ورود
با برگشت دور دوم تحریم ها در سال ۹۷، شریک های خارجی خودروسازان داخلی یک به یک اقدام به خروج از بازار ایران نمودند و مجددا با خلف وعده از ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی سرباز زدند . از اولین گروه هایی که از ایران خارج شدند می توان به پژو – سیتروئن و رنو از شرکت های اروپایی و مزدا و سوزوکی از بین ژاپنی ها و همچنین کیا و هیوندای از کره جنوبی اشاره کرد .
شرکت های چینی ولی در ابتدا کمی مقاومت به خرج دادند و سعی در ادامه همکاری داشتند ولی زیر فشار و ترس از اعمال تحریم بر خودشان یک به یک راه خرج از ایران را در پیش گرفتند که می توان به کمپانی های هایما ، دانگ فنگ ، جیلی ، هاوال و ام جی و ... اشاره کرد . در این بین تنها چری و جک به ادامه همکاری هایشان ولی در سطح کمتری ادامه دادند .
بازار خودرو در کشور هم اکنون روز های آرامی را سپری می کند . ولی در ماه های گذشته با اوج گیری قیمت ارز، قیمت خودرو در کشور با شیب بسیار تندی صعودی شده بود به طوری که در برخی از خودروها قیمت روز به روز و حتی ساعت به ساعت تغییر می کرد . خودروسازها هم برای جا نماندن از شرایط بحرانی و ضرر نکردن قیمت محصولاتشان را در چند مرحله افزایش دادند اما همچنان فاصله زیادی بین قیمت بازار و کارخانه وجود داشت .
هم اکنون با کاهش قیمت ارز و برگشت آرامش به بازار فاصله قیمتی ایجاد شده بین بازار و کارخانه تا حدودی از بین رفته است ولی در مورد برخی از خودروهای چینی این فاصله حتی برعکس نیز شده است و قیمت برخی از محصولات چینی مونتاژی در بازار کشور از قیمت کارخانه ای آنها کمتر هم شده است .
تنها شریک خارجی خودروسازان ایرانی در حال حاضر کمپانی های چینی کمتر شناخته شده هستند و می توان گفت که در برخی از کلاس های خودرویی مانند شاسی بلند و کراس اوورها در رنج قیمتی زیر یک میلیارد تومان بیشتر محصولات چینی در بازار ایران حضور دارند . در جدولی که در ادامه ذکر خواهد شد قصد داریم نگاهی به قیمت برخی از خودروهای چینی در بازار کشور بیندازیم و مقایسه ای بین قیمت کارخانه ای و بازار آنها داشته باشیم.
ردیف | نام خودرو | قیمت کارخانه (تومان) | قیمت بازار (تومان) | اختلاف قیمت کارخانه و بازار (تومان) |
1 | چانگان سی اس ۳۵ | توقف تولید | 450،000،000 | - |
2 | چری تیگو ۷ | 990،000،000 | 875،000،000 | -115،000،000 |
3 | چری تیگو ۵ | 750،000،000 | 725،000،000 | -25،000،000 |
4 | چری آریزو ۶ توربو | 872،000،000 | 765،000،000 | -107،000،000 |
5 | بسترن بی ۳۰ | توقف تولید | 450،000،000 | - |
6 | هاوال | توقف تولید | 690،000،000 | - |
7 | ام وی ام ایکس ۵۵ اسپرت | 855،000،000 | 779،000،000 | -76،000،000 |
8 | ام وی ام ایکس ۳۳ نیو | 597،000،000 | 539،000،000 | -58،000،000 |
9 | ام وی ام ۳۱۵ اتوماتیک | 420،000،000 | 375،000،000 | -45،000،000 |
10 | ام وی ام ایکس ۲۲ اتومات اکسلنت | 497،000،000 | 449،000،000 | -48،000،000 |
11 | جک اس ۵ | 760،000،000 | 627،000،000 | -133،000،000 |
12 | جک اس ۳ | 530،000،000 | 467،000،000 | -66،000،000 |
13 | جک جی ۴ | 360،000،000 | 349،000،000 | -11،000،000 |
14 | برلیانس اچ ۳۳۰ اتومات 1.650 | توقف تولید | 377،000،000 | - |
15 | برلیانس کراس اتومات 1.650 | توقف تولید | 326،000،000 | - |
16 | آریو اتوماتیک | توقف تولید | 352،000،000 | - |
17 | پیکاپ دو کابین فوتون | 787،000،000 | 715،000،000 | -72،000،000 |
18 | هایما اس ۷ | 405،500،000 | 630،000،000 | - |
19 | هایما اس ۵ | 386،400،000 | 515،000،000 | - |
20 | دانگ فنگ اچ سی کراس | توقف تولید | 352،000،000 | - |
21 | اس دبلیو ام G01 | - | 785،000،000 | - |
22 | جیلی GC6 ، اکسلنت | توقف تولید | 318،000،000 | - |
23 | کوپا فلگشیپ | توقف تولید | 890،000،000 | - |
24 | لیفان ایکس ۶۰ | توقف تولید | 400،000،000 | - |