1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سازمان ثبت: برگ سبز سند رسمی است نه سند مالکیت

سازمان ثبت: برگ سبز سند رسمی است نه سند مالکیت

4 مرداد 1400
  • 8

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه برگ سبز سند مالکیت نیست، گفت: محاکم قضایی برگ سبز را به رسمیت نمی‌شناسند چراکه این سند فقط یک سند رسمی است نه سند مالکیت.

هنوز با قطعیت نیافتن تکلیف برگ سبزی که پلیس برای خودروها صادر می کند به عنوان سند رسمی مالکیت خودرو در کشور ، اختلافات در این زمینه همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد که حذف یکی از منابع اصلی درآمد دفاتر ثبت اسناد برای این صنف غیر قابل قبول می باشد.

ذبیح الله خدائیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگ سبز سند مالکیت است یا خیر اظهار کرد: برگ سبزی که پلیس صادر می‌کند سند رسمی است؛ حجت الاسلام مصدق هم به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری در صحبتی گفتند که برگ سبز پلیس سند رسمی است نه اینکه سند مالکیت رسمی باشد.

وی افزود: بالاترین مقامی که در دستگاه قضائی داریم رئیس قوه قضائیه است که در سال ۹۵ بخشنامه کردند که محاکم و واحدهای ثبت اسناد و املاک نباید سندی را که نیروی انتظامی تحت عنوان برگ سبز برای تعویض پلاک صادر می‌کند به عنوان سند رسمی مالکیت به رسمیت بشناسند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برگ سبز پلیس در حد تعویض پلاک سند رسمی است اما سند مالکیت نیست، چراکه نقل و انتقال خودرو به موجب ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرایم باید در داخل دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

خدائیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه محاکم برگ سبز را از افراد در صورت بروز مشکل به عنوان سند قبول می‌کنند یا خیر، گفت: اگر کسی که سند رسمی از دفاتر دارد و فردی که برگ سبز دارد به واحد اجرای ثبت اسناد مراجعه کنند، واحد اجرای ثبت اسناد آن سند فردی که سندش را در دفاتر تنظیم کرده است را به رسمیت می‌شناسد.

وی تاکید کرد: برگ سبز در برابر سندی که در دفاتر ثبت اسناد تنظیم شده‌اند، به عنوان سند رسمی مالکیت شناخته نمی‌شود و قابلیت اجرا را ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: اما اینگونه نیست که برگ سبز هیچ ارزشی نداشته باشد و به عنوان یک سند رسمی برای برخی موارد خاص مانند تعویض پلاک و امثالهم قابل قبول است.

منبع مهر


نظرات

  • امیر از شیراز امیر از شیراز (6 مرداد 1400 ساعت 13:14)

    اگر واقعا به این حرف های که می زنید اعتقاد دارید چرا وقتی از فردی شکایت میشه که اموالش را توقیف کنند ( مثلا در مورد چک برگشتی یا اجرتا گذاشتن مهریه ) دادگاه به استناد برگ سبز ماشین ، فرد را صاحب خودرو دانسته و ماشین را توقیف می کنند !!!؟ مگر نه این که صاحب خودرو کسی هست که سند اسناد رسمی داشته باشه ؟؟
    جمع کنید این باند بازی صنفی که چندین سال هست مردم به خاطر مکنافع دفترداران دارید سر می گردانید؟

    دوم : بخشنامه جایگاه قانون را نمی تواند بگیرد یعنی با بخشنامه نمی شود قانون را تفسیر به رای کرد ، اگر در موضوعی قانون روشن نیست یا اختلاف وجود دارد باید از مرجع درخواست تفسیر نمود لذا اگر واقعا صداقت داشتید ( از جمله همون آقای محترم که سال 95 بخشنامه کرد ) درخواست استسفاریه از مجلس می کردید و این دعوا را تمام می کردید؟

  • حسن زاده حسن زاده (4 مرداد 1400 ساعت 16:38)

    دوستان ما در قرن 14 هجری شمسی زندگی مکنیم برگ سبز یعنی همه چیز خودرو حریف دوستان شاغل در سازمان ثبت هم نمیشویم علی به برکت الله

  • فریبرز زنگنه فریبرز زنگنه (4 مرداد 1400 ساعت 14:09)

    دوستان برگه سبز خودرو ، هم سند رسمی است ، و هم سند مالکیت و هم در دادگاه ها ، بعنوان سند مالکیت شناخته میشود . مسئولین سازمان ثبت ، به خاطر حفظ منافعشان ، یک مشت دروغ تحویل مردم میدهند . یکی از این مجریان ، از این بی همه چیزها ، سوال نمیکند ، که چطور وقتی خودروی صفر کیلومتر از کمپانی تحویل مشتری میگردد ، برگه سبزش ، هم سند رسمیست و هم سند مالکیت ؟

  • ایرانی ایرانی (4 مرداد 1400 ساعت 12:42)

    هدف زدن جیب مردمه !!!!!! باقیش حرف مفت !!!!!!!

  • سجاد سجاد (4 مرداد 1400 ساعت 10:25)

    وقتی پلیس برات تعویض پلاک میکنه با برگ سبز و نیازی به سند نداره.بزار تا اخر عمرشون داد بزنن سند مالکیت مهمه!!
    والا کل کارای ماشین با پلیسه اصلا دفترخانه. همش بهت میگه برو پلیس اول بعد بیا

  • سید سید (4 مرداد 1400 ساعت 09:23)

    سند رسمی وقتی بنام کسی باشد مالک شناخته میشود مگر میشود سند رسمی بنام کسی باشد و مالک کس دیگری این چه بازی است که در اوردن

    مصطفی مصطفی (4 مرداد 1400 ساعت 10:44)

    با این گرانی خودرو اگرخرج سندکم شود کمک خوبی به مردم شده است نیروی انتظامی مثل همیشه بایدحافظ حقوق مردم باشدودرمقابل سودجویی محضرداران مقاومت کند.تا موجب نارضایتی مردم نشود.

    مصطفی مصطفی (4 مرداد 1400 ساعت 10:54)

    میخوان از مردم پول زور بگیرن