1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. زیان میلیارد دلاری خودروسازان کره ای با تکذیب خبر همکاری با «اپل»

زیان میلیارد دلاری خودروسازان کره ای با تکذیب خبر همکاری با «اپل»

22 بهمن 1399
  • 0

ارزش سهام هیوندای موتور و کیا موتورز به ترتیب 6.21 و 15 درصد کاهش پیدا کرد چون هر دو کمپانی گفتند که در حال گفت و گو با اَپل نیستند. تقریبا این دو شرکت غول خودروسازی یه جورایی خودزنی کردند و ضرر شدیدی را متحمل شدند.

هیوندایی و کیا می گویند که از کمپانی های مختلفی برای همکاری در خصوص خودران ها و خودروهای برقی درخواست داشته اند اما هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده و گفتگوها با این شرکت هها در مراحل ابتدایی است. ضمن این که به صراحت اعلام کردند که در حال مذاکره با کمپانی اَپل در مورد خودران نیستند.

شرکت های تابعه مرتبط هیوندایی و کیا از جمله ویا Wia ‌،‌ موبیس Mobis‌ و گلاویس Glovis‌ هم با افت ارزش سهام مواجه شدند.

به طور دقیق تر،‌ از ارزش کمپانی هیوندایی 3 میلیارد دلار و از ارزش سهام کیا 5.5 میلیارد دلار

در سند نظارتی هیوندایی و کیا regulatory filing به صراحت به این جمله اشاره شده است که در توسعه خودران ها هیچ مذاکره ای بین هیوندایی و اَپل در جریان نیست. این در حالی است که تقریباً در یک ماه گذشته شایعه مذاکره این شرکت کُره ای با شرکت آمریکایی داغ بود و با افزایش ارزش سهام هر دو شرکت هیوندایی و کیا انجامید اما حالا با تکذیب وجود این مذاکرات آن افزایش سهام هم دود شد و به هوا رفت.

سرمایه گذاران از 8 ژانویه که خبر همکاری اَپل با گروه هیوندایی و کیا منتشر شد، 817 میلیون دلار سهام هیوندایی و 713 میلیون دلار سهام کیا خریداری کردند. اَپل که به محرمانه ماندن محصولات و فعالیت هایش اهمیت زیادی قائل است از این اخبار خرسند نبوده و شاید به همین دلیل است که این وضعیت جدید به وجود آمده است.

به گفته ی سوگ یوپ چونگ Sung Yop Chung‌ از مؤسسه سرمایه بازار دایوا Daiwa‌ از نقطه نظر هیوندایی و کیا هم این همکاری چندان خوشایند نبود چون علاقه ای نداشت که به پیمان کار برای اَپل تبدیل شود. هر چند اگر این همکاری اتفاق می افتاد، برای این دو کمپانی کُره ای دستاورد بزرگی در حوزه نرم افزاری به حساب می آمد.

زمانی که صحبت از محصولات اَپل است، حدس و گمان خیلی شدت می گیرد چون این شرکت هیچ علاقه ای به انتشار خبر پیش از نهایی شدن و آماده حضور در بازار ندارد. اما با این ثروت هنگفت اَپل این گمان همیشه وجود دارد که این شرکت فناوری، به صنعت خودرو ورود پیدا کند.



نظرات