1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کاهش اندک قیمت در بازار بی ‌رمق خودروی تهران

کاهش اندک قیمت در بازار بی ‌رمق خودروی تهران

28 بهمن 1399
  • 1

هرچند بازارخودرو هر روز با نوسان قیمت همراه است اما به‌رغم روند نزولی قیمت‌ها طی روز گذشته مشتری در بازار دیده نشد. با توجه به این اتفاقات می‌توان گفت بازار شب‌عید شرایط نابسامانی را تجربه می‌کند. سال گذشته در روزهای پایانی، در هر نمایشگاه یا کارگزاری حدود ۴ یا ۵ خودرو معامله می‌شد اما اکنون  در هفته ۲ تا ۳ خودرو خریدوفروش می‌شود.

بعد از توقف روند صعودی قیمت دلار شاهد هستیم که قیمت ها در بازار خودرو کمی دچار کاهش شدند چون خریداری در بازار حضور فعال ندارد و خودروها بین دلالان دست به دست می شود. اگر روند کاهشی قیمت ارز تداوم داشته باشد به شدت بر روی بازار خودرو تاثیر گذاشته و امکانش هست که روند بازار باعث شکستن کف قبلی قیمت خودرو در بازار گردد.

این هفته در حالی آغاز شد که گزارش‌ها نشان از رشد چند میلیون‌تومانی قیمت‌ها در بازار داشت اما روز گذشته قیمت‌خودرو  تا حدودی روند نزولی در پیش گرفت. زیرا به‌دنبال جهش نرخ دلار طی هفته‌های اخیر، قیمت خودرو تحت‌تاثیر قرار گرفت و از ابتدای هفته رشد بیشتری را تجربه کرد اما به‌رغم اینکه روز گذشته قیمت‌ها اندکی کاهش یافت فعالان بازار می‌گویند انتظار می‌رود با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خودرو به بهانه خرید نوروزی همچنان شاهد نوسان قیمت‌ها باشد. حال باید منتظر ماند و دید در شرایطی که نوسان قیمتی به‌صورت روزانه رخ می‌دهد، وضعیت بازار خودرو در روزهای پایانی  سال چه خواهد شد.

با وجود رشد نرخ دلار و به دنبال آن افزایش قیمت خودروهای داخلی، بازار خودروهای وارداتی اما چندان تحت‌تاثیر قرار نگرفت و به‌این ترتیب شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در این بخش هستیم. البته روز گذشته اعلام شد به دلیل نبود مشتری در بازار خودروهای وارداتی، شاهد ثبات قیمت‌ها در این بخش بودیم.

به‌گفته کارشناسان بازار خودرو باوجود نوسان نرخ ارز طی هفته‌های اخیر اما خودروهای خارجی گران نشده‌اند، پس می‌توان نتیجه گرفت آنچنان تقاضایی برای این خودروها در بازار وجود ندارد.

به اعتقاد فعالان بازار هفته چهارم بهمن‌ماه  با روند افزایشی نرخ ارز آغاز شد اما همان‌طور که گفته شد به‌رغم آنکه خودروهای وارداتی تحت‌تاثیر مستقیم نرخ ارز هستند ولی تغییر آنچنانی در بهای آنها دیده نمی‌شود.

پس شاید بتوان نتیجه گرفت یا تقاضایی برای خرید خودروهای وارداتی در بازار وجود ندارد یا میزان تقاضا کم است. به‌هرحال این روزها، بازار خودرو جذابیت گذشته را ندارد، هرچند خودروهای وارداتی نسبت ‌به ۳‌ ماه گذشته حدود ۳۰ درصد افت قیمت داشته ‌است اما خریدار واقعی این خودروها در بازار دیده نمی‌شود.

آنچه در شرایط نوسانی بازار به‌خوبی نمایان است اینکه حضور دلالان در این بخش کم‌رنگ شده، زیرا پیش از این آنها در بازار سرمایه‌گذاری می‌کردند تا خودرو را با قیمت بالاتری به مشتریان بفروشند، اما در شرایط فعلی چون تقاضا در بازار بسیار کم شده، حضور و فعالیت دلالان نیز در بازار کاهش یافته است. هرچند احتمال دارد نوسان قیمت‌ها همچنان بر بازار حاکم باشد. البته هر سال و در آستانه شب عید، تقاضا برای خرید خودرو بالا می‌رود و ممکن است با افزایش تقاضا، قیمت خودرو نیز در روزهای پیشِ‌رو اندکی سِیر صعودی به خود بگیرد، مگر آن‌که محدودیت‌های تردد در ‌نوروز نیز ادامه یابد و مردم تعطیلات آغاز سال جدید  را در خانه‌ها و شهرهای خود بمانند، بنابراین شاید در این شرایط افراد از فکر خرید خودرو منصرف شوند.

ازسوی‌دیگر برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند هرچند ممکن است خودروهای ایرانی و وارداتی دچار نوسان قیمتی شوند، اما در شرایط کنونی تقاضای موجود در بازار برای خرید خودروهای داخلی بیش‌از خودروهای خارجی است.

کارشناسان صنعت خودرو نیز معتقدند سیاست وزارت صمت افزایش تولید خودروهای داخلی هم‌زمان با ارتقای کیفیت آنهاست. به‌گفته‌ آنها در این حوزه به موفقیت‌هایی دست‌یافته‌اند و تولید خودرو در کشور افزایش یافته، این در حالی است که در شرایط فعلی هرچند خودروسازان ادعا می‌کنند متضرر می‌شوند اما براساس تصمیمات؛ خودروسازان موظفند خودرو را به همین قیمت بفروشند، بنابراین زیان همچنان ادامه دارد و به مرور زمان، زیان هنگفتی انباشته خواهد شد.

ادامه‌دار بودن این روند باعث شده است ۱۰۰ هزار میلیارد رانت توزیع شود. به‌عنوان‌مثال یک نفر خودرو را از کارخانه ۱۰۰‌میلیون‌تومان می‌خرد اما در بازار آن را به‌قیمت۳۰۰میلیون‌تومان می‌فروشد.



نظرات

  • Ali Ali (28 بهمن 1399 ساعت 12:02)

    توزیع رانت که تو جیب مردم نمیره....
    مردمی که خودرو تو قرعه کشی برنده میشن تا ۱سال حق فروش ندارند..این رانت تو جیب نورچشمی ها و دلالان خود خودروسازان میره که با هم سر یک سفره هستند و بیشتر از همه ما مردم متضرر میشیم که مجبوریم خودروی بنجل رو تا ۳برابر قیمت از بازاری که برامون ساختن خرید کنیم....
    نیاز به حاشا کردن هم نیست برای مثال اگه کل محصول پرتقال کشور مال یک نفر بصورت انحصاری باشه و اجازه ی واردات پرتقال هم ممنوع باشه معلومه که هر قیمتی دلش بخواد رو محصولش میذاره و هرجور دلش رخواد به فروش میرسوندش...
    حالا شما پرتقال فروشو پیدا کن ....