1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نفس‌های آخر تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور

نفس‌های آخر تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور

15 تیر 1400
  • 0

 عمر تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور به آخر رسیده است. آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید خودرو در خردادماه سال جاری بیانگر آن است که تولید دوگانه‌سوزها نفس‌های آخر خود را می‌کشد. 

همراه با افزایش قیمت بنزین در دولت نهم، علی اکبر محرابیان، وزیر وقت صنعت اعلام کرد که تصمیمی بر ادامه تولید خودروهای بنزین‌سوز ندارد و در زمانی کوتاه تمام خودروهای کشور دوگانه خواهند شد. هرچند تصمیم به دوگانه‌سوز کردن تمام خودروهای تولیدی بدون فراهم کردن زیرساختی در این زمینه، درنهایت به شکست انجامید. با این حال تولید این نوع خودروها با توجه به تقاضای بالای آن همچنان در دستور کار خودروسازان قرار داشت.

حال به نظر می‌رسد که با شرایط تحریمی کشور که تامین قطعات این نوع خودروها را دشوار کرده و همچنین کاهش تقاضا، خطوط تولید این خودروها دیر یا زود به‌طور کامل متوقف خواهد شد. بر این اساس آمار خودروسازان در خرداد ماه نشان می‌دهد تنها سایت خراسان ایران‌خودرو نسبت به تولید دوگانه‌سوزها اقدام می‌کند و باقی سایت‌های تولیدی در این زمینه متوقف مانده‌اند.طبق آمارهای ارائه‌شده پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در سایت خراسان با ۴۷درصد افت تولید مواجه شده است. این در شرایطی است که آمار تجمعی تولید این خودرو تا خرداد امسال ۲هزار و ۲۲۵ دستگاه بوده است. بر این اساس سال گذشته در این بازه زمانی ۴هزار و ۲۴۹دستگاه از این خودرو به تولید رسیده بود.

پژو پارس دوگانه‌سوز این سایت تولیدی ایران‌خودرو نیزتا پایان خرداد ماه افت ۸۶درصدی را تجربه کرده است. در شرایطی که تا خرداد ماه سال گذشته هزار و ۳۰۰دستگاه از این خودرو در سایت ایران‌خودرو خراسان تولید شده بود؛ اما در سال جاری این میزان به ۱۸۰ دستگاه رسیده است. اما نکته جالب اینکه سمند دوگانه‌سوز در سایت ایران‌خودروی تبریز با رشد تولید چشم‌گیری همراه شده است. طبق آمار وزارت صمت سمند LX-EF۷-CNG با تولید ۴هزار و ۵۲ دستگاه در سال جاری نسبت به بازه زمانی سال گذشته رشد بیش از ۱۱۹درصدی داشته است. همچنین در خودروسازی فردا متعلق به ایران‌خودرو نیز در سال جاری هیچ خودروی دوگانه‌سوزی تولید نشده است. 

به این ترتیب آمار کنونی از توقف یا کاهش تولید دوگانه‌سوزها در شرایطی حکایت دارد که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان عنوان می‌کند که خودروی دوگانه‌سوز اگر مورد استقبال قرار گیرد، افزایش تولید پیدا می‌کند و در صورتی که میزان استقبال کمی داشته باشد، تولید آن کاهش خواهد یافت. به این ترتیب دبیر انجمن خودروسازان تاکید دارد که کاهش تولید به‌دلیل میزان استقبال مشتریان از این نوع خودروها کاهش داشته است. اما چرا استقبال روند کاهشی به خود گرفته است؟ آنچه مشخص است به‌دلیل هزینه گزاف تولید این خودروها که برخی از قطعات آن نیز وارداتی است، عرضه نیز با قیمت نسبتا بالایی نسبت به خودروهای بنزین‌سوز انجام می‌شود. بنابراین قیمت بالای این خودروها نسبت به محصول مشابه بنزین‌سوز آن می‌تواند مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از گازسوز‌ها باشد.



نظرات