1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. آیا می دانید جریمه «دنده عقب» در بزرگراه‌ها چیست؟

آیا می دانید جریمه «دنده عقب» در بزرگراه‌ها چیست؟

14 بهمن 1399
  • 0

معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور تهران بزرگ گفت: رانندگان تحت هیچ شرایطی مجاز به حرکت دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیستند. بعضا دیده می شود که افراد با عبور از یک خروجی در بزرگراهها اقدام به دنده عقب رفتن برای رسیدن به آن خروجی و خروج از بزرگراه یا اتوبان می کنند. این عمل بسیار مخاطره انگیز و خطرناک می باشد و معمولا این قیبل تصادفات با حوادث جانی همراه می باشد.

سرهنگ جهانشاه بهرام‌آبادی، گفت: بر اساس ماده ۱۵۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها به صورت کلی ممنوع است.

وی ادامه داد:با توجه به خطرات این حرکت برای راننده‌ها، اگر این حرکت صورت بگیرد، مطمئناً اختلال در امور مرور ایجاد کرده و ممکن است حوادث ناگواری به وقوع بپیوندد.

بهرام‌آبادی گفت: در قانون ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی برای این متخلفین در نظر گرفته شده است؛ همچنین ۵ نمره منفی برای راننده‌های خودرو‌های شخصی و برای خودرو‌های عمومی هم ۷ نمره منفی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: یکی از رفتار‌های غلط راننده‌ها حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها است که به واسطه گم کردن مسیر به جای استفاده از دوربرگردان بعدی دنده عقب حرکت می‌کنند.

این مقام پلیس راهور پایتخت وی با بیان اینکه تغییر مسیر ناگهانی حادثه‌ساز خواهد بود؛ گفت: توقف لحظه‌ای در حاشیه راه خطرات جانبی را برای سایر راننده‌ها به دنبال خواهد داشت.

معاون هماهنگ‌کننده راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: راننده در حرکت دنده عقب تسلط کافی ندارد و قطعاً شاهد بروز حادثه خواهیم بود. تحت هیچ شرایطی راننده‌ها مجاز به حرکت دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیستند و تنها در معابر به ضرورت آن هم در هنگام پارک دوبل مجاز به استفاده از دنده عقب هستند.

 



نظرات