1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آیا پاک کننده سیستم سوخت خودرو ارزش خرید دارد؟

آیا پاک کننده سیستم سوخت خودرو ارزش خرید دارد؟

1 تیر 1400
  • 0

آیا می‌دانید رسوب موتور و مشکلاتی در عدم سوخت رسانی مناسب به موتور یکی از علل سر و صدای موتور خودرو است؟

به اعتقاد تعمیرکاران خودرو، باید تمیز کردن سیستم سوخت را هر چند وقت یکبار روی ماشین خود انجام دهید. هزینه تمیز کردن سیستم سوخت در مقایسه با سایر سرویس‌های نگهداری اتومبیل نسبتاً کم است و در پایان معمولاً ارزش آن را خواهد داشت.

بیایید قبل از بحث در مورد تمیز کردن سیستم سوخت و اینکه ارزش این کار چقدر است، کمی بیشتر در مورد تمیز کردن سیستم سوخت و آنچه شامل آن می شود، صحبت کنیم. تمیز نگه داشتن سیستم سوخت در بسیاری از موارد کمک می کند که موتور ماشین به خوبی کار کند. زمانی که احتراق در موتور صورت می گیرد، رسوباتی اطراف موتور را می پوشاند که جمع شدن این رسوبات می تواند اثرات نامطلوبی در کارکرد موتور داشته باشد.

بنزین می‌تواند مقدار زیادی از آلاینده‌ها را در سیستم سوخت ایجاد کند، برخی از آلودگی‌ها می‌توانند در اطراف تنظیم کننده فشار سوخت جمع شوند. مشکل واقعی از آنجا شروع می‌شود که رسوبات در اطراف انژکتور‌های سوخت ایجاد می‌شود.


در سیستم سوخت موتور دو نوع رسوب اصلی وجود دارد: اتانول و کربن!

اتانول: شنیده‌ها حاکی از آن است که اتانول باعث کاهش انتشار مونوکسیدکربن از وسیله نقلیه به منظور مطابقت با کیفیت هوا می‌شود، همچنین کبالت یک ماده تقویت کننده اکتان شناخته شده است (که باعث افزایش بازده سوخت می‌شود)، اما واقعیت این است که اتانول، الکلی خورنده است و ثابت می‌کند که در موتور خودرو اثرات منفی دارد.

بعلاوه، در موتور‌های قدیمی‌تر، می‌تواند باعث از بین رفتن رسوب کربن شود و به سایر قسمت‌های موتور راه یابد و مشکلات ایجاد کند، همچنین اکسید شده و امولسیون می‌شود و به تولید محصولات جانبی غیر قابل احتراق منجر می‌شود که در نهایت باعث انباشت سوخت، سوپاپ‌های ورودی و قسمت‌های مختلف محفظه احتراق موتور می‌شود. این عملکرد موتور و مصرف سوخت را بدتر می‌کند.

کربن: ;کربن در موتور‌ می‌تواند ناشی از رسوب ذرات کربن باشد که از احتراق هوا و سوخت تشکیل می‌شود. این رسوبات تنها با چند فرآیند در موتور ایجاد می‌شوند و به دلیل اینکه به سایر مناطق موتور می رود، می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند که سرانجام قدرت موتور را کم می کند و اگر به طور طولانی مدت در موتور باقی بماند می‌توانند مشکلات جدی ایجاد کنند به طور مثال به‌مرور تجمع چنین رسوباتی در موتور خودرو، باعث ایجاد اختلال در کار روغن رسانی می‌شود و در دراز مدت آسیب‌های فراوانی را به موتور وارد خواهد کرد.

در این میان رسوباتی که پایه کربنی دارند، تاثیر مستقیمی بر پایین آمدن راندمان موتور می‌گذارند و به‌مرور می‌توانند خرابی‌های فراوانی را برای خودرو به‌همراه داشته باشند؛ بنابراین برای پاکسازی و احیای مجدد پیشرانه خودرو یا افزایش راندمان سیستم سوخت‌رسانی خودرو باید از تمیزکننده‌ها و مکمل‌های جرم‌گیر سوخت استفاده کرد.

17.jpg

مطمئنا با تعویض به موقع روغن موتور و همچنین استفاده از روغن موتور‌های مرغوب می‌توان تا حد چشمگیری از رسوب کربن و سایر ذرات مضر در پیشرانه خودرو جلوگیری کرده و در هزینه‌های مربوط به تعمیر موتور صرفه جویی کنید، اما درصورتی‌که به هر دلیلی بخواهید تمامی مجرا‌های موتور را از رسوبات پاکسازی کنید، منطقی‌ترین راه باز کردن موتور و شستشو کامل سیستم روغن‌کاری یا سوخت‌رسانی خودرو خواهد بود.

روش های مختلفی برای از بین بردن رسوبات موجود در موتور وجود دارد اما باید به برخی مسائل توجه کنید. برای عملکرد بهتر، تمیز کردن اولیه باید به صورت پیشنهادی با دست و با استفاده از ابزار‌های ویژه انجام شود که با توجه به منطقه‌ای که باید تمیز شود متفاوت است. اگر رسوبات در ناحیه‌ای بسیار دشوار باشد، باید از حلال حاوی مواد موثره مانند PEA (پلی اتر آمین) یا ایزو پروپیل الکل استفاده شود.

این دو برای تضعیف پیوند‌های کربن کاملاً شناخته شده اند و به راحتی می‌توانند رسوبات کربن را همراه با مخلوط سوخت که آن‌ها را به سمت اگزوز هدایت می‌کند، حل کنند. مقدار افزودنی مورد استفاده برای دستیابی به بهترین نتیجه مهم است. پاک کننده سیستم سوخت، میزان هوای موجود در موتور را افزایش می‌دهد و نسبت فشرده سازی موتور را همراه با محافظت از اجزای موتور در برابر خوردگی بهبود می‌بخشد.

پیشنهاد می‌شود که به جای هزینه‌های سنگین و استفاده از روش‌های سنتی پاکسازی رسوبات موتور، از مکمل‌های جرمگیر موتور استفاده کنید که در مقایسه با روش‌های سنتی بسیار کم خرج بوده و از اثربخشی سریع‌تری برخوردار است. یک بطری پاک کننده حلال سوخت می‌تواند بیش از 2000 کیلومتر دوام بیاورد و هزینه بسیار ناچیزی دارد که برای داشتن یک موتور سالم می‌توان به راحتی هزینه کرد.



نظرات