1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رشد ارزآوری خودروسازان ترکیه هزار برابر خودروسازان ایران

رشد ارزآوری خودروسازان ترکیه هزار برابر خودروسازان ایران

9 شهریور 1400
  • 8

خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر داد که خودروسازان این کشور ظرف 7 ماه حدود 5.5 میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کردند.

این عدد تقریبا ۴.۵ برابر درآمد نفتی سال گذشنه ایران است و حدود ۱۰۰۰ برابر درآمد صادراتی خودروسازان ایرانی محسوب می‌شود.

بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنایع خودروسازی اولوداغ (OİB) ترکیه، در بازه زمانی ژانویه تا ماه جولای امسال به بیش از ۱۰۰ کشور، مناطق خودمختار و آزاد صادرات خودروی و سواری انجام گرفته‌ است.

در این بازه ۱۶ میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۶۹۱ هزار دلار صادرات خودرو صورت گرفته که این میزان ۳۳٫۷ درصد از مجموع صادرات ترکیه است.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵ میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۴۲۰ هزار اعلام شده با ۸ درصد رشد به ۵ میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۹۷ هزار دلار رسیده است.

بیشترین صادرات خودرو از ترکیه در هفت ماه امسال با ۹۸۳ میلیون و ۶۰۸ هزار دلار به فرانسه انجام شده است.

میزان صادرات به فرانسه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۸٫۵ درصد رشد ثبت کرده است.

ترکیه در هفت ماه امسال پس از فرانسه به ایتالیا ۴۳۴ میلیون و ۱۶۸ هزار دلار، آلمان ۵۱۱ میلیون و ۷۶۴ هزار دلار، اسپانیا ۴۷۰ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار، بریتانیا ۴۶۰ میلیون و ۵۸۲ هزار دلار، لهستان ۲۸۴ میلیون و ۵۸۹ هزار دلار، مصر ۲۳۴ میلیون و ۷۸۷ هزار، اسلوونی ۱۹۷ میلیون و ۳۷۴ هزار دلار و آمریکا ۱۷۹ میلیون و ۶۰۰ دلار صادرات خودروی سواری انجام داده‌ است.

گفتنی است میزان صادرات به کشورهای تونس، عراق، ژاپن، لبنان، پلی‌نزی فرانسه و مولداوی بیش از ۱۰۰ درصد رشد یافته است.
 

درآمد صادراتی خودروسازان ترکیه ۹۰۰ برابر خودروسازان ایران

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بر اساس اعلام گمرک ایران درآمد صادراتی خودروسازان ایرانی در سال ۹۹ فقط حدود ۵.۷ میلیون دلار بوده است.

گمرک توضیح داده که سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت دلار به ۹ کشور صادر شده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه درآمد نفتی سال گذشته ایران فقط ۱.۲ میلیارد دلار بوده است که با این حساب درآمد خودروسازان ترکیه ظرف ۷ ماه چیزی حدود ۴.۵ برابر درآمد نفتی سال گذشته ایران است.

گفتنی است صنعت خودروسازی ترکیه بنا به گزارش سایت ikinciyeni خودروسازی ترکیه یکی از سه شاخه اصلی صنعت در ترکیه است.

اولین شرکت های خودروسازی ترکیه کارخانه های تولید خودرو در سال ۱۹۵۴ با افتتاح کارخانه جیپ در توزلا شروع کردند. کارخانه ماشین ترک در سال ۱۹۶۸ شروع به تولید خودرو با نام مراد ۱۲۴ کرده است.

در دهه ۷۰ با ظهور شرکت هایی مانند اویاک، اوتویول و کارسان (Oyak, Otoyol, Karsan) جهش بزرگی در این صنعت در ترکیه رخ می‌دهد. این دهه سرآغاز توسعه صنعت خودروسازی و ماشین های ترکیه ای قلمداد می شود.

همچنین تمامی خودروهای ساخت ترکیه از طریق جذب سرمایه گذاری از خودروسازهای بزرگ دنیا صورت گرفته و قرار است اولین خودرو ملی ترکیه که تمام برقی است، در سال ۲۰۲۱ به بازار ارائه شود. رونمایی این خودرو در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو ژنو انجام شد.



نظرات

  • شهروند شهروند (6 مهر 1400 ساعت 10:59)

    فقط یک باور هست که رشد و پیشرفت رو میسازه
    ****مشتری پادشاه است***
    مشتری چی میخواد به جز کیفیت،قیمت مناسب اما تو کشور ما فرق داره تولید کننده پادشاه است اون تعیین میکنه همه چی رو
    و ما مردم هم متاسفانه می خریم دیگه پس از ماست که بر ماست

  • بربادرفته۱ بربادرفته۱ (10 شهریور 1400 ساعت 01:04)

    خجالت آوره واقعا فکر نکنم دیگه جایی بغیر از خود ایران ،اونم به اجبار خودرو ایران رو بخره

  • ضصض ضصض (9 شهریور 1400 ساعت 21:47)

    خاک بر سر مدیران خودرو سازی

  • امیر امیر (9 شهریور 1400 ساعت 16:11)

    برای اینکه درترکیه رقابتدر ایران دللالی خودرویی که 30 میلیون نمی ارزد به بیش از 300 میلیون دربازار فروخته می شود .وهمه راضی وخشنود هستیم.بابا حمع کنید سایپا وایران خودرو رو بزارید مردم راحت زندگی کنند

  • حمید حمید (9 شهریور 1400 ساعت 15:21)

    خدا را رو شکر که ******که فردی صالح و مشاور و 40سال فعالیت انقلابی دارد پسرانش در ترکیه مجتمعسازی میکنند و داخل نیامدند و از اقتصاد و تبحر دکتر اردوغان اطلاع داشت وگرنه در داخل در بورس و مسکن وارد میکرد و اموالش ناپدید میشد و سکته میکرد تاالان 4 بار.

  • امیر امیر (9 شهریور 1400 ساعت 14:27)

    وقتی خودرو ساز داخلی هیچ رقیبی نداشته باشه یا اینکه به جایی پاسخگو نباشه وحمایت دولت داشته باشه ووقتی که هزینه ای دستمزد مدیران وتعداد مدیران رده بالا بیشتر باشه ویا هیچ بهره وری در تولید نداشته باشه بایدهم عقب بیوفته وفرغون تولید کنه

  • نیما نیما (9 شهریور 1400 ساعت 13:52)

    خاک عالم تو سر مسئولینی که فقط فکر جیب خودشونن ما با این افراد ۱۰۰۰ سال دیگه به جایی نمیرسیم

  • داود داود (9 شهریور 1400 ساعت 13:52)

    علت آن *****بودن و نداشتن تعهد به مملکت از سوی تولید کنندگان است ک فقط به فکر پر کردن جیب خودشان هستند.