1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. در فصول گرم سال چرا خرابی باتری افزایش خودرو پیدا می ‌کند؟

در فصول گرم سال چرا خرابی باتری افزایش خودرو پیدا می ‌کند؟

24 فروردین 1400
  • 1

وقتی در تابستان از کولر خودرو استفاده می‌کنیم، انرژی بسیاری برای به حرکت‌ درآوردن کمپرسور و موتورفن‌ها استفاده می‌شود. یعنی هم نیاز به انرژی مکانیکی داریم و هم به انرژی برق در خودرو.

 باتری خودرو در فصول گرم به دلیل استفاده از کولر زودتر در معرض خرابی قرار می‌گیرد. به طور کلی مصرف باتری در فصل تابستان بیشتر خواهد بود. در همین زمینه سعید منتظری متخصص برق و الکترونیک خودرو در خصوص اینکه چرا در فصل تابستان و بهره‌گیری از کولر خودرو، باتری زودتر تمام می‌شود، به دنیای ‌خودرو می‌گوید: یکی از علل خرابی باتری حرارت بالای موتور خودرو است. اکثر باتری‌های خودروهای ما در کنار موتور قرار دارندو. این مساله باعث تبخیر سریع‌تر الکترولیت یا آب‌اسید باتری‌ها می‌شود. در نتیجه باتری حالت عایقی هم پیدا می‌کند و الکترون های کمتری از خود عبور می‌دهد. این یک نوع خرابی خواهد بود.

وی می‌افزاید: حرارت موتور باعث خرابی صفحات باتری و خورندگی آن  می‌شود. این مساله هم باعث خرابی باتری خواهد شد.برای خرید باتری خودرو با بهترین قیمت می توانید به فروشگاه سایت car.ir مراجعه نمایید.

منتظری در خصوص اینکه کولر چه تاثیراتی روی این بخش دارد تصریح می‌کند: وقتی در تابستان از کولر خودرو استفاده می‌کنیم، انرژی بسیاری برای به حرکت‌ درآوردن کمپرسور و موتورفن‌ها استفاده می‌شود. یعنی هم نیاز به انرژی مکانیکی داریم و هم به انرژی برق. تمام این‌ها را موتور خودرو باید تامین کند. بنابراین موتور خودرو برای تامین این انرژی نیاز به سوخت بیشتری دارد و این مساله حرارت بیشتری هم ایجاد می‌کند.

این کارشناس برق خودرو در ادامه تاکید می‌کند: در فصول سرد، فن‌ها می‌توانند موتور را خنک کنند اما وقتی به فصول گرم نزدیک می‌شویم دمای موتور افزایش پیدا می‌کند و فن‌ها هم نمی‌توانند خیلی کار خنک‌کاری را انجام دهند. این تاثیر مستقیم کولر بر باتری است. یعنی با استفاده از کولر، دمای موتور افزایش پیدا می‌کند و افزایش دمای موتور هم باعث خرابی باتری می‌شود.

منتظری همچنین می‌گوید: می‌بینیم که طی 15 تا 20 سال گذشته که خودروها دارای کولر شده‌اند، مصرف باتری هم افزایش پیدا کرده است. یعنی خرابی باتری‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص اینکه آیا راه‌حلی برای جلوگیری از خرابی باتری در این شرایط وجود دارد یا خیر می‌گوید: یکی از اقداماتی که شاید تا 30 درصد از خرابی باتری جلوگیری می‌کند، بحث عایق‌بندی باتری‌ها است.

بعضی از خودروها به صورت فابریک از عایق‌های باتری استفاده کرده‌اند. ضمن اینکه می‌توانیم به صورت ابتکاری از پشم شیشه های فویل‌ دار هم استفاده کنیم.  این کارشناس همچنین تاکید می‌کند که باید هرساله گاز کولر خودرو به‌روز شود. ضمن اینکه رادیاتور را باید شستشو داد تا دمای موتور کم‌تر بالا برود.



نظرات

  • مری مری (24 فروردین 1400 ساعت 13:33)

    سپاس اطلاعات عالی بود!