هیوندای اولین مدل از سری جدید مدلهای الکتریکی خود را رونمایی کرد. آیونیک 5 پاسخ هیوندای به مدلهای الکتریکی فولکسواگن است، اما کارخانه کرهای با عرضه آن نیمنگاهی هم به رقابت با محصولات الکتریکی کارخانههای لوکس آلمانی و تسلا دارد.
آیونیک ۵ با الهام از مدل پونی طراحی شده که در سال ۱۹۷۵ تولید شد و اولین ماشین تولید انبوه کرهای است. فرم ماشین هچبک است، اما ارتفاع آن به یک شاسیبلند نزدیکتر است و هیوندای میگوید فضای داخل آن با شاسیبلندهای بزرگتر رقابت میکند.
آیونیک ۵ اولین مدلی است که هیوندای بر روی پلتفرم الکتریکی جدیدش میسازد. از این پلتفرم میتوان برای ساخت ماشین با اندازههای مختلف استفاده کرد. با گذاشتن باتریها در زیر ماشین، کف ماشین کاملا صاف و اتاق جادارتر شده است.
اتاق ماشین تا حد ممکن ساده طراحی شده و در طراحی آن از اتاق نشیمن خانه الهام گرفته شده است. کنسول وسط ماشین متحرک است و میتوان آن را برای استفاده سرنشینان عقب جابهجا کرد. از ضخامت داشبورد هم تا حد ممکن کاسته شده تا فضای جلو ماشین بیشتر شود.
برای سرنشینان یک پریز در اتاق ماشین گذاشته شده که میتوانند لوازم الکتریکی خود نظیر لپتاپ را با باتری ماشین شارژ کنند. برای ماشین همچنین میتوان باتری خورشیدی سفارش داد که روی سقف قرار میگیرد.
هیوندای جدید را میتوان با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. کارخانه میگوید ماشین با هر بار شارژ میتواند تا ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند و حداکثر سرعت قویترین مدل ۱۸۵ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۵/۲ ثانیه است. ماشین امکان شارژ سریع دارد که میتواند تنها در ۱۸ دقیقه شارژ باتری را از ده درصد به ۸۰ درصد برساند.
قیمت ماشین هنوز اعلام نشده است. گمانهزنی رسانهها درباره قیمت سری اول آیونیک ۵ که با امکانات ویژه فروخته میشود حدود ۶۰ هزار دلار است. این قیمت از محصولات فولکسواگن گرانتر است و آن را به مدلهای تسلا و بامو نزدیک میکند.
هیوندای امیدوار است که در سال اول هفتاد هزار دستگاه آیونیک ۵ بفروشد و میگوید تنها ۲۴ ساعت پس از رونمایی، بیش از بیستهزار سفارش از داخل کرهجنوبی گرفته است.
هیوندای سال آینده مدل آیونیک ۶ را تولید میکند که یک سدان اسپرت الکتریکی است. پس از آن آیونیک ۷ که یک شاسیبلند بزرگ است به بازار عرضه خواهد شد.