دیروز در مطلبی به بررسی مشخصات فنی خودروی جدید داچیا اسپرینگ و شتاب بسیار ضعیف این خودرو پرداختیم .
داچیا به عنوان برند ارزانقیمت رومانیایی در چند سال اخیر کاملاً موفق ظاهر شده است. این خودروساز بلوک شرق اسبق با رفتن زیر چتر حمایتی رنو راه خود را پیدا کرده و به خاطر تولید محصولات بادوام و ارزانقیمت به شهرت خوبی رسیده است.
اما هیچچیز هیجانانگیز و سریعی درباره اسپرینگ الکتریکی جدید وجود ندارد. این خودرو که ۴۴ اسب بخار قدرت دارد برای کاربریهای شهری طراحی شده و شتاب صفر تا ۴۸ کیلومتر در ساعت ۵.۸ ثانیهای آن احتمالاً شبیه جرقهای کوچک در یک یخبندان سرد به نظر میرسد.
اما اگر تلاش کنید که به سرعتهای بالاتر برسید باید کاملاً صبور بمانید زیرا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت اسپرینگ برابر با ۱۹.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز ۱۲۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
برای اینکه بفهمیم اسپرینگ چقدر خودروی ضعیف و کندی است ۷ خودروی بسیار قدیمی و کند را پیدا کردهایم که حتی آنها هم سریعتر از داچیا ظاهر میشوند!
AMC گرملین سال ۱۹۷۷
قدرت: ۸۰ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۱۵۶ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۵.۷ ثانیه
محصول ساب کامپکت و عجیب AMC در دهه ۷۰ قطعاً میتواند باعث ترس داچیا شود و این حتی زمانی که بحران سوخت در آن زمان وجود داشته نیز صادق است. این خودرو بجای پیشرانه ۶ سیلندر پرحجم از نمونه ۴ سیلندر ۲ لیتری فولکس استفاده کرده است.
یوگو GV سال ۱۹۸۶
قدرت: ۵۵ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۱۴۵ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۳.۹ ثانیه
کار اند درایور این خودرو را بدترین خودروی تاریخ نامیده اما این جعبه متعلق به جمهوری چک به لطف قیمت ۳۹۹۰ دلاری زمان خود از استقبال غیرمنتظرهای در بین آمریکاییها لذت برد. از نظر فنی این خودرو مشابه فیات ۱۲۷ قدیمی بود اما شتاب ۱۳.۹ ثانیهای آن بسیار بهتر از اسپرینگ میباشد.
پلیموث هورایزن سال ۱۹۷۸
قدرت: ۷۰ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۱۵۴ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۴ ثانیه
پلیموث هورایزن، کرایسلر هورایزن و داج اومنی جزو اولین خودروهای دیفرانسیل جلوی ساخته شده در آمریکا بودند. این خودروها در روزگار کنونی فراموش شدهاند اما حتی نسخه استوک و پایه ۱.۷ هورایزن نیز سریعتر از داچیا اسپرینگ مدرن میباشد.
اولدزموبیل کاتلس سوپریم دیزل سال ۱۹۷۸
قدرت: ۱۰۵ اسب بخار
حداکثر سرعت: نامشخص
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۸.۲ ثانیه
پاسخ اشتباه اولدزموبیل به سؤال چگونه مصرف سوخت خودروها در دهه ۷۰ را پایین بیاوریم باعث شد از یک پیشرانه ۸ سیلندر دیزلی کاملاً غیرمطمئن با قدرت ۱۰۵ اسب بخار استفاده شود. این پیشرانه ۵.۷ لیتری باعث ثبت شتاب حدود ۱۸ ثانیه میشد که خب حداقل در روزگار کنونی بهتر از محصول الکتریکی داچیا است.
بیوک سنچوری سال ۱۹۳۶
قدرت: ۱۲۰ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۱۳۲ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۶ ثانیه
خب سنچوری یکی از سریعترین خودروهای زمان خود بوده اما آن زمان مصادف با رکود اقتصادی بزرگ بوده است. واقعاً فهمیدن اینکه خودرویی با این قدمت هنوز هم سریعتر از داچیا اسپرینگ میباشد قلبمان را به درد میآورد!
فولکسواگن بیتل سال ۱۹۷۷
قدرت: ۴۸ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۱۲۹ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۷.۲ ثانیه
علیرغم اینکه بیتل زمانی طراحی شد که هنوز برق وارد خانه برخی افراد نشده بود اما این خودروی دوستداشتنی شتابی دارد که داچیا نمیتواند با آن روبرو شود.
FSO پولونز ۱۵۰۰ سال ۱۹۷۹
قدرت: ۷۶ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۱۴۸ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۷ ثانیه
پولونز که یکی دیگر از خودروهای بلوک شرق بوده وارد آمریکا نشد و البته در خود اروپا هم استقبال چندانی از آن به عمل نیامد؛ اما وقتی با این خودرو از کنار اسپرینگ رد شوید خواهید فهمید که داچیا چه محصول کندی را تولید کرده است!