1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. قابل رقابت بودن قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی با مشابه خارجی

قابل رقابت بودن قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی با مشابه خارجی

9 اردیبهشت 1400
  • 3

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص قابلیت رقابت قیمت خودروهای داخلی با خودروهای خارجی و مبنای قیمت‌گذاری برای محصولات داخلی و خارجی توضیحاتی را مطرح کرد.

محمدعلی ذکریایی اظهار داشت: خودروهای داخلی در مقوله قیمت، توانایی رقابت با خودروهای خارجی را دارد اما در شرایط کنونی که قیمت خودرو در کارخانه با بازار متفاوت است، می‌بایست این موضوع که درصدد مقایسه کدام قیمت هستیم، مشخص شود.

وی افزود: قیمت کارخانه‌ای خودرو، مقرون به صرفه و قابل رقابت با خودروهای خارجی است اما در بازار به دلیل شرایط حاکم بر بازار ناشی از فعالیت دلالان و افزایش قیمت ناشی از تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار، وضعیت به گونه دیگری است.

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص مبنای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و تفاوت آن با قیمت‌گذاری در خودروهای خارجی گفت: توجه به بهای تمام شده خودروی داخلی و اگر نرخ ارز نیمایی را مبنا قرار دهیم، قیمت تمام شده خودروهای خارجی بسیار گران‌تر از محصولات داخلی خواهد بود.

ذکریایی در خصوص آزادسازی قیمت کم‌ تیراژها، شیوه تعیین قیمت منطقی این خودروها بر اساس مقایسه خودروهای داخلی با تولیدات مشابه خارجی یادآور شد: قابلیت مقایسه میان یک خودروی داخلی با خودروی مشابه خارجی وجود دارد به عنوان مثال مقایسه خودروی دنا پلاس دنده اتوماتیک با مشابه خارجی، توجیه پذیری قیمت این خودرو در داخل و قابل رقابت بودن آن را نشان می‌دهد.

وی همچنین در خصوص تفاوت تاثیر نرخ ارز بر قیمت کارخانه‌ای خودرو با تاثیر آن بر قیمت این محصول در بازار تصریح کرد: با توجه به میزان ارزبری 1500 تا 2000 دلاری خودروهای داخلی، تاثیر نرخ ارز بر کارخانه بسیار کمتر از بازار است. اما در بازار، قیمت انواع کالاها از جمله خودرو متاثر از افزایش نرخ ارز، افزایش می‌یابد.

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ادامه داد: اگر نرخ دلار از 25 هزار تومان به عنوان مثال به 18 هزار تومان کاهش یابد، بازار به شدت آسیب خواهد دید زیرا قیمت کالا کاهش می‌یابد اما این میزان کاهش نرخ ارز، موجب کاهش قیمت کارخانه نخواهد شد و حتی تاثیر مثبت بر آن خواهد داشت.

ذکریایی در پایان با توجه به اظهارات خودروسازان مبنی بر اینکه قیمت محصولات آنها می‌بایست به قیمت بازار نزدیک شود، خاطرنشان کرد: این رویه که خودروساز تولید کند و تعیین قیمت در اختیار دولت باشد، در دنیا سابقه ندارد. اگر مکانیزم عرضه و تقاضا بر بازار حاکم شود، مطمئنا، خودروی 200 میلیون تومانی در بازار با قیمت کارخانه‌ای 100 میلیون تومان، تا 150 یا 130 میلیون تومان کاهش می‌یابد و خودروساز نیز قادر خواهد بود، محصول خود را با قیمت 130 میلیون تومان عرضه کند. آزادسازی در این شرایط، علاوه بر اینکه برای خودروساز مقرون به صرفه است، موجب کاهش بهای خودرو در بازار شده و در نهایت نیز به نفع مصرف‌کننده است.



نظرات

  • علیرضا علیرضا (9 اردیبهشت 1400 ساعت 16:07)

    آخه خودروهایی با این کیفیت و ایمنی پایین که حتی از موسسات داخلی هم به زور ۳ تا ستاره میگیرن چه برسه به ستاره اروپایی، اینا رو به جای ۱۰۰ میلیون ۱۳۰ بفروشن به مردم اونوقت به نفع مصرف کننده هم هست؟!
    اگه جرات داشتید واردات خودروی خارجی دست دوم و کم کارکرد رو آزاد میکردین، اونوقت بهتون میگفتم با همین دلار ۲۵۰۰۰ تومنی هم خودروی خارجی ارزونتر میشد.

  • پژمان پژمان (9 اردیبهشت 1400 ساعت 14:10)

    اینم بگین که انحصار تو ایران تو هیچ کجایه دنیا نیست..اگه بدون تعرفه واردات ماشین ازاد بود ماشیناتونو باید به جای اهن کهنه و پلاستیک کهنه بدین به ضایعاتی

  • Abbas Abbas (9 اردیبهشت 1400 ساعت 13:50)

    در صورتی که انحصار نباشه و خودرو خارجی به راحتی و با عوارض کم وارد بازار بشه قیمت و آزاد کنن.
    الان همش دارین میگین آزادسازی آزادسازی
    چرا کسی نمیگه آزادسازی واردات خودرو اونم با با عوارض کم.
    این همه سال دولت به فکر خودروسازان بود چیکار کردن برا مردم .
    یه دفه هم دولت طرف مردم و بگیره و البته که آقازاده ها و مدیرانی که دارن میلیاردی پاداش میگیرن نمیزارن .
    حضرت علی آهن داغ و گرفت سمت دست برادرش
    ولی مسئولای پیرو حضرت علی میزای ریاست و دلالی و به هم پاس میدن.
    شما نویسنده این خبرا یادتون باشه شما هم با این کارتون دارین برا اونا قدم برمی‌دارین از مردم نیستین