1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. انحصارگران بازار خودرو به دنبال گران‌فروشی بیشتر محصولاتشان

انحصارگران بازار خودرو به دنبال گران‌فروشی بیشتر محصولاتشان

21 اردیبهشت 1400
  • 4
  • 2530

تعلل شرکتهای خودروساز در عدم اجرای مصوبه شورای رقابت به بهانه عدم ابلاغ آن زمزمه افزایش بیشتر قیمتها را به گوش می رساند اما مجلس موافق این موضوع نیست و شورای رقابت نیز به عنوان مرجع تصمیم گیری درمورد قیمت خودرو نظر خود را اعلام کرده است.

 خودروسازان بزرگ کشور ایران خودرو و سایپا، هفته گذشته توانستند بعد از چانه زنی های بسیار مجوز افزایش قیمت محصولات خود را از شورای رقابت دریافت کنند. البته خودروسازان با رقم تصویب شده شورای رقابت موافق نیستند و مشغول رایزنی برای تجدید نظر برای افزایش بیشتر قیمتهای انواع محصولات هستند.

به نظر می رسد با توجه به اینکه نرخ اعلامی متناسب با نرخ تورمی شش ماهه سال گذشته بوده و باید در سه ماهه نخست امسال نیز محاسباتی صورت گیرد، شاید در خردادماه نیز تغییراتی در قیمت محصولات خودروسازان ایجاد شود. البته شورای رقابت با این موضوع موافق نیست و روند کاهش نرخ ارز را عنوان و می گوید در شرایط فعلی مجوز افزایش 9 درصدی قیمت ها  با توجه به هزینه های تولید منطقی است.

با این وجود معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت معتقد است، افزایش قیمت خودرو واقعا چاره کار خودروسازان و مشکلات آنها نیست و از کاهش تولید خودروهای ارزان تر و زیان ده توسط خودروسازان خبر داده است.

به اعتقاد این مقام مسئول در وزارت صنعت، تعلل شورای رقابت ضرر و زیان هایی را به خودرسازان تحمیل کرده که باعث شده این افزایش قیمتها چاره ساز کار خودروسازان نباشد. به نحوی که اصلاً فرمول قیمت گذاری شورای رقابت و شیوه محاسبه قیمت جوابگوی مشکلات خودروسازان نیست.

صحبتهای این مقام مسئول در وزارت صنعت در ضرردهی خودروسازان در حالی اعلام می شود که رضاخواه عضو ناظر مجلس در شورای رقابت معتقد است در شهریور سال گذشته نیز قیمت خودروها با مصوبه شورای رقابت افزایش یافته است و شورای رقابت قیمت خودروها را برمبنای تورم بخشی خودروها در شش ماهه سال قبل تعیین کرده درحالیکه در آن زمان نرخ ارز بالا بود اما حالا پایین آمده است و معنا ندارد قیمت های خودرو به دلیل گرانی سال قبل افزیش یابد.

وی معتقد است: اگر قرار است نرخ تورم محاسبه شود باید به عوامل تولید توجه شود در این رابطه نرخ ارز کاهش یافته هرچند می توان به افزایش هزینه حقوق و دستمزد نیز توجه کرد.

علاوه براین باقری عضو دیگر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت با اعلام اینکه شکست انحصار از دو خودروساز ضروری است می گوید:  قیمت گذاری باید متناسب با عرضه و تقاضا باشد نه دستوری و تکلیفی و از طرف دیگر حاکیمت و دولت نیز باید نظارت کافی داشته باشند تا خودروسازان گران فروشی نکنند.

وی با اعلام اینکه مجلس مخالف افزایش قیمت خودرو بوده و مخالفت خود را به شورای رقابت اعلام کرده است، گفت: سرمایه گذاری شرکتهای خارجی خودروساز در ایران و واردات مدیریت شده راهکاری برای شکست انحصار از دست دو خودروساز داخلی است.

جالب اینجاست وزیر صنعت هم از گرانی خودرو توسط شورای رقابت استقبال کرده و با اعلام اینکه تولید خودرو با وجود شرایط کرونا و تحریم ادامه دارد، اظهارامیدواری کرده است که قیمت ها واقعی و وضعیت بازار خوردو بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با افزاش 400 درصدی نرخ ارز و افزایش قیمت اقلام مورد نیاز تولید خودرو، شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای خودروها درنظرگرفت این درحالی است که این شورا می تواند به حد رانت کارخانه و بازار کمک کرده و با اعمال درست قیمت، رانت بین کارخانه و بازار را از بین ببرد.

با وجود اظهارات مختلف در خصوص افزایش یا کاهش قیمت خودرو در حال حاضر هنوز مصوبه جدید شورای رقابت به شرکتهای خودروساز ابلاغ نشده این درحالیست که در مصوبات گذشته خودروسازان چند روز بعد از مصوبه شورای رقابت قیمتهای انواع محصولات خود را اعلام می کردند.

به نظر می رسد تعلل شرکتهای خودروساز درعدم اجرای مصوبه شورای رقابت به بهانه عدم ابلاغ آن زمزمه افزایش بیشتر قیمتها را به گوش می رساند اما مجلس موافق این موضوع نیست و شورای رقابت نیز به عنوان مرجع تصمیم گیری درمورد قیمت خودرو نظر خود را اعلام کرده است، باید دید در روزهای پایانی فعالیت دولت ایا خودروسازان تن به مصوبه جدید شورای رقابت داده یا امید به دولت جدید دارند تا شاید سازوکار قیمتگذاری خودرو تغییر کرده و آنها بتوانند خودشان قیمت محصولات خود را تعیین کنند.

منبع تسنیم



نظرات

  • مژگان مژگان (21 اردیبهشت 1400 ساعت 08:51)

    اگر همان سال که همه با هم نه به خرید خودرو گفته بودند و گول وام خرید خودرو را نمی خوردند الان هم ماشینهای با کیفیت و مناسب قیمتدر دسترس بود و غولهای ناقص با لگنهای پیت حلبیشون روشون زیاد نمیشد ورود خودروازاد کنید شاید به خودشان بیایند

  • رضا رضا (21 اردیبهشت 1400 ساعت 08:30)

    در همه دنیا، عموما و اصولا سود کم و قابل رقابتی روی قیمت اتمام شده هر محصول می‌کشند و تیراژ را بالا می‌برند تا تعداد خریدار بیشتری آن محصول را خرید کنند و به این شکل، هم قدرت رقابت حفظ شود هم سود مورد نیاز جبران شود اما متاسفانه سیستم فروش و تولید این شرکت‌های خودرویی ما اولا انحصاری ثانیا با مدیریت غلط باعث افزایش هزینه شده و این افزایش هزینه را هم مستقیما می‌خواهند از جیب مصرف کننده بیرون بکشند که با تداوم این وضعیت، من فکر میکنم این آقایون تولید خودروی داخل را با بحران جدی مواجه کنند. اصولا برای رسیدن به قیمت اتمام شده مورد نظر و دلخواه، اینها باید تکنولوژی، تعدیل و آموزش و حرفه ای کردن نیروی کار را به بهره وری و راندمان بیشتر برسانند! این تنها راه کاری بوده که ما شاهد آن در کشورهای پیشرفته، در مواقع نزدیک به بحران شاهد آن بوده ایم! یه نهاد یا معلوم نیست شخص، بوجود آمده به اسم شورای رقابت اصلا معلوم نیست دکان شخصی راه انداخته، توی باغ نیست کلا!
    اصلا با این افزایش قیمت، شما متوجه هستین که کلی از مردم را از چرخه خرید خارج میکنین و میفرستین دنبال کارای کاذب و حتی دنبال سرمایه های فورکس و ارزهای بیگانه؟! عقلتون رو کی میخواید کار بندازید؟! اگه بلد نیستید، اشکالی نداره! یه مطالعه فقط کافیست بکنید ببنید دیگران در موارد مشابه دست به چه کاری می‌زنند!
    کار بیسوادان و از همه جا بیخبران ما در راس امور، شده القا فرمول‌های من دراوردی که نهایتا دود این اشتباهات چشم همه می‌رود!
    فکر کنید، مشورت کنید، مطالعه کنید نسخه های دیگران را! خدا را خوش نمیاد با این روش‌ها و نسخه های شخصی، منافع این کشور رو بخطر بندازید!
    شیوه مدیریت رو باید عوض کنیم، از ریاست صرف بیرون بیایم و به جمع آوری دیتا و داده های دیگران رجوع و اهمیت بدهیم و آنها را رصد کرده و بکار گیریم! با فلسفه هری گری که نمی‌شود اقتصاد اداره کرد!

  • رضا رضا (21 اردیبهشت 1400 ساعت 07:21)

    ازدوسال پیش قیمت کارخانه ای اکثر خودروها چهار برابر شده ولی خودروسازان باوجود این نمی توانند خود را جمع وجور کنندکه این موضوع موجب ایجاد تورم در جامعه می شود

  • علیرضا علیرضا (21 اردیبهشت 1400 ساعت 07:03)

    قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده،
    تحریم خودرو میتونه این گرانفروش‌های بی‌کیفیت رو سر جاشون بشونه.