1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کُماندر جدید، اولین جیپ توسعه‌یافته در برزیل رونمایی شد + عکس

کُماندر جدید، اولین جیپ توسعه‌یافته در برزیل رونمایی شد + عکس

11 شهریور 1400
  • 0

چند هفته پس از انتشار اولین تصاویر و ویدئوها از جیپ کُماندر جدید، این کراس‌اوور سه ردیفه رسماً و به‌طور کامل معرفی شده است. کماندر جدید که در برزیل توسعه یافته و تولید می‌شود، بر اساس همان پلت‌فرم کامپس ساخته شده اما از بدنه‌ای کشیده‌تر و کاملاً بازطراحی شده با فضا برای ۷ نفر برخوردار است. این خودرو فقط برای عرضه در آمریکای جنوبی طراحی شده و انتظار نمی‌رود در ایالات‌متحده یا اروپا عرضه شود.

Jeep-Commander-Range-3.jpg

طراحی بیرونی کماندر هم‌راستا با جدیدترین محصولات جیپ یعنی گرند چروکی L و واگنییر است. این خودرو هرچند در برخی عناصر مثل دهانهٔ ذوزنقه‌ای شکل گلگیرها، روکش‌های پلاستیکی بدنه و خطوط شخصیت با کامپس اشتراک دارد اما از هویت طراحی خاص خود بهره می‌برد. در جلوی خودرو، همان جلوپنجرهٔ هفت‌قسمتی مشهور جیپ به چشم می‌خورد که با تزئینات کرومی به چراغ‌های باریک تمام LED متصل شده است. در سپر خودرو نیز ورودی‌های هوای بزرگی به چشم می‌خورد.

Jeep_Commander_Overland_TD4x4_0003.jpg
خط افقی پنجره‌ها و طرح دورنگ سفارشی و همین‌طور چراغ‌های باریک عقب کماندر شبیه به گرند چروکی L هستند با این تفاوت که چراغ‌ها در مکانی بالاتر نصب و با یک نوار کرومی به هم متصل شده‌اند. با نگاهی به پروفیل جانبی خودرو می‌توان دید که فاصلهٔ محوری و اوورهنگ عقب نسبت به کامپس افزایش پیدا کرده است. کماندر ۴,۷۶۹ میلی‌متر طول، ۱,۸۵۹ میلی‌متر عرض و ۱,۶۸۲ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن ۲,۷۹۴ میلی‌متر است که این یعنی ۱۵۸ میلی‌متر کشیده‌تر، ۴۱ میلی‌متر عریض‌تر و ۴۲ میلی‌متر بلندتر از کامپس بوده و ۱۵۸ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد.

Jeep_Commander_Overland_4x4_0054.jpg
طراحی کابین کماندر اما کاملاً با کامپس یکسان است و صرفاً با تریم‌ها و تودوزی‌های متفاوت، نمای لوکس‌تری پیدا کرده است. بزرگ‌ترین تفاوت داخلی این خودرو با کامپس اما برخورداری از دو صندلی اضافی در ردیف سوم است. صندلی‌های ردیف دوم نیز می‌توانند تا ۱۴۰ میلی‌متر به جلو یا عقب حرکت کنند که از این طریق می‌توان فضای پای صندلی‌های ردیف سوم را کم یا زیاد کرد. حجم صندوق بار خودرو در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی ۲۳۳ لیتر است که این رقم با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم به ۶۶۰ لیتر و با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به ۱۷۶۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

Jeep_Commander_Overland_Flex_0016.jpg
کماندر در دو تیپ مختلف بنام‌های لیمیتد و اوورلند به بازار عرضه می‌شود که لیمیتد با رینگ‌های ۱۸ اینچی و تودوزی چرمی و جیز مشکی‌رنگ ارائه می‌شود درحالی‌که اوورلند از رینگ‌های بزرگ‌تر ۱۹ اینچی، روکش‌های پلاستیکی همرنگ بدنه و تودوزی چرمی قهوه‌ای‌رنگ برخوردار است. هردو تیپ به‌صورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۱ اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز هستند اما اوورلند از سیستم صوتی پریمیوم هارمن کاردون ۴۵۰ واتی با ۹ بلندگو و یک ساب‌ووفر، سانروف پانورامیک، درب صندوق اتوماتیک و سوکت برق ۱۲ ولت در کاپوت هم بهره می‌برد.

Jeep_Commander_Overland_4x4_0077.jpg
کماندر در بخش ایمنی به هفت ایربگ و مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل کروز کنترل تطبیقی مجهز شده است درحالی‌که امکان سفارش ۱۸ لوازم جانبی مختلف موپار مثل صندلی مخصوص سگ و باربند هم برای آن وجود خواهد داشت. هرچند پلت‌فرم کماندر با کامپس مشترک است اما برای این خودرو در جلو و عقب سیستم تعلیق جدیدی در نظر گرفته شده که متناسب با اندازهٔ بزرگ‌تر و وزن بیشتر آن است.

Jeep_Commander_Overland_4x4_0074.jpg
برای تأمین نیروی کماندر دو پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته شده است. موتور اول یک نمونهٔ ۱.۳ لیتری توربوشارژ دوگانه‌سوز (بنزین و اتانول) است که ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن‌را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌فرستد. هرچند این نسخه از سامانهٔ چهارچرخ محرک بی‌بهره است اما برای ارائهٔ چسبندگی بیشتر در آفرودهای سبک، به حالتی بنام کنترل کشش پلاس مجهز شده است.

Jeep_Commander_Limited_flex0017.jpg
موتور بعدی اما که ۲ لیتری توربودیزل با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور است، با گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به همراه سامانهٔ چهارچرخ محرک با قفل دیفرانسیل، سه حالت رانندگی اتوماتیک، شن‌وماسه و برفی و کنترل پایین آمدن از شیب‌ها ارائه می‌شود. در این نسخه همچنین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم به صفحهٔ آفرود مجهز است که شیب عمودی و جانبی، حالت رانندگی انتخاب‌شده و وضعیت قفل دیفرانسیل را به نمایش درمی‌آورد. آفرودی‌ترین نسخهٔ کماندر ۲۱۲ میلی‌متر از زمین فاصله داشته و زوایای حمله و فرار آن به ترتیب ۲۶ درجه و ۲۴ درجه است.


جیپ کماندر در شهرستان گویانای برزیل تولید می‌شود و تحویل آن به خریداران در این کشور از اکتبر آغاز خواهد شد. قیمت این کراس‌اوور آمریکایی در برزیل از ۲۰۰ هزار رئال معادل ۳۸ هزار دلار آغاز شده و در گران‌ترین نسخه (اوورلند توربودیزل ۴×۴) به ۲۸۰ هزار رئال معادل ۵۳ هزار دلار می‌رسد.

منبع پدال


نظرات