1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تنها راه برون رفت صنعت خودرو از بحران؛ فروش به قیمت حاشیه بازار است

تنها راه برون رفت صنعت خودرو از بحران؛ فروش به قیمت حاشیه بازار است

22 تیر 1400
  • 7

 دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار، راه حل منطقی برای عبور از بحران های ناشی از قیمت گذاری دستوری است.

احمد نعمت بخش با انتقاد از قیمت گذاری شورای رقابت گفت: مصوبات شورای رقابت غیر کارشناسی بوده و سبب زیان هنگفت ایران‌خودرو و سایپا شده است.

وی افزود: فروش خودرو براساس قیمت حاشیه بازار رانت و فساد بازار خودرو را از بین می برد و موجب ثبات برای خودروساز و مصرف کننده واقعی خواهد شد.

نعمت بخش ادامه داد: مصوبات شورای رقابت زمینه افزایش بی ضابطه قیمت خودرو و گرم شدن بازار دلالی را فراهم کرد و روند زیان دهی خودروسازان شتاب بیشتری گرفت.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: به دلیل این‌که در کنار خودروسازان سهام داران هم متضرر می شوند بارها از مسوولین مربوط خواستار تجدید نظر در روش قیمت گذاری دستوری بوده ایم. 

وی با بیان این‌که شورای رقابت انگار افزایش قیمت مواد اولیه را نمی بیند، تاکید کرد: براساس مصوبات شورای رقابت، مبنای قیمت گذاری ارزیابی سه ماهه تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است و این مهم مورد توجه شورا قرار نگرفت.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: درصدهای اعلام شده از سوی شورای رقابت عملا به خودروسازان کمکی نمی کند و میزان مورد انتظار خودروسازان برای جبران زیان های انباشته فاصله دارد.

نعمت بحش تصریح کرد: خودرو سازان در سال گذشته با تمام مشکلات تحریم و کرونا تولید را در راستای بهبود تراز مالی خود انجام دادند ولی با توجه به افزایش هزینه های جانبی مانند افزایش دستمزدها و گرانی مواد اولیه عملا این افزایش تولید نتوانست گره گشای مشکلات مالی خودروسازان باشد.

وی با تاکید دوباره بر فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار مانند دهه هفتاد، گفت: با اجرای این برنامه شاهد تحقق برنامه های شرکت های خودروساز و همچنین کنترل بازار و همچنین حذف تقاضای کاذب و غیر واقعی خواهیم بود.

نعمت بخش به زیان 85 هزار میلیارد تومانی خودروسازان اشاره کرد و افزود: بیش از هر زمان دیگری نیاز است تا سازمان‌های مسوول برای حل این چالش تلاش کنند و صنعت  خودروسازی را از این زیان فزاینده نجات دهند.
 

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهارکرد: در کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی جلسه هایی با حضور مدیران شرکت های خودروسازی برای حل مشکل قیمت گذاری برگزار شد  اما حتی مجلس هم در این خصوص عملا کاری از پیش نبرد.

وی در پایان  ابراز امیدواری کرد: برای نجات صنعت خودروسازی ایران در اوج تحریم ها باید تلاش های اثربخش و کاربردی از سوی سازمان های مسوول در دستور کار قرار گیرد تا این صنعت بتواند به فعالیت های خود ادامه  دهد.

منبع تسنیم


نظرات

  • کاربر سایت کاربر سایت (23 تیر 1400 ساعت 08:59)

    تمام فرغون سازان کشور توهم این رو دارن که فرغوناشون با برندهای روز دنیا یکیه و باید قیمت فرغوناشون با باقی برندها یکی باشه . امان از جنس بد

  • حسین حسین (23 تیر 1400 ساعت 07:25)

    لطفا واردات خودرو را با تعرفه 5درصد آزاد نمایید قیمت ماشین بر اساس ریال محاسبه نه دلار جون حقوق و دسمزد بر حسب ریال همه چیز درست میشه و گرنه از خدا و پیغمبر بترسید و شرم کنید روزی باید پاسخگو باشید آه دل مردم دود مان شما را خواهد گرفت

  • علی علی (22 تیر 1400 ساعت 20:38)

    آقای نعمت‌بخش همونی هستن که سالهاست بر این مسند تکیه زدن و خودشون مگان سوار میشدن و پراید رو برای مردم استاندارد می‌دونستن!
    چرا حاشیه بازار؟! واردات آزاد و تعرفه حداقل بشه، شما به ۱۰ برابر قیمت بازار بفروش! البته اگر تونستی!

  • الیاس الیاس (22 تیر 1400 ساعت 18:24)

    مگه شما اندازه نیاز بازار تولید میکنی که میگی حاشیه بازار؟خود ******* باعث این بدبختی شدی.وقتی برای تولید یه پراید دوهزار نفر باید ازش بخورن نتیجه همین میشه.ببین غیر از نیروی بخش تولید کارخانه.چند هرار نفر بیخود تو این سایپا و ایرانخودرو دارن حقوق میگیرن؟شما و دوستانت عادت کردین به ******** /شرایط برابر اگه تو تولید و واردات باشه.معلوم میشه کی از این اشغالا میخره.تازه میگه زیان انباشته....**** اگه داشته باشی با این همه خریدار و این قیمت فضایی شما.الان باید بهترین ماشینهای برقی را تولید میکردی.

  • آرین آرین (22 تیر 1400 ساعت 11:44)

    آره هی بازار ببره بالا هی کارخونه.

  • علی علی (22 تیر 1400 ساعت 09:10)

    زمانی که پرایدداشت می شد ۴۰ تومن مدیرانعامل وقت ایرانخدرو و سایپا تو برنامه گفتگوی ویژه خبر شبکه دو همیشن پیشنهادرد دادند یک هفته نشد دولت همین را تصویب کرد. نتیجه شد پراید ۱۰۰ تومنی چرا؟ چون حاشیه بازار هم توسط خودرو ساز هدایت و رهبری میشه . باید واردات آزادبشه با تعرفه صفر ببینم کسی فرغون می خره ۱۰۰ میلیون

  • تاسف تاسف (22 تیر 1400 ساعت 08:30)

    لابد منظورتون همون حاشیه بازاری هست که خود خودروسازها و دلال های بزرگ، تعیین کننده قیمت هستن!
    یعنی گوشت رو بدی دست گرگ بگی عادلانه تقسیم کن!!

    اول باید مشخص بشه که قیمت پایه رو کی و کدام سازمان بادی تعیین کنه.
    ایران پر از دزد................