1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اعلام مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت

اعلام مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت

6 اردیبهشت 1400
  • 3

 برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «خصوصی سازی تولید خودرو و جلوگیری از انحصارطلبی» خواستار رفع انحصار از تولید خودرو در کشور شدند.

در این خصوص، محمد باقری عضو ناظر مجلس در شورای رقابت اظهار داشت: تا زمانی که قیمت ها تکلیفی باشند و انحصار وجود داشته باشد، بحث رانت هم مطرح است.

وی، شکست انحصار از دو خودروساز در کشور را ضروری دانست و افزود: قیمت گذاری باید متناسب با عرضه و تقاضا باشد، نه دستوری و تکلیفی و از طرف دیگر حاکمیت و دولت نیز باید نظارت کافی داشته باشد تا خودروسازان گران فروشی نکنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس مخالف افزایش قیمت خودرو است و مخالفت خود را هم به شورای رقابت اعلام کرده است، گفت: ما در جلسه آخر شورا این موضوع را مطرح کردیم و امیدواریم در هفته آینده به نتیجه برسیم.

باقری، سرمایه گذاری شرکت های خارجی خودروساز در ایران و واردات مدیریت شده را راهکاری برای شکست انحصار از دست دو خودروساز داخلی عنوان کرد و گفت: اگر واردکنندگان خودرو بدون اینکه دلاری از کشور خارج شود، خودرو وارد کشور کنند اتفاق مبارکی خواهد بود.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت با اذعان به نبود برنامه عملیاتی در صنعت خودروسازی کشور، اظهار کرد: معضل اساسی ما در این حوزه، نبود یک برنامه عملیاتی است که باید برای آن فکری کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اظهار اینکه مدیریت مجموعه ایران خودرو و سایپا سیاسی است، گفت: وقتی مدیریت این مجموعه ها سیاسی می شود صنعت خودروسازی هم قطعاً با مشکلات مواجه خواهد شد.

منبع فارس


نظرات

  • امیر امیر (5 اردیبهشت 1400 ساعت 21:12)

    یه سوال دیگه هم داشتم؛ به عنوان مصرف کننده از تصمیم و فقط در تصمیم مجلس در کنترل قیمت خودرو و حمایت از مصرف کننده ( به نوعی ! ) تقدیر میکنم ؛ جا داره بدینوسیله از تقاضا کنیم لطفاً طرح حمایتی از سایر مایحتاج مصرف کننده ها ؛ بالاخص مسکن هم بشود. به نظرم قیمت زمین تو کشور بی دلیل بالاست؛ چطوره یه طرح بدید که به هرکس ۵۰۰ متر زمین بدن بلکه وضع سرسام آور مسکن بهبود پیدا کنه

  • امیر امیر (5 اردیبهشت 1400 ساعت 21:07)

    سلام و احترام؛
    بدینوسیله از نماینده مجلس که این بحث رو مطرح کردند داشتم؛ چرا خودروی ام وی ام ۳۱۵ که یک زمان قیمتی کمتر از یک رانا داشت امروز با قیمت حدود ۲.۳ برابر یک رانا به فروش میرود؟
    آیا مجلس طرحی برای مقابله با این افزایش قیمت در سایر خودرو سازی ها دارد؟
    آیا مجلس به نوعی با وضع این قوانین سعی در حمایت از مونتاژ محصولات خارجی با کیفیت ساخت پایین تر از محصولات ایرانی دارد و اگر این طور است علت آن چیست؟

  • امیر امیر (5 اردیبهشت 1400 ساعت 21:03)

    سلام و احترام
    به نظرم در حالیکه کارخانه جات تولیدی خودرو از جمله کرمان موتور؛ خودروسازی بم؛ زاگرس خودرو؛ دیار خودرو؛ مدیران خودرو؛ گروه بهمن در کشور فعال هستند؛ صحبت از انحصار در تولید از اساس مغالطه است. تصمیمات در این حوزه نباید به بهانه ی شکست انحصار به ضرر انباشته و در نهایت ورشکستگی صنایع منجر بشه؛ در حالیکه مواد اولیه ( مثلاً فولاد ) در کشور علی رغم استفاده از منابع ریالی به قیمت جهانی ( دلار ) به فروش میرسند؛ مقابله با افزایش قیمت محصولات زیر دستی مثل خودرو به ضرر تولید کننده تمام خواهد شد.