1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. خودروسازان خارجی باید هزینه ترک ایران را بپردازند - خودمان را با زمزمه گشایش گم نکنیم

خودروسازان خارجی باید هزینه ترک ایران را بپردازند - خودمان را با زمزمه گشایش گم نکنیم

خودروسازان خارجی باید هزینه ترک ایران را بپردازند
12 اردیبهشت 1400
  • 3

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ما نباید خود را ذلیل چشم آبی ها کنیم، متاسفانه بعضاً میان مدیران و کارشناسان حوزه صنعت خودرو نگاه وابسته به غرب وجود دارد و در مشارکت با خارجی ها دست و پایمان را گم می کنیم.

علی قاسمیان با اشاره به اینکه این روزها زمزمه هایی در خصوص گشایش های بین المللی در صنعت خودرو شنیده می شود، اظهار داشت: اینکه شایعات تا چه میزان به واقعیت تبدیل شود هنوز مشخص نیست اما مهم اینجاست ما باید برنامه ریزی مناسبی برای سناریوهای مختلف داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه اعمال تحریم ها نتایج مثبت و منفی برای صنعت خودرو دارد، افزود: در واقع این رفتار و سیاست گذاری های ماست که اثرات تحریم ها را بر کشور مشخص می کند. 

این کارشناس صنعت خودرو با اعلام اینکه اعمال تحریم های شدید باعث شد بازار خودرو نامتعادل شده و کیفیت و قیمتها نیز مناسب نباشد، تصریح کرد: قیمت انواع خودرو به صورت ناجوانمردانه افزایش پیدا کرده و از طرفی هم عرضه خودرو در بازار کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.  این موضوعات عاملی شده تا برای برخی افراد خرید یک پراید تبدیل به یک آرزو شود.

 

*عدم پیاده سازی اقتصاد مقاومتی صنعت خودرو را آسیب پذیر کرد

قاسمیان اضافه کرد: اینکه ما در شرایط تحریم بسیار آسیب پذیر بودیم و نتوانستیم سیاست گذاری های مناسبی را به کار بگیریم از عدم اجرای اقتصاد مقاومتی در این صنعت سرچشمه می گیرد چرا که اگر ما سیاست های اقتصاد مقاومتی را در صنعت خودرو پیاده سازی می کردیم در شرایط تحریم به هیچ عنوان با آسیب های جدی که امروز صنعت با آن روبروست دچار نبودیم.

وی با تاکید براینکه تحریم عاملی شد تا برخی قطعات به خط تولید نرسیده و کاهش عرضه در بازار اتفاق بیفتد، گفت: ما با تشدید تحریم ها شاهد افت تولید و افزایش قیمت انواع خودرو بودیم که این موضوعات را باید از اثرات بد تحریم بر صنعت خودرو دانست که در نهایت هم خودروساز و هم مردم تحت فشار قرار گرفتند. اما تحریم روی دیگری هم داشت که توانست اتکا به توانمندی داخلی را در کشور تقویت کند.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه خودروساز مجبور شد در شرایط تحریم به توانمندی داخلی تکیه کرده و به دنبال حل مشکلات با کمک شرکتهای دانش بنیان باشد، گفت: این یک اتفاق خوب است که در نهایت به منجر به تولید، به کارگیری نیروی انسانی متخصص، رونق صادرات و حتی مانع خروج ارز از کشور شد. برهمین اساس به اعتقاد من باید تحریم را از نگاه رفتارهای کشورهای مورد تحریم مورد بررسی قرار داد. هرچقدر رفتار کشورها برنامه ریزی شده باشد اثرات تحریم بر آنها کاهش یافته و آنها با مشکلات جدی روبرو نخواهد شد.


*صنعت خودرو در فاز جدید همکاری های بین المللی منفعلانه عمل نکند

قاسمیان در ادامه با اعلام اینکه ما توانستیم در دوره تحریم بخشهای غیرفعال را فعال کرده و توانمندی داخلی را ارتقا دهیم، تصریح کرد: در گشایش های بین المللی نیز باید برنامه ریزی ها ملاک عمل  قرار گرفته و صنعت خودروسازی به همراه سازمان گسترش و نوسازی سیاست های مناسبی را به کار گیرند تا تجربه غلط تکرار نشده و منفعلانه عمل نکنیم.

وی اضافه کرد: بی تعارف بگویم ما نباید خود را ذلیل چشم آبی ها کنیم متاسفانه بعضاً میان مدیران و کارشناسان حوزه صنعت خودرو نگاه غربی وجود دارد ما دست و پایمان را گم می کنیم درحالیکه باید بدانیم ما مشتری هستیم و باید در شراکت با شرکای خارجی تضمین های لازم را دریافت کنیم این درحالیست که عمدتاً در همکاری های گذشته این طرف خارجی بوده که می گفت چگونه می خواهم جنس را بفروشم و ما به عنوان مشتری تابع برنامه ریزی های آنها بودیم.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بازار ایران بازار بکر و بسیار خوبی است به نحوی که خودروسازانی که در رده خودروهای اقتصادی فعالیت می کنند جذابیت بازار ایران را دانسته و سعی در حضور پررنگ در این بازار دارند. اما ما به عنوان یک مشتری باید بدانیم نیازهای واقعی صنعت خودروی ما چیست باید خودروسازان به همراه ایدرو کاملا برنامه ریزی ها را شفاف تعیین کرده و به جای رفتاری منفعلانه با قدرت وارد فاز جدید همکاری ها با شرکای خارجی شوند.


*باید هزینه ترک ایران برای شرکت های خارجی بالا باشد

قاسمیان با تاکید براینکه باید نقاط ضعف و گلوگاه صنعت خودرو شناسایی شده و از فرصت همکاری با شرکای خارجی جهت رفع این مشکلات استفاده کنیم، اظهار داشت: البته مشکلات و گلوگاه های مختلفی در صنعت خودرو وجود دارد که باید اولویت بندی های لازم صورت گیرد به عنوان نمونه ما در قطعات الکترونیک همچنان دچار مشکل هستیم و باید در شراکت با شرکتهای خارجی این نقاط ضعف معیار قراردادها قرار گرفته و با همکاری های مشترک این مشکلات برطرف شود نه اینکه با کسب امتیازات پیش پا افتاده بخواهیم همکاری های خود را با شرکتهای خارجی شروع کنیم.

وی افزود: ما باید شرکتهای دانش بنیان را در قراردادها ملاک قرار داده و آنها را جهت استفاده از تکنولوژی های روز با شرکتهای خارجی ارتباط دهیم. ما نمی خواهیم تجربه های گذشته تکرار شود و باید به سراغ استقرار خط های جدید خودرو در کشور باشیم تا چقدر می خواهیم محصولات قدیمی را تولید کنیم امروز مردم تشنه تولید محصولات جدید هستند و باید این موضوع در شراکت با شرکتهای خارجی ملاک عمل قرار گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: ما باید در شراکت با خارجی ها از دانش و تجربه خودروسازان خارجی استفاده کنیم تا برندهای داخلی را در کشور مورد تقویت قرار دهیم. تقویت زیرساخت و تولید محصولات جدید و با کیفیت باید ملاک عمل قرار گیرد.

قاسمیان تصریح کرد: درست است شرکتهای خارجی تمایلی به ارائه تکنولوژی به ما را ندارند اما باید با یک برنامه ریزی مناسب و همکاری شرکتهای داخلی با شرکتهای خارجی زمینه برای اخذ دانش های روز فراهم شود. در همین زمینه می توانیم ایران را به عنوان بازار آسیای میانه شرکتهای خارجی کنیم با این هدف هزینه ترک ایران برای انها بسیار بالا بوده و آنها باید به تعهدات خود عمل کنند. ما نباید بگذاریم آنها برای ما برنامه ریزی کنند بلکه این ما هستیم که باید برنامه ریزی ها را تامین کرده و ضمن حفظ منافع صنعت خودروی خود معیار را اخذ تکنولوژی های روز قرار دهیم.

منبع تسنیم


نظرات

  • احمد احمد (15 اردیبهشت 1400 ساعت 13:08)

    این استادتا الان کجا بوده اینگار تو ایران زندگی نمیکرده
    استاد گرامی تازمانی که صنعت خودروسازی که هیج هر صنعتی دیگه ای که شما بگید بر مبنای خصوصی سازی ورقابت نباشه هیچ وقت پیشرفت نمیکنه...عزیز دل من سیستم مدیریتی و اقتصادی ما بیماراست...تا زمانی که دولت خودش سازنده وتصمیم گیرنده باشه این صنعت که هیچ کل اقتصاد ما بیمار وضعیف باقی میمونه
    ما اساتیت خوبی داریم اما فقط واسه دانشگاهها زمان عمل همه مشینیم نگاه میکنیم که این سیستم بیمار چگونه با ما هرکار که دلش میخواد انجام میده وما تماشاچی بیش نیستیم

  • abbas abbas (12 اردیبهشت 1400 ساعت 11:46)

    فعلا که یه عمر هست ذلیل ایران خودرو و سایپا شدیم .
    همون تحریم‌های شدید که می‌فرمایید باعث شد خارجیا برن
    تا یه دست دیگه میخواد پیدا شده تو بازار سریع اسم اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان ها میاد وسط. مگه این شرکتها دیروز متولد شدن .اونا یه عمره هستن و کسی اسمشونو و نمیاره تا سر و کله شرکتهای خودروسازی دیگه بیاد وسط.
    در ضمن شرکتی مثل شرکت رنو میخواست خودش بیاد خط تولید راه بندازه که نزاشتن.
    همین شرکت پژو اومد گفت ما می‌خواستیم محصولات به روز تری رو تو ایران تولید کنیم ولی خود ایران خودرو نخواست.
    استاد حافظه شما فقط چیزایی رو که دوست داره یادش میاد نه همه چیز و .
    اونور آب یه خودرو که قیمتش بوده مثلا ایکس قیمت گرون شدن مدل سال بعد در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار یا بعضی وقتا از مدل جدید هم ارزونتر در میاد اونوقت تو کشور ما دوبله دوبله.
    استاد ما از وقتی یادتونه شرکتهای ایرانی چون قدرت دستشونه و کسی به کسی نیس هر جور دلشون میخواد رفتار میکنند.
    تولید نمیکنن یا تولید میکنن عرضه نمیکنن. این چیزا و نمیبنی فقط چشم آبیا رو میبینی. یه ماشین چینی رو همین شرکتها دارن حداقل با دوبرابر قیمت چین میفروشن .
    خدا به دادن برسه استاد چون داری از ثروتمند به ضرر مردم فقیر حمایت میکنی

    امیر امیر (12 اردیبهشت 1400 ساعت 23:04)

    اینکه باید بریم به سمت تولید محصولات ملی که از اوجب واجباته به نظرم ؛ ولی تکنولوژی دانش خودرو ؛ منظورم محصولیه که بتونه پا به پایه نمونه های خارجی و با استاندارد ها و شاخص های کیفی مطابقت داشته باشه ؛ نیاز به متخصص هم داره؛ صرفا تصمیم گیری در سطح کلان لازم نیست؛ طوری باید حرکت کرد که چرخ تولید از کار نیفته؛
    این مدیرایی هم که گفتید دیگه دارن بازنشسته میشن؛ ایشالا جاشون و متخصص های واقعی بیان؛ نه سفارش شده ها
    این هم بگم دانش و تکنولوژی خودرو در اختیار محدودی از کشورهاست؛ حتی کره جنوبی هم همینطوره؛ دانش و تکنولوژی از فلان کشوره؛ مهندس و تکنسین ها هم همینطور؛ اسم و برند و کارگرش ماله کره اس
    حرکتی که تو ایران خودرو سایپا به خصوص بعد تحریم شروع شده البته که ناکافی ولی خوبه و باید ادامه داشته باشه؛
    نمیشه بر اساس نظرات کارشناسی نشده و تبلیغات منفی دو برند با این قدمت و از بین برد.