1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خرداد 1400؛ قیمت خودروها در بازار اندکی صعودی اما اردیبهشت، ماه ارزانی خودرو بود

خرداد 1400؛ قیمت خودروها در بازار اندکی صعودی اما اردیبهشت، ماه ارزانی خودرو بود

21 خرداد 1400
  • 0

به‌رغم افزایش نرخ ارز طی دو سه هفته اخیر، روند مثبت مذاکرات برجام، صحبت‌ها درباره لغو تحریم‌ها و همچنین رکود سنگین در بازار خودرو سبب شد اردیبهشت امسال، ماه ارزانی خودرو باشد. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که بازار خودرو از ابتدای سال 1400 بازدهی و بار مثبتی نداشته و قیمت خودرو بدون‌دلیل و در بازار بدون‌مشتری با نوسان‌های زیادی همراه بوده است.

بازدهی بازار خودرو در دومین‌ماه از سال منفی شد؛ درست همچون چهار بازار «بورس»، «مسکن»، «ارز» و «سکه». اتفاقی که سبب شد در اردیبهشت امسال، متوسط قیمت خودروهای داخلی در بازار، از سه‌درصد افزایش تا ۳/۵ درصد کاهش را نسبت به‌ماه قبل تجربه کنند. بازدهی منفی بازار خودرو دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها کاهش انتظارات تورمی و پایین آمدن قیمت ارز است. همچنین رکود بازار نیز در این ماجرا تاثیر زیادی دارد. بیش‌تر از یک ماه پیش بود که ایران، اروپا و آمریکا پس از پایان یافتن دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن، مذاکرات خود را برای احیای برجام آغاز کردند و از آنجا که امیدواری‌ها به‌نتایج مثبت این مذاکرات بالا بود، این موضوع خیلی زود اثر خود را برانتظارات تورمی بازار گذاشت و آن‌ها را در مسیر افت و کاهش قیمت قرار داد. 

هرچه از مذاکرات گذشت، اخبار امیدوارکننده بیش‌تری درباره احیای برجام و لغو تحریم‌ها به‌گوش می‌رسید و انتظارات تورمی و قیمت ارز نیز به‌تبع آن تحت‌تاثیر قرار می‌گرفت. این موضوع بر بازار خودرو نیز به‌شدت تاثیر گذاشت و سبب شد منحنی قیمت در این بازار کاهشی شود. شرایط به‌شکلی پیش رفت که اردیبهشت تبدیل به‌ماه ارزانی خودرو شد و این درحالی است که شرایط در دومین‌ماه سال گذشته تا حدی برعکس بود.

همچنین در اردیبهشت‌ماه امسال اتفاقاتی افتاد که می‌توانست فنر قیمت خودرو را باز هم رها کند؛ اما کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز این اجازه را نداد. اما مهم‌ترین این رویدادها صدور مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی در کارخانه توسط شورای‌رقابت بود. این شورا اواسط اردیبهشت‌ماه امسال مجوز افزایش قیمت به‌طور متوسط ۹درصدی را برای دو خودروساز بزرگ کشور صادر کرد و این اتفاق اگر در دورانی رخ می‌داد که انتظارات تورمی بالا رفته بود و قیمت ارز جولان می‌داد، بدون شک بازار خودرو را نیز ملتهب می‌کرد. 

با این حال، شرایط در اردیبهشت امسال به‌گونه‌ای بود که فنر قیمت خودرو رها نشد. هرچند بعد از اعلام حکم شورای‌رقابت قیمت خودرو اندکی بالا رفت، اما همان نیز با گذشت مدت کوتاهی دچار افت شد تا مشخص شود انتظارات تورمی و قیمت ارز، دست بالا را در بازار خودرو دارند. در گذشته که انتظارات تورمی بالا می‌رفت و قیمت ارز پیشروی می‌کرد، بازار خودرو نیز پابه‌پای آن‌ها پیش می‌رفت و چنین عواملی سبب افزایش قیمت چندباره در بازار خودرو شد. اردیبهشت امسال اما شرایط فرق می‌کرد و اتفاقات گذشته تکرار نشد. 

درعین حال روند کاهشی قیمت خودرو که حتی تا اوایل خرداد نیز ادامه داشت، طی حدودا یک هفته گذشته متوقف شده و حتی تغییر مسیر داده است. این بار نیز پای ارز در میان است؛ زیرا قیمت ارز در این چند روز نوسان داشته و بیش‌تر هم صعودی بوده است. از همین رو چون بازار خودرو با بازار ارز ارتباط نزدیکی دارد، منحنی قیمت خودروها نیز در این روزها افزایشی شده است. طبق اطلاعات رسیده از بازار، خودروها طی هفته جاری به‌خصوص دو سه‌روز گذشته سر به‌صعود گذاشته‌اند تا خرداد گران جای اردیبهشت ارزان بازار خودرو را بگیرد. 

البته با توجه به‌اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها در اواخر اردیبهشت (رشد قیمت تا ۱۵ درصد) این امکان وجود دارد که تولید در خردادماه افزایش قابل‌ توجهی داشته باشد و به‌تبع آن، عرضه نیز بالا برود. در این صورت باید منتظر ماند و دید مساله عرضه در قیمت خودرو بیش‌تر تاثیرگذار است یا قیمت ارز. درادامه ممکن است عرضه به‌نحوی باشد که درنهایت سبب کاهش قیمت خودرو شود. اما این امکان نیز وجود دارد که درصورت رشد قیمت ارز، کاری از افزایش عرضه خودرو نیز بر نیاید و قیمت‌ها باز هم بالا بروند.



نظرات