1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. درباره قیمت خودرو کمیسیون صنایع تصمیم گیری می‌کند

درباره قیمت خودرو کمیسیون صنایع تصمیم گیری می‌کند

6 خرداد 1400
  • 4

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این کمیسیون پس از ارائه گزارش ایدرو از جمع بندی پیشنهاد‌های وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت، درباره قیمت گذاری خودرو تصمیم‌گیری می‌کند.

حجت اله فیروزی در تشریح نشست روز سه‌شنبه گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به انتقاد شدید اعضای کمیسیون از عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه جلسه گذشته کمیسیون صنایع با دستور کار قیمت‌گذاری خودرو، افزود: این عملکرد بیانگر بی توجهی وزیر صمت به موضوع خودرو است.

فیروزی ادامه داد: در این نشست گزارشی از سناریو‌های پیش‌بینی شده درباره وضعیت قیمت خودرو، نیاز‌های صنعت خودروسازی و افق این صنعت در سال ۱۴۰۴ ارائه شد که بر اساس آن باید به سه موضوع نیاز‌های توسعه‌ای، جایگزین خودرو‌های فرسوده و صادرات توجه ویژه داشت.

وی اضافه کرد: در این نشست درباره بهای تمام شده تولید خودرو و قیمت فروش آن در کارخانه نکاتی ارائه شد؛ به طور مثال در سال ۹۸ قیمت تمام شده تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۷۰ میلیون تومان بوده در حالی که این خودرو در کارخانه ۵۸ میلیون تومان به فروش می‌رسید، از سوی دیگر قیمت تمام شده خودروی مذکور در سال ۹۹ حدود ۱۴۸ میلیون تومان بود، اما پژو ۲۰۶ در کارخانه ۹۶ میلیون تومان فروخته می‌شد.

این نماینده در مجلس یازدهم با بیان اینکه به زعم خودروسازان، این تفاوت قیمت موجب زیان آن‌ها شده، ادامه داد: خودروسازان گلایه‌ای مبنی بر اینکه شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری ورود کند و فلسفه این شورا قیمت‌گذاری نبوده بلکه ایجاد فرصت رقابت است، داشتند.

فیروزی با بیان اینکه مدیرعامل سایپا رویه شورای رقابت در قیمت گذاری را اشتباه دانست، تصریح کرد: مدیرعامل ایران خودرو در این جلسه مطرح کرد، هرچند در فرآیند‌ها با مشکل روبرو هستیم، اما اگر روند قیمت گذاری اصلاح نشود، خودروسازان زمین گیر می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه قطعه‌سازان از تاخیر در پرداخت مطالبات خود از خودروسازان گلایه‌مند هستند، افزود: خودروسازان در این نشست پیشنهاد دادند، خودرو‌های تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودرو‌های پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و ۵ درصد سود و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودرو‌های اختصاصی که مشتری خاصی دارند نیز توسط هیئت مدیره خودروسازان و با تایید وزارت صمت تعیین شود.

فیروزی تصریح کرد: تاکید بر سیاست‌گذاری و ریل گذاری به جای دخالت در تصمیم گیری، صادرات، انتقاد از وابستگی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید برخی خودرو‌های داخلی به واردات با وجود استفاده از انرژی ریالی، ضرورت توجه به کیفیت، جلوگیری از افزایش قیمت، پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس، تبدیل خودرو از کالایی سرمایه‌ای به مصرفی و... از جمله نقطه نظرات نمایندگان در این نشست بود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: مقرر شد ایدور جمع بندی پیشنهاد‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت را درباره قیمت گذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند تا کمیسیون درباره این موضوع تصمیمات مقتضی را اخذ کرده و گزارش را به صحن علنی ارائه دهد.




نظرات

  • ابرا ابرا (6 خرداد 1400 ساعت 13:35)

    به نظر اينجانب كساني بودند و هستند كه قصد ضربه زدن به صنعت خودرو را داشتند و دارند و تقريبا هم موفق بوده اند.. آنها نميتوانستند دستور اعلام كنند كه كسي فعاليتهاي توسعه اي انجام ندهد. دست به دامن شوراي رقابت و بعضي نمايندگان شدند تا جلوي سود دهي خودروسازان به هر نحوي گرفته شود. همين عدم سود دهي شركت و ممانعت از ورود سرمايه ؛ افت كيفيت و عقب ماندگي ايجاد ميكند و همان ميشود كه غربيها و شرقي ها ميخواهد. قبلها در جنگها آب را بروي هم ميبستند تا لشكر روبرو تضعيف شود. اين سياست عدم سود دهي هم همين است. در جامعهاي كه تورم عمومي سالانه بالاي 25 درصد است تورم صنعت خودرو حدود 10 درصد ديكته ميشود. پيداست كه زيان و افت كيفيت حاصل ميشود. فلج كردن صنعت خودرو باعث سوق سرمايه ها به سمت مسكن و دلالي ميشود و اين همان است كه اجانب با دستهاي داخلي انجام دادند. اينكه هنوزم هستند كساني كه به سمت صنايع سنگ مياندازند و خود را قهرمان ملت قلمداد ميكنند باعث تعجب است. ورود سرمايه به شركتها را گرفته اند و فشار زيادي ميآورند و مقايسه با كشورهاي ديگر ميكنند.

    mohsen7360 mohsen7360 (7 خرداد 1400 ساعت 09:41)

    مشکل صنعت خودرو نیروی انسانی فزاینده و عدم تولید بهینه میباشد نه موارد بالا که صرفا عوامفریبی است شرکتهای خودروساز مثه تمام دنیا باید با تعدیل نیروی انسانی و انجام طرحهای کاهش هزینه تولید , به سمتی حرکت کنند تا از ضرر خارج شوند مردم نباید با قیمت بالای خودرو تاوان عدم بهینه بودن تولید خودروسازان را بدهند

  • حسین حسین (6 خرداد 1400 ساعت 11:45)

    ین همون مجلسیه‌که دو روز قبل میگفت افزایش ۸ درصدی خودرو سازان غیر قابل پذیرشه مجلس پیگیری میکنه????حالا پیگیری کرده میگه راهکار از خود دزدا بپرسیم????

    mohsen7360 mohsen7360 (7 خرداد 1400 ساعت 09:43)

    هیچ نهادی جرات افزایش قیمت خورو رو نداره به غیر از شورای رقابت چون عواقب امنیتی داره