1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. کانون سردفتران از مبلغان عدم لزوم تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد شکایت می کند!

کانون سردفتران از مبلغان عدم لزوم تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد شکایت می کند!

15 خرداد 1400
  • 16

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: از تبلیغ‌کنندگان عدم لزوم تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی شکایت می‌کنیم.

علی خندانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران در پی اظهارنظر برخی از افراد و مسئولان در خصوص عدم لزوم تنظیم سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی گفت: از افرادی که به هر شکل و نوعی در هر جایگاه و مقامی نسبت به ترویج بی‌قانونی در کشور از جمله عدم لزوم تنظیم سند رسمی برای خودرو در دفاتر اسناد رسمی اقدام کنند، در مراجع رسمی و قانونی شکایت می‌کنیم.

خندانی ضمن تأکید بر تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی اعلام کرد: رأی اخیر دیوان عدالت اداری که مستند برخی افراد قرار گرفته به ‌هیچ عنوان ارتباطی به عدم تنظیم سند قطعی خودرو در دفاتر اسناد رسمی ندارد.

وی ادامه داد: تا قبل از سال 86 که بحث قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی در مجلس تصویب شد ابهامات کماکان برقرار بود اما با تصویب ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی این موضوع کاملاً شفاف شد و در آن قانون گفته شد که مردم، افراد و مراجعه‌کننده‌ها باید ابتدا به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی جهت تعویض پلاک و بعد از آن برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. این ماده قانون را حتی اگر فردی سواد حقوقی هم ندارد متوجه می‌شود و کاملاً مشخص است تکلیف هر مجموعه چیست و هیچ جای این قانون به بحث اختیاری شدن اشاره نشده است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با تأکید بر اینکه برگ سبز پلیس در دادگاه اعتباری ندارد، گفت: تضمین امنیت مالکیت خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای لازم و ضروری است. این تضمین امنیت جز با سند رسمی و تنظیم اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر نیست و در این خصوص بخشنامه سال 1385 ریاست وقت قوه قضائیه تکلیف کلیه دادگاه‌ها و مراجع قضایی را در این خصوص مشخص و اعلام کرده که مراجع قضایی فقط اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی را بپذیرند و این به معنای این است که مدارک صادر شده مانند برگ سبز در مراجع قضایی قابلیت استناد و اعتبار ندارد.

خندانی با بیان اینکه متأسفانه برخی از افراد با راهنمایی اشتباه، مردم رابه زحمت و دردسر می‌اندازند، افزود: در این راستا برخی از خبرنگاران ناآگاه رسانه‌ها و حتی مسئولانی که اشراف کامل به مواد قانونی ندارند نیز دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه مردم از سردرگمی خسته شده‌اند، گفت: حرف نهایی و پایانی را قانون می‌زند و همه باید از قانون موجود تمکین کنیم.

خندانی با تأکید مجدد بر پیگیری و شکایت از افرادی که عدم رعایت قانون را ترویج می‌کنند اظهار کرد: کانون سردفتران و دفتریاران با جدیت به دنبال شکایت از افرادی است که با تفسیر اشتباه خود از قانون، مردم را به اشتباه می‌اندازند.

منبع تسنیم


نظرات

  • هومن هومن (16 خرداد 1400 ساعت 18:52)

    ملاک برگ سبز هست طبقه گفنه پلیس و رای دیوان عالی و سند ملاک نیست و جلز و ولز دفترداران که فقط برای گرفتن پول هست و لاغیر

  • محمودی محمودی (16 خرداد 1400 ساعت 17:43)

    ظاهرا خیلی از کم شدن پول مفت که به جیب می زنن ناراحت شدند
    مگر خودرو در کارخانه سند ثبت شده در دفاتر دارد ؟
    چرا اگر کسی از خودرو ساز خرید کند حتی اگر 30 سال هم آنرا داشته باشد نیاز به این سند ندارد و برگ سبز کافی است و
    پس از فروش خودرو چه اتفاقی می افتد که سند الزام می شود

  • عبدالله عبدالله (16 خرداد 1400 ساعت 09:47)

    سلام
    مالکیت شرعًا مبتنی بر قاعدۀ «ید» است: یعنی مالک کسی است که مال در اختیار اوست، مگر آنکه خلافش ثابت شود.
    امّا از آنرو که همیشه طرفین معاملات اصلی نیستند: بعضی‌ها دانسته/ ندانسته، به ناچار/ به اختیار، با فضولی/ وکالت، معامله میکنند؛ مشکلاتی پیش می‌آید که قانون برای تسهیل انتقال مالکیت یا برای تسریع پیگیری اموال اقدام به صدور سند نموده ولیک این سنددهی اوّلًا به خودی خود ایجاد مالکیت نمیکند بلکه صدورش هم منوط به سابقۀ ید و دو شاهد عادل است ثانیًا امکان جعل دارد ثالثًا منفعل (Passive) است.
    لذا اموال منقول مثل خودرو و موبایل تمهیدات جایگزین بهتری دارد که ضمنًا فعال (Active) هم هستند مثلًا چون دوربین راهور پلاک خودرو را چک میکند فرایند انتقال مالکیت/ پیگیری سرقت خیلی زودتر و دقیقتر از بروکراسی دفترخانه، ثبت و اجراء می‌شود و حق هم اینست: جبر زمانه دولت همراه را ایجاب میکند و روشهای قدیمی را منسوخ می‌نماید.
    وانگهی، خود فرایند ثبت اسناد در دفترخانه نیز دیگر مبتنی بر شبکۀ اطلّاعات است نه دفاتر دست‌نویس: یعنی دفتردار اسناد ارائه شدۀ طرفین معامله را نمی‌تواند بدون اعتبارسنجی برخط، ثبت کند و در مورد خودرو باز باید به راهور رجوع کند که اینکار باصطلاح «دور باطل» است و اگر بنا شد اجرائیه صادر شود، باز مجری همان راهور است.
    بنابر این دیگر چیزی بنام سند ثبتی، خریدار ندارد و سند رسمی همان سند سبز صادرۀ راهور است. جاعل اگر بخواهد با سندسازی خودروی کسی را تصاحب نماید باید برگ سبز و کارت خودرو را جعل کند چون تا اینها بنامش نباشد مدارک دیگر -هرچه باشد- به دردش نمی‌خورد چون حاکمیت ناگزیر است صاحب پلاک را مالک بداند و دادگاه نمی‌تواند دارندۀ پلاک را مالک خودرو نشناسد: زیرا اوّلًا قاضی هم مثل دفتردار بر اساس دادۀ راهور مدارک طرفین شکایت را اعتبارسنجی برخط میکند و ثانیًا غیر از این باشد تعارض در حاکمیت پیش می‌آید.
    در نتیجه، بنده برای معاملۀ خودرو به تعویض پلاک، صدور برگ سبز و کارت ماشین اکتفاء میکنم همانطور که سیمکارت کارکرده را در پیشخوان دولت، معامله میکنم. اگر فرضًا پس از مدّتی کسی ادّعایی کرد با خونسردی به پیگیری شکایت از مراجع قانونی دعوتش میکنم.
    و السلام

  • milad milad (15 خرداد 1400 ساعت 14:45)

    ببینید چقدر واسشون سود داشته که براحتی ازش نمیگذرن

  • محمد محمد (15 خرداد 1400 ساعت 13:20)

    نون دونیشون به خطر افتاده نگران مردم شدن اتفاقا مردم چرا باید برای یک معامله ماشین دوجا پول سند و انتقال بدن خدا لعنتتون کنه که سیر نمیشین

  • محمد محمد (15 خرداد 1400 ساعت 13:18)

    خندانی جان دستتو از جیب ملت در بیار

  • Fffh Fffh (15 خرداد 1400 ساعت 13:02)

    من ماشینی نو از شرکت سازنده تحویل میگیرم
    چرا برگ سبز به عنوان سند شناخته می شود؟
    چرا از دولت به من قانونی و از من به بعد غیر قانونی؟
    چرا با تعویض پلاک همه بدهی ها تسویه حساب میشه بعد باید مشکل پیش بیاد؟
    چرا این آقا و قانون (۱۳۸۵ از سال)سنگ جلو پای مردم میگزارند؟

  • ناشناس ناشناس (15 خرداد 1400 ساعت 12:37)

    کم حرف مفت بزن بگو میحوام پول مردم بیچاره را بخوریم برگ سیبز بذای خودروکافی است شما فقط فکر منافع خودتان هستید .مفت خورها

  • یاسین یاسین (15 خرداد 1400 ساعت 12:34)

    برگ سبز کافیه.انگار بهتون خیلی برخورده.مردم ما هم ساده ????????????

  • محمد محمد (15 خرداد 1400 ساعت 11:45)

    اگر برگ سبز، سند خودرو محسوب نمی‌شود.. چرا کارخونه های خودرو سازی همون برگ سبز را به عنوان سند انتقال به خریدار کافی دونسته و کسی آنها را مجبور به انتقال سند محضری نمی‌کند...یک بام و دو هوا نمیشه که!

  • ناصر ناصر (15 خرداد 1400 ساعت 11:40)

    با توجه به اینکه گردش مالی که در این حوزه قرار داره خیلی زیاده و از طرف بعضی ها هم حمایت میشن قطعا برنده این بازی دفتر دارهای محترم خواهند بود.

  • فرهنگی بازنشسته فرهنگی بازنشسته (15 خرداد 1400 ساعت 11:11)

    با ملاحظه به رای دیوان عالی کشور دیگر برای نقل و انتقال سند نیاز به دفترخانه نیست و برگ سبز کفایت می کند رای دیوان لازم ااتباع و لازم الاجرا و عدم اجرای آن و یا کارشکنی در اجرای آن موجب تعقیب کیفری می شود هنانطوری که شناسنامه سند هویت یک فرد است و ثبت احوال صادر می کند هماننطوری که مدارک تحصیلی اعم از مرک تحصیلی از ابتدایی تا پایان متوسطه که آموزش و پرورش متولی آن است و همانطوری که مدرک تحصیلی از فوق دیپلم تا دکتری که آموزش عالی متولی آن است و سند محسوب می شوند و نیازی به ثبت این مدارک در دفترخانه نیست صدور برگ سبز مالکیت خودرو که با ارائه مدارک لازم می باشد در حوزه اختیارات نیروی انتظامی است و سند محسوب می شوند و با مللاحظه به رای دیوان که درست و قانونی و با ملاحظه به توان مردم وعدم نیاز آن در دفترخانه صادر شده سند محسوب می شود و شکایت سردفترخانه در این خصوص فاقد وجه قانونی است و عدم اجرای و یا کارشکنی در اجرای رای دیوان جرم محسوب می شود و دادستان ها می توانند مجرمین را تحت تعقیب کیفری قرار دهند

  • mohsen7360 mohsen7360 (15 خرداد 1400 ساعت 11:05)

    دوران سند زدن دیگه تموم شده بهتره یه ممر در آمدی جدید پیدا کنید خخخخخ

  • حامد حامد (15 خرداد 1400 ساعت 10:24)

    شما ها که سیر شدنی نیستید عین زالو چسبید به رک مردم و خونشان را می مکید برای یک رضایت نامه ساده۲۰۰۰۰۰ تومان میگیرید حق دارید شکایت کنید هر غلطی که دلتون میخواد بکیید ما سند نمیخواهیم سند ماشین همان برگ سبزشه والسلام شد تمام مرگ بر چپاولگران

  • بینام بینام (15 خرداد 1400 ساعت 09:46)

    باز می خواهند برای مردم کیسه بدوزند دست از چپاول این مردم بیگناه بردارید

  • علی علی (15 خرداد 1400 ساعت 09:17)

    یعنی میفرمایید دیوان عدالت اداری هیچی از قوانین نمیفهمد شما اگر شکایتی دارید فقط به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید واز خودشان شکایت کنید