1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. ورود خودرو آریا سایپا به بازار تا پایان سال

ورود خودرو آریا سایپا به بازار تا پایان سال

7 شهریور 1400
  • 3

گروه خودروسازی سایپا برنامه های گسترده ای تا پایان سال 1400 دارد که مهمترین بخش آن برای عموم جامعه عرضه سه محصول جدید شاهین اتوماتیک، کراس اوور آریا و خودرو جدید اطلس است. سایپا همچنین از ابتدای سال تا کنون موفق به رشد ۴ درصدی تولید و افزایش ۲۵درصدی تحویل انواع خودرو شده است و تعهدات معوق نیز به کمترین میزان طی ۳ سال اخیر رسیده است.

تبعات سنگین تحریم به مرور با تلاش سایپایی ها در حال کمرنگ شدن و حرکت این خودروساز به سمت شرایط عادی و اوج گیری تیراژ و تنوع محصولات است. سایپا از ابتدای هفته گذشته موفق به افزایش تیراژ روزانه تولید شاهین به 150 دستگاه شده در حالی که این آمار تا پیش از این کمتر از 100 دستگاه در روز بوده و به این صورت از این پس سایپا می تواند با سرعت بیشتری به تقاضاهای روزافزون خرید این خودرو پاسخ دهد.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی نیمه نخست سال 1400، سه محصول جدید آریا، شاهین اتوماتیک و اطلس قرار است مهمان های بازار ایران در نیمه دوم سال باشند. اطلس به عنوان محصولی در کلاس B و از خانواده پلتفرم X200 بدون شک جلوه ای متفاوت از مینی کراس ها را به بازار ارائه خواهد کرد اما در کنار این محصول جدید، شاهین اتوماتیک و آریا بدون شک نقش مهمی در تغییر معادلات بازار خودرو خواهند داشت.

شاهین اتوماتیک هر چند دومین محصول اتوماتیک صنعت خودرو ایران در بین سدان های کلاس C خواهد بود اما حجم بزرگی از تقاضا را پیش روی خود خواهد داشت. بازار سدان های اتوماتیک تا همین چند سال پیش در اختیار برند های مونتاژی و وارداتی بود اما با خروج شرکای خارجی از صنعت خودرو، سایپا با طراحی شاهین اتوماتیک می تواند بخش مهمی از این نیاز را پاسخ بدهد و از طرف دیگر رقابت جذابی در بازار بین این خودرو و رقیبش از ایران خودرو شکل خواهد گرفت.

آریا نیز به عنوان نخستین کراس اوور ملی ایران، قرار است جای خالی تمام کراس اوور های مونتاژی را با مزایای بیشتر پر کند. آریا با ورود به بازار بدون رقیب هم کلاس تقاضایی را پیش رو خواهد داشت که طی 3 سال گذشته به آن پاسخ داده نشده و از این جهت احتمالا پرحاشیه ترین خودرو بازار لقب خواهد گرفت و پس از تحویل نخستین سری ان می توان انتظار رشد 2 تا 2.5برابری قیمت در بازار را داشت.

شاهین اتوماتیک قرار است از پاییز 1400 روانه بازار شود. پیشبینی می شود این خودرو به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز شود که عملکرد به مراتب بهتری از گیربکس های CVT ارائه می کند. کراس اوورسایپا آریا با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف کراس اوور های پیشین بازار در این کلاس بر پایه پلتفرم SP100 طراحی شده و به گفته مدیرعامل سایپا قرار است طی نیمه دوم سال با گیربکس اتوماتیک روانه بازار شود. آریا نخستین کراس اوور بومی ایران است که در کلاس C طراحی شده و بدون شک یکی از پرطرفدارترین خودروهای آینده نزدیک بازار نیز خواهد بود. همچنین بر اساس شنیده ها احتمال نصب پیشرانه جدید سه سیلندر توربو یک لیتری با حداکثر توان 143 اسب بخار و حداکثر گشتاور 222 نیوتون متر در این کراس اوور وجود دارد. صندلی برقی، کروز کنترل، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و نمایشگر لمسی از جمله آپشن ها و تکنولوژی های قابل توجهی است که احتمالا در فول ترین نسخه آریا به بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز هفته گذشته در همین زمینه گفت: از ابتدای سال جاری گروه خودروسازی سایپا به سمت صفر شدن معوقات خودروهای خود حرکت کرده و در تلاش است که با افزایش تولید خودروی شاهین و ورود محصولات جدید از نیمه دوم سال جاری، صنعت خودرو را متحول کند.

وی با پیش بینی اینکه با ادامه روند افزایشی تولید خودرو دیگر شاهد تعهد معوق نخواهیم بود، تصریح کرد: بیش از دو سال طول کشید تا مجموعه سایپا بتواند 300 هزار دستگاه خودرویی که در مدیریت های گذشته معوق شده بود را تحویل دهد. صفر شدن معوقات خودرویی از هفته آینده، اقدام مهمی است که با تلاش و همت مهندسان و کارگران خط تولید سایپا و قطعه سازان به دست می آید.

منبع سایپا


نظرات

  • محمد محمد (7 شهریور 1400 ساعت 11:16)

    ما نخواستین خودروی جدید رونمایی کنین دو تا خودرو مثل آدم بسازین که هر باربه بهانه نگین تحریمیم قطعه نیست .

  • ساندرو ساندرو (7 شهریور 1400 ساعت 09:53)

    لعنت به سایپا سه سال هست تکلیف ساندرو رو مشخص نمیکنه و هر روز از قهرمان بازی حرف میزنه

  • علی علی (7 شهریور 1400 ساعت 09:04)

    ******کم اراجیف بگو