این روزها ناهمخوانی عرضه و تقاضا مهمترین دلیل نابسامانی بازار خودرو و حباب قیمتی در این بازار است. برای حل این مشکل که چند سالی گریبانگیر بازار خودرو شده است، مسئولان و خودروسازان بارها وعده افزایش تیراژ تولید را داده اند که کمتر عملی شده است.
حتی در سال های اخیر، وعده افزایش تیراژ تولید خودرو یکی از دلایل موافقت شورای رقابت با صدور مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی بود اما بعد از بالارفتن قیمت کارخانه ای خودروها، این موضوع به فراموشی سپرده شده و پیگیری خاصی در مورد دلیل عدم تحقق آن صورت نگرفته است. این بار نمایندگان مجلس قرار است در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، موضوع تیراژ تولید را مورد ارزیابی قرار دهند.
حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازیها موضوع تیراژ تولید این شرکتها را بررسی میکند، گفت: خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع مجلس تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند، بنابراین در صورتی که تولید آنها در ابتدای سال کاهش یافته باشد، باید علت را توضیح دهند.
وی درباره افزایش قیمت خودرو در بازار نیز گفت: با توجه به اینکه بازار خودرو، محل امنی برای سرمایهگذاری نیست، توصیه میکنیم مردم وارد این بازار نشوند، زیرا آینده آن مشخص نیست و احتمال ضرر وحود دارد.
وی افزود: از آنجا که سیاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دولت سیزدهم تنظیمگری بازار از طریق رفع انحصار و واردات است، ممکن است افرادی که به دنبال سرمایهگذاری در بازار هستند با آسیب و ضرر اقتصادی روبهرو شوند.
* بررسی نقش تیراژ تولید خودروسازان در نوسانات بازار
فیروزی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر کاهش تولید یکی از خودروسازان در 2 ماه ابتدایی سال، تصریح کرد: عدول خودروسازان از برنامههای ارائه شده مبنی بر افزایش تیراژ تولید باید دلایل مشخص و قابل دفاعی داشته باشد. به این معنا که به طور مثال ممکن است، ماشینآلات آنان خراب شده باشد یا با کمبود قطعه روبهرو شده باشند، در غیر این صورت هر توجیه دیگری پذیرفتنی نیست و نشاندهنده وجود مشکلات مدیریتی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان این موضوع را بررسی می کند و در صورت تائید کاهش عمدی تیراژ تولید توسط خودروسازان در ماههای ابتدایی سال جاری به منظور ایجاد نوسان در بازار خودرو، این موضوع را در گزارش نهایی لحاظ خواهد کرد و به مراجع قضایی ارجاع میشود.
وی افزود: خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند، بنابراین در صورتی که تولید آنها کاهش یافته باشد باید علت کاهش را توضیح دهند.
* محورهای تحقیق و تفحص از خودروسازیها
نمایندگان مجلس دوم دی سال گذشته در جلسه علنی مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکتهای خودروسازی در خصوص کیفیت و قیمت خودرو موافقت کردند. آن روز از 251 نماینده حاضر در صحن مجلس 210 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع به تقاضای تفحص از عملکرد شرکتهای خودروساز دادند
این تحقیق و تفحص در ۹ محور زیر مطرح شد:
۱-بررسی وضعیت توزیع خودرو در خصوص کسانی که چندین سال است با واریز پول در نوبت هستند و هنوز به حقوق قانونی خود نرسیده اند.
۲-تصمیم گیری چند گانه در نرخ گذاری
۳-بررسی بهم ریختگی ثبت نام اخیر با توجه به کمبود تولید و ایجاد صف های طولانی و استفاده نادرست از ابزارهای اجرائی
۴-بررسی وضعیت مالی و تخلفات انجام شده
۵-عدم عدالت در ثبت نام و توزیع خودرو
۶-وجود رانت و زدوبند و عدم رعایت عدالت در ثبت نام ها
۷-عدم همخوانی تولید و توزیع و مصرف و ایجاد مشکل برای مجموعه نظام
۸-کیفیت پائین محصولات تولیدی
۹-کم توجهی به مدیران متخصص و نخبه در انجام امور