در یک حرکت عجیب؛ کمبود قطعه ایران خودرو به طور کامل حل شده و این شرکت فروش فوری محصولات خود را آغاز کرده است.
شرکت ایران خودرو که در 3 سال گذشته مدام از کمبود قطعه می نالید و فروش نداشت، به یک باره مشکل خود را حل و فروش فوری محصولات خود را آغاز کرده است. در همان دوره ای که ایران خودرو مدعی عدم وجود قطعه بودند، تمام قطعات یدکی مدل های رایج در بازار موجود بود و هیچ یک از نهادهای نظارتی به این مساله ساده توجه نمی کرد.
همانگونه که پیش از این بارها میز بازار تحریریه بارها هشدار داده بود، کمبود قطعه ادعایی خودروسازان غیرواقعی و با هدف فشار بر نهادهای تصمیم گیر برای افزایش قیمت انجام می شود.
خودروسازان تا زمانی که به قیمت های دلخواه نرسیدند از فروش فوری خودداری کردند و سیاست بهینه؛ این نبود که بازار به مدت 3 سال معطل و در نهایت به افزایش قیمت بیانجامد. سیاست درست این بود که قیمتگذاری خودرو حذف شده و همزمان واردات آزاد شود تا بازار گزینه های در دسترس مردم را بالا برده و خودروسازان را مجبور به ارائه قیمت های رقابتی کند.
سیاست انحصارگرایانه کنونی باعث از بین رفتن رفاه مردم و اجحاف عمومی شده است. با قیمت های جدید اعلامی توسط ایران خودرو، دناپلاس اتومات توربوشارژ با قیمت 390 میلیون تومان معادل بیش از 19 هزار دلار است.
یعنی تقریبا با یک تویوتا کرولا 2021 با قیمت 20 هزار دلار برابری می کند. اگرچه کرولا 2021 را با تنها 20 درصد پیش پرداخت و اقساط 5 ساله با 1 درصد بهره هم می توان خرید، اما چنینفورد نمونهای الکتریکی از وانت محبوب F 150 را رونمایی کرد. این ماشین لایتنینگ یا رعد و برق نامیده شده و تولید آن از سال آینده آغاز خواهد شد. وانت رعد و برق اولین ماشین پرفروش در آمریکا است که با قوای محرکه الکتریکی به بازار عرضه میشود.
وانت الکتریکی فورد از نظر ظاهری تفاوت زیادی با مدل بنزینی ندارد. مهمترین تغییر، اضافه شدن جای بار در جلوی ماشین است. از دیگر امکانات آن، تبدیل کنسول ماشین به میز کار است. از در عقب وانت هم میتوان به عنوان میز کار استفاده کرد.
برای تامین نیروی ابزار برقی، یازده پریز در جاهای مختلف ماشین گذاشته شده و میتوان از نیروی باتری برای برق رساندن به خانه هم استفاده کرد. فورد میگوید قویترین مدل این وانت میتواند برق یک خانه را برای سه روز تامین کند.
ماشین دو موتور الکتریکی دارد که در مدل استاندارد، ۴۲۶ اسب بخار و در مدل قویتر ۵۶۳ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین حدود چهار ثانیه است.
فورد میگوید مدل استاندارد وانت F 150 با هر بار شارژ میتواند تا ۳۷۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر مسافتی که مدل قویتر میتواند با هر بار شارژ طی کند ۴۸۳ کیلومتر اعلام شده است. به گفته کارخانه، شارژ باتری از ۱۵ تا ۸۰ درصد با شارژرهای سریع ۴۴ دقیقه طول میکشد. شارژ کامل باتریها با برق خانگی ۱۴ ساعت زمان نیاز دارد.
جیم فارلی، مدیر فورد، ساخت مدل الکتریکی F 150 را "لحظهای تاریخی" خواند و آن را برای حرکت صنعت خودرو به سمت قوای محرکه الکتریکی بسیار مهم توصیف کرد.
وانتهای سری F فورد در ۴۳ سال گذشته پرفروشترین وانت آمریکا بودهاند. F 150 همچنین پرفروشترین ماشین در آمریکا است و فورد از فروش آن سالانه حدود ۴۲ میلیارد دلار درآمد دارد.
استقبال خریداران از وانت رعدوبرق نه تنها آینده فورد را تضمین میکند، بلکه فرهنگ سوار شدن بر ماشینهای الکتریکی را در جامعه جا انداخته و تاثیر مهمی بر آلودگی هوا در آمریکا خواهد گذاشت.
اهمیت این ماشین در موفقیت برنامههای کاهش آلودگی هوای دولت آمریکا تا حدی است که جو بایدن، رییسجمهوری آمریکا را هم به ایالت میشیگان و دفتر مرکزی فورد کشاند. او یک روز پیش از مراسم رونمایی، از کارخانهای که قرار است وانت الکتریکی در آن ساخته شود بازدید کرد و چند دقیقهای با یکی از این وانتها رانندگی کرد.
فورد برای جلب خریداران، ماشین را ارزانتر از رقیبان میفروشد. قیمت پایه مدل استاندارد حدود ۴۰ هزار دلار است. قیمت ماشین در برخی ایالتها به خاطر سوبسیدهای دولتی حتی از مدل بنزینی هم ارزانتر است. قیمت لوکسترین مدل ماشین ۹۰ هزار دلار است.
این در حالی است که جنرال موتورز، قیمت وانت الکتریکی خود، هامر را ۱۱۲ هزار دلار تعیین کرده و قیمت پایه وانتهای شرکت ریویان، رقیب دیگر فورد، ۸۰ هزار دلار است. گزینه ای برای دناپلاس اتومات وجود ندارد.