1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آیا زیاد روشن بودن خودرو در حالت درجا به موتور لطمه میزند؟

آیا زیاد روشن بودن خودرو در حالت درجا به موتور لطمه میزند؟

7 مرداد 1400
  • 4

در حالت سکون و یا خلاص کارکردن موتور خودرو به معنی روشن بودن آن بدون حرکت خورو است. بسیاری از مالکان خودرو با این تصور که درجا و یا خلاص کارکردن اتومبیل برای روشن کردن و گرم کردن موتور خودرو لازم و مفید است، هر روزه قبل از حرکت این کار را انجام می‌دهند، اما خوب است بدانید که این تصور و عمل کاملاً اشتباه و نادرست می باشد و نه تنها سود و فایده ای ندارد بلکه آسیب‌ها و صدمات جدی را به موتور خودرو وارد خواهد کرد. 

خیلی از اوقات در گرمای تابستان به خاطر کولر و در سرمای زمستان به خاطر نیاز به بخاری،‌ مجبوریم در حال توقف خودرو را روشن نگه داریم. این سؤال برای صاحبان خودرو وجود دارد که روشن ماندن خودرو در حال خلاص چه قدر به موتور خودرو لطمه وارد می آورد. جواب متخصصان خودرو این است که روشن ماندن خودرو در حالت خلاص به هیچ عنوان لطمه ای به موتور خودرو وارد نمی کند. روشن ماندن خودرو در حالت خلاص در برخی از مکان ها یا ممنوع است یا اخلاقی نیست و این بحث دیگری است.

زمانی که سامانه خنک کننده خودرو سالم باشد روشن ماندن خودرو در حالت خلاص لطمه ای به موتور نمی زند و اگر در حالت خلاص درجه روی کیلومترشمار از حالت نرمال بالاتر برود [و علامت هشدار  روی داشبورد به سمت HOT‌ برود] در آن صورت نشان از عدم سلامت سامانه خنک کننده خودرو دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و رفع شود. خودرو می تواند تا زمان تمام شدن سوخت در همان حالت خلاص روشن بماند.

حتی می توان گفت خودرو در حالت خلاص کمتر آسیب می بیند تا در حالت رانندگی شاید به همین دلیل هم هست که به آن در اصطلاح «خلاص» و در زبان انگیسی idling [بیکار] می گویند.

اما خلاص ماندن خودرو از دو جهت شایسته توجه و حتی نگرانی است. اول مصرف بی رویه سوخت و ایجاد آلودگی است. زمانی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد در محیط اطراف خود دی اکسید کربن، کربوهیدرات های نسوخته، ترکیبات اکسید نیتروژن و غیره متصاعد می کند. دوم در برخی از ایالات های آمریکا و در خیلی از کشورهای پیشرفته، قوانینی در خصوص روشن نگه داشتن خودرو در حالت خلاص وضع شده است. بنابراین در شهر یا ایالتی که زندگی می کنید باید در خصوص قوانین آن آگاهی لازم را به دست آورید.

در شرایط گرمای شدید،‌ جلوگیری از گرمازدگی و در سرمایه شدید جلوگیری از یخ زدن ایجاب می کند که از امکانات خودرو به درستی استفاده شود. اما در حالتی که فقط به خاطر راحت طلبی است، وجداناً بهتر است که از مصرف بی رویه سوخت های فسیلی و ایجاد آلایندگی اجتناب کرد.



نظرات

  • محمد محمد (7 مرداد 1400 ساعت 20:01)

    سلام
    روشن نگه داشتن خودرو برای طولانی مدت در حالت سکون( مثلا برای استفاده از کولر) باعث تشکیل دوده و کربن روی پیستون های ماشین میشه و این کثیفی روی پیستون تبدیل به یک نقطه داغ شده و باعث ناک زدن ماشین یا پیش احتراقی می‌شود ک می‌تواند صدمات جدی به موتور وارد کند مانند کج شدن شاتون، ذوب شدن پیستون و صدمه به یاتاقان و موجب تنش چرخشی مخالف به میل لنگ و... شود.
    به نظرم برای ایستادن بیشتر از 10 دقیقه ماشین رو خاموش کنیم و تو سایه بیرون ماشین منتظر بمونیم بهتره.

  • هادی هادی (7 مرداد 1400 ساعت 10:34)

    وجدانا.خخخخخخ

  • ا.م ا.م (7 مرداد 1400 ساعت 08:53)

    البته روشن بودن خودرو در حالت خلاص درمکان دربسته خطر حتمی مرگ را بدنبال دارد.

  • حسین حسین (7 مرداد 1400 ساعت 08:37)

    اتفاقاً روشن بودن ماشین در حالت درجا به خودِ ماشین صدمه میزنه دلیل او هم اینه که در حالت درجای بیش از اندازه به علت نبود جریان هوای مناسب قسمتهایی نظیر بدنه اطراف موتور،گیربکس و به خصوص مجموعه اِگزوز از خنک کاری مناسب بهره نبرده و همونطور که گفتم در توقفهای طولانی به صورت درجا سبب آسیب به موتور و حتی گاهی مشاهده شده است که سبب آتش سوزی میگردد.