1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نماینده مجلس: قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت غیرکارشناسی بوده است

نماینده مجلس: قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت غیرکارشناسی بوده است

21 اردیبهشت 1400
  • 1

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت تصمیم این شورا مبنی بر افزایش 8 درصدی قیمت خودرو تا پایان شهریور ماه سال جاری را نادرست خواند و گفت: این مصوبه بر خلاف منافع خودروسازان و مصرف‌کنندگان بوده و در مجلس تحت پیگیری قرار خواهد گرفت.

محمد باقری در خصوص مصوبه شورای رقابت مبنی بر افزایش 8.2 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و افزایش 8.9 درصدی محصولات سایپا تا پایان شهریور ماه سال جاری اظهار داشت: عدم بازنگری قیمت محصولات خودروسازان برای سه ماهه زمستان از سوی شورای رقابت، بر خلاف قانونی بوده که خودشان وضع کرده بودند، این موضوع در مجلس در حال پیگیری است.

وی افزود: علت اینکه شورای رقابت از مواضع خود مبنی بر افزایش هر سه ماه یک بار قیمت خودرو عدول کردند، چه بوده است. اگر این شورا، در حوزه تعیین قیمت خودرو از اصول علمی تبعیت می‌کند و افزایش قیمت خودرو را منطبق با واقعیات علمی می‌داند، قیمت خودرو برای سه ماهه زمستان و در هر فصل می‌بایست مورد بازنگری قرار می‌گرفت.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد، روند قیمت‌گذاری در این شورا بر مبنای یک کار کارشناسی دقیق صورت نمی‌گیرد.

باقری با بیان اینکه عرضه و تقاضا می‌بایست قیمت خودرو را مشخص کند، تصریح کرد: تعیین قیمت‌های تکلیفی برای خودرو و همچنین مواد اولیه نظیر فولاد، صحیح نیست و این موضوع که دولت‌ها در حوزه قیمت‌گذاری برای انواع کالاها ورود کنند و مصرف‌کنندگان را ملزم به خرید با قیمت‌های تعیین شده نمایند، در دنیا منسوخ شده است.

وی در ادامه تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش 8 درصدی قیمت خودرو تا پایان شهریور ماه سال جاری را نادرست خواند و تاکید کرد: مصوبه اخیر شورای رقابت بر خلاف منافع خودروسازان و مصرف‌کنندگان است و این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برای ساماندهی محصولات انحصاری نظیر خودرو، عرضه و تقاضا می‌بایست، قیمت را در بازار مشخص کند و یا همانند سایر کشورها واردات خودرو آزاد شود تا عرصه رقابت برای خودروسازان داخلی فراهم شود، زیرا افزایش میزان عرضه، موجب کاهش خودبخودی قیمت‌ها خواهد شد و این در حالی است که قیمت‌گذاری تکلیفی بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.



نظرات

  • مجتبی مجتبی (21 اردیبهشت 1400 ساعت 11:26)

    چقدر یاد سریال کیف انگلیسی افتادم.
    اولش که داشت هرروز گرون می شد، می گفتن حقوق مصرف کننده باید حمایت بشه و جلوی قیمت رو می گیریم الان بعد 1 سال می گن بیچاره خودروساز، این قانونها منسوخ شده و باید قیمت رو بازار تعیین کنه.