1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. سایپا برنامه داد: تولید و عرضه شش‌خودرو جدید شاهین، آریا و اطلس همراه با سه محصول دیگر

سایپا برنامه داد: تولید و عرضه شش‌خودرو جدید شاهین، آریا و اطلس همراه با سه محصول دیگر

تولید و عرضه شش‌خودرو جدید شاهین، آریا و اطلس همراه با سه محصول دیگر در سایپا
29 اردیبهشت 1400
  • 2

خودرو شاهین روی پلت‌فرم 100SP سایپا و به‌صورت کامل با تکیه به توانمندی داخلی طراحی و ساخته شده است.

روز گذشته دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برنامه تولید و عرضه شش خودرو جدید همچون شاهین و آریا از سوی سایپا ظرف 2 سال گفت: «امیدواریم این شرکت بتواند با برنامه‌ریزی خوبی که در این زمینه دارد، نه‌تنها نیاز داخلی را تامین کند، بلکه برای صادرات به کشورهای همجوار برنامه‌ریزی کند.» انور حبیب‌زاده با حمایت از اتخاذ سیاست سایپای نوین و حرکت به سمت تولید خودروهای باکیفیت افزود: «سایپای نوین می‌تواند و باید به سمت تولید و صادرات حرکت کند.»


گام‌های بلند برای جبران فاصله بزرگ با خودروسازان خارجی

نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو کشور اظهار کرد: «متاسفانه به دلیل سیاست‌های نادرست در گذشته، این صنعت با مشکلاتی روبه‌رو بود.» وی با بیان این‌که کشور ایران با کشور کره همزمان ساخت خودرو را آغاز کردند، افزود: «خودروهای ایرانی در همان سطح تولید و مدل باقی ماند، اما کره با توجه به شرایط ویژه و خاص توانست خودروهای خود را برابر استاندارد جهانی معرفی کند و بازار خوبی برای خود رقم بزند.» حبیب‌زاده اظهار داشت: «با توجه به ظرفیت و امکانات موجود کشور، توانایی طراحی و ساخت خودروهای باکیفیت در داخل وجود دارد و اقدامات مسئولان در برخی از زمینه‌ها نشان داد توانایی این کار را داریم. اما متاسفانه در گذشته به‌دلیل عدم‌مدیریت درست و برنامه‌ریزی نادرست نتوانستیم در صنعت خودرو خوب حرکت کنیم.» وی بیان کرد: «به‌دلیل عدم‌نظارت بر کیفیت و عدم‌نظارت بر نحوه تولید قطعات، امروز مشکلاتی در کشور ایجاد شده و جایگاه خودروسازان در کشور ارتقا نیافته است.»

302.jpg
حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس از صنعت خودرو

دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که سایپای نوین درصدد جبران گذشته است، عنوان کرد: «تصمیمات اخیر مدیران سایپا برای طراحی و تولید خودروهای باکیفیت بسیار مبارک است.» وی تاکید کرد: «اگر مسئولان نظارت دقیقی بر نحوه تولید و توزیع داشته باشند، محصولات ایرانی می‌توانند در بازار جهانی جایگاه خود را پیدا کنند و در این بازارها بدرخشد.» حبیب‌زاده افزود: «کمیسیون اقتصادی مجلس درصدد است حمایت کاملی از صنعت خودرو داشته باشد تا با هدف تولید و سرمایه‌گذاری برای صادرات و تأمین نیاز داخل بتواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.»


استقرار سیستم کیفی در سایپا با استانداردهای بین‌المللی

در همین راستا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: «خودرو شاهین روی پلت‌فرم 100SP سایپا و به‌صورت کامل با تکیه به توانمندی داخلی طراحی و ساخته شده است.» سیدجواد سلیمانی افزود: «سیستم کیفی این خودرو، یک سیستم منحصربه‌فرد بوده که برای اولین‌بار در سطح کشور و در سایپا طراحی، پیاده‌سازی و اجرا شده است.» وی درخصوص داخلی‌سازی خودرو شاهین گفت: «حدود ۹۲درصد قطعات این خودرو ساخت داخل است و حدود ۸درصد از قطعات آن را فعلاً از خارج از کشور تامین می‌کنیم، اما برنامه‌ریزی شده است در سال آتی تمام قطعات داخلی‌سازی شده و خودرویی با قطعات کاملا داخلی تولید شود.» مدیرعامل سایپا ادامه داد: «محصول دیگر پلت‌فرم 100SP نیز با نام تجاری آریا در چند ماه گذشته رونمایی شده است و در حال انجام برنامه‌های پیش‌تولید آن هستیم. علاوه بر این، محصول دیگر گروه سایپا با نام اطلس هم در همین اوایل امسال رونمایی خواهد شد.»


شاهین؛ یک رقیب جدی برای خودروهای هم‌کلاس خارجی

خودرو شاهین با استفاده از موتور M15 توربوشارژ، گیربکس دستی پنج‌سرعته و طراحی بدنه با فولادهای بسیار مستحکم رقیب جدی خودروهای خارجی هم‌کلاس خود بوده و از استاندارد آلایندگی یورو۵ برخوردار است. شاهین همچنین مجهز به فرمان برقی، سانروف، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود و خروج بدون سوییچ، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، نشانگر دمای بیرون، سانروف، مولتی‌مدیا ۷ اینچ، سیستم‌های BAS،ABS و EBD و سیستم هشداردهنده ضدسرقت است. دوربین دیدعقب، نشانگر تعویض‌دنده، محافظ ایمنی کودک و چراغ هدایت تا درِ منزل از دیگر مزایای خودرو شاهین است. در این میان، گروه خودروسازی سایپا تلاش کرده این خودرو را که توسط مهندسان داخلی طراحی و تولید شده است، با کیفیت بالا تولید و به مشتریان عرضه کند. گروه خودروسازی سایپا برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان و براساس نظام جدید کیفیت محصول، خودرو شاهین را با گارانتی سه‌ساله یا ۶۰هزار کیلومتر پیمایش تحویل مشتریان می‌دهد.

10.jpg
آریا؛ شانه‌به‌شانه مجهزترین خودروهای بازار ایران

کراس‌اوور آریا نیز که قرار است طی نیمه نخست سال جاری وارد خط تولید انبوه شود، مجهز به پیشرانه‌ای جدید و کم‌مصرف است که استاندارد آلایندگی یورو6 دارد و حداکثر توانش به فراتر از 140 اسب‌بخار می‌رسد و گشتاور آن نیز بیش از 220 نیوتون‌متر خواهد بود. بهره‌گیری از زنجیرتایم، سیستم تزریق مستقیم سوخت و مصرف ترکیبی حدود 5 تا 6 لیتر در 100 کیلومتر از دیگر مزایای قوای محرکه آریاست. در بخش ایمنی پیش‌بینی می‌شود این خودرو با دو کیسه هوای SRS، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BAS در تیپ G به بازار عرضه شود. از مهم‌ترین امکانات احتمالی آریا در نخستین تیپ می‌توان به سانروف، تریم داخلی با روکش چرم، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، سیستم کمکی برقی فرمان، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و چراغ‌های اتوماتیک، صندلی‌های تاشو عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی، بلوتوث، دوربین عقب و... اشاره کرد. آریا با این سطح از امکانات در تیپ G یکی از مجهزترین خودروهای بازار ایران خواهد بود. در تیپ‌های بعدی این خودرو احتمال عرضه امکانات بیشتر نیز وجود دارد.



نظرات

  • علی علی (29 اردیبهشت 1400 ساعت 15:53)

    چقدر خندیدم!
    واقعا خودشون خندشون نمیگیره؟!
    از کی تا حالا پلتفرم تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۰ ایرانی شده؟!
    موتور m15؟! چرا نمیگید همون موتور پراید با تغییرات!!
    تو شمردن آپشن‌ها زه بغل رو یادشوت رفته قید کنند!
    بعد همش تاکید رو صادرات، پس مردم ایران چی؟ تا کی خانواده تیبا سوار بشن؟؟!
    یه ماشین با پلتفرم ۲۰ سال قبل تویوتا رو هم برای صادرات در نظر گرفتین؟

  • امیر امیر (29 اردیبهشت 1400 ساعت 12:46)

    کار جهادی؛ عامل پیروزی‌ها
    «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم.»
    از فرمایشات مقام معظم رهبری-۱۳۹۶