرو داخلي نداشته و اون فروشنده و وارد كننده محترم به بالاترين قيمت ممكن خودرو را ميفروشه حتي مجبور به دپو و انبار كردن باشه و معمولا كساني كه نظرهاي به اصطلاح كارشناسي ميدن يا مطلع نيستن يا با جهت گيري منفعت طلبانه نظر ميدن البته خدا از دل بنده هاش باخبره . به اميد روزهاي قشنگ و عاري از رانت براي ايران عزيز

  • Ali Ali (29 آذر 1399 ساعت 16:48)

    تا زمانی که مافیای خودرو و دلالان بزرگ وجود دارد خودرو امکان ندارد قیمتش به زمان قبل برگردد بازار خودرو دست چه کسانی است ؟ اگه حل شود همه چی درست خواهد شد

  • qvgej qvgej (29 آذر 1399 ساعت 13:40)

    خودتون رو مسخره کردید؟
    چرا تاثیر نزاره؟
    اگه تاثیر گزار نبود که اینقدر کارخانه ایرانخودرو و سایپا به مقامات و مجلسیا ماشین رشوه نمیداند که آزادش نکنن

    جوزف جوزف (30 آذر 1399 ساعت 13:00)

    شما فكر ميكنيد خودروي تويوتا كمري كه وارد ميشه با كدوميك از خودروهاي هم كلاس خو چه از لحاظ كيفيت و قيمت برابره قطعا با دو برابر قيمت از بهترين خودرو توليد داخل بالاتر درمياد و وارد كننده محترم روز بروز حريص تر افزايش قيمت رو مد نظر داره و هيچوقت قابل رقابت نيست چرا كه درد خودروهاي داخلي كه كاملا بومي هستن از كيفيت بسيار پايين قطعات ناشي ميشه كه قطعه سازان بعضا يكه تاز بازار هستند و چون رقيبي ندارن با هر كيفيتي قطعات رو به خودرو ساز كه به قطعه ساز بدهي سنگين داره تحميل ميكنن و با اختلافات ارزي زماني كه قطعه ساز نتونه قيمت رو بالا ببره مجبوره از كيفيت بزنه كه مصداق بارزش در خودروهاي توليد داخل به عينه مشاهده ميكنيم لذا بي ثباتي در نرخ ارز و نبود يك استاندارد بالا در حد سي سال قبل ژاپن هم براي قطعه سازي ما وجود نداره