1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروسازان چرا با وجود این همه طرح پیش فروش خودرو در ضرر هستند؟

خودروسازان چرا با وجود این همه طرح پیش فروش خودرو در ضرر هستند؟

27 بهمن 1399
  • 7

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود افزایش طرح های پیش فروش و فروش فوری خودرو، خودروسازان همچنان در ضرر هستند، گفت: قیمت خودرو را جایی به نام شورای رقابت تعیین می‌کند، یعنی یک خودرو برای خودروساز ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود، اما شورای رقابت با توجه به قیمت دستوری می‌گوید آن را باید ۸۰ میلیون تومان بفروشید.

البته نباید از هزینه های سربار بسیاز زیاد و بعضا اضافی خودروسازان هم غافل بشیم که باعث می شود قیمت تمام شده خودرو از قیمت اعلامی سیاست گذار بیشتر شود.

او بیان کرد: مدیریت خودروسازان هم مجبور است خودرو را به همین قیمت بفروشد و پشت سر هم ضرر می‌کند و این ضرر همچنان ادامه دارد و به مرور زمان زیان زیادی انباشته خواهد شد. ادامه دار بودن این روند باعث شده ۱۰۰ هزار میلیارد رانت توزیع شود، یعنی یک نفر خودرو را از کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان می‌خرد، اما در بازار آن را ۳۰۰ میلیون تومان می‌فروشد.  

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور  ادامه داد: صورت‌های مالی که از طریق بورس  و کدال منتشر می شود، نشان می‌دهد که با وجود تمام پیش فروش‌ها و فروش فوری ها، خودروسازان در حال زیان هستند، هر چقدر این فروش بیشتر باشد ضرر و زیان نیز بیشتر خواهد بود.  

نجفی منش تشریح کرد: اگر خودروساز یک خودرو بفروشد، ۲۰ میلیون تومان ضرر می‌کند، در مقابل اگر ۱۰ تا بفروشد ۲۰۰ میلیون و  هر چقدر فروش بیشتر شود، ضرر بیشتر خواهد شد. آفت کار قطعه سازان، قیمت گذاری دستوری است و باعث افزایش رانت می شود و هیچ چیز جلوی آن را نمی‌گیرد.  

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: ریشه قیمت خودرو بستگی به نرخ ارز دارد، ارز هم بستگی به نقدینگی وابسته است. اکنون حجم نقدینگی از ۳ هزار میلیارد بالاتر رفته است، سال ۹۰ این عدد کمتر  از ۴۰۰ میلیارد بود که نشان می دهد حجم نقدینگی ۹ برابر شده است.  

او گفت: خودروسازان ورق فولاد را تا سال گذشته هر کیلوگرم ۲ هزار می‌خریدند، در حال حاضر آن را هر کیلوگرم ۲۰ هزار می‌خرند، اما مجبورند آن را به قیمت دستوری بفروشند.  



نظرات

  • حسن حسن (28 بهمن 1399 ساعت 09:03)

    سه سال هست که پولمون دست ایرانخودرو مونده جهت هایما و هیچ ماشینی تحویل مانشده به قول خود این آقا قیمت ورق آهن ده برابر شده یعنی پول ما هم دست اونا باید ده برابر حساب بشه نه اینکه کلی بکشن روی قیمت ماشین و بگویند به قیمت موعد تحویل حساب میکنیم! شما هم دارین دستوری به مردم میفروشین واردات رو آزاد کنین شما هم آزاد بشین

  • Ali Ali (27 بهمن 1399 ساعت 23:19)

    وقتی واسه طراحی پشت پژو ۲۰۶ sd مبلغ ۲۵۰ ملیون دلار هزینه میکنند که برابر با پول مورد نیاز برای ایجاد یک خط تولید خودرو کاملا جدید میباشد جز ضرر و زیانده بودن این شرکتها انتظار دیگه ای نمیشه داشت....
    اگه زیانده هستند خب جمعش کنید یا حداقل خودروسازی کشور رو از انحصار این شرکتا دربیارین که رقابت ایجاد بشه....
    ولی همه ماهم میدونیم که سفره ای بازه و دور هم در حال چپاول هستین....

  • امیر امیر (27 بهمن 1399 ساعت 21:13)

    کدوم ضرر خودرویی که باید 30 میلیون میرسید دست مردم، یکی دو سال توی پارکینگ نگه داشتن بعد با چهار برابر قیمت صدو بیست سی تومن دادن به مردم
    پول پارکینگشو هر جور حساب کنی توی یک سال 90 میلیون!!!
    نجفی راست میگه هر خودرویی که بفروشه ضرر میکنه بزاره پارکینگ سودش بیشتره

  • اخمد اخمد (27 بهمن 1399 ساعت 18:15)

    دروغه، چرا یک فرقون بعد از میلیونها تیراژ و عدم تغییر با نیروی کار و منابع تقریبا مفت باید ضرر داشته باشه. شرکتهای دنیا با سی چهل هزار تولید از یک مدل دارند سود میدن ولی مال ما نه؟ چرا برای اینکه دزدی زیاده. اقای نجفی ما که از بازنشستگی شما ناامید دیم، حالا که ضرر می دن شرکتهاتون ما راضی به زیان هیچ بنی بشری نیستیم. لطفا تولید نکنید. تولید نکنید. خواهش می کنیم تولید نکنید. ... ....

  • تاسف تاسف (27 بهمن 1399 ساعت 12:14)

    تنها دلیلش "سوء مدیریت" این دوتا شرکت منفعت طلب است.

  • رضا رضا (27 بهمن 1399 ساعت 12:06)

    50 درصد پرسنل نون خور اضافه دارند که هیچ کاری انجام نمی دهند و فقط حقوق می گیرند .ده ها شرکت پسر خاله و فامیل دارند که بودجه شان به دوش کارخانه اصلی است . پاداش و حقوق های نجومی ، سفر های الکی و ماموریت های بی خود هم چاشنی بخور بخور است

  • سایپا و ایرانخودروی دزد و دروغگو سایپا و ایرانخودروی دزد و دروغگو (27 بهمن 1399 ساعت 11:40)

    چرا دروغ میگید کدام ضرر . این پیش فروشها و قرعه کشی ها همش الکی و سیاه نمایی هست ، سایپا و ایرانخودرو محصولاتشون توسط دلالهای خودشون تو بازار آزاد و به قیمت آزاد فروش میره . مدرکش هم این که شما از هر کسی بپرسی میگه چند ده بار تو قرعه کشی ثبت نام کردم ولی اسمم در نیومده