1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. شیوا: خودروسازان در موقعیت مسلط هستند ولی انصاف هم داشته باشند

شیوا: خودروسازان در موقعیت مسلط هستند ولی انصاف هم داشته باشند

23 شهریور 1400
  • 6

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه پیش فروش خودرو زمانی به نفع مصرف کننده است که امتیازی به او بدهد، گفت: درست است خودروسازان در موقعیت مسلط قرار دارند اما انصاف هم داشته باشند.

در اواسط مرداد ماه و در جلسه 473 شورای رقابت مصوب شد که در طرح پیش فروش خودروهای مشمول قیمت گذاری، سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده مشمول هیچ گونه تورم قیمتی احتمالی نباشد. در عین حال تاکید شد خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش ندارند.

در کنار برخی حواشی و انتقاداتی که در این رابطه مطرح بود، گفته می شد که خودروسازان بزرگ کشور ایران خودرو و سایپا چندان تمایلی به این مصوبه نداشته و حتی بهانه‌ای برای عقب‌نشینی از طرح‌های پیش فروش خودرو است.

در رابطه با این جریان رضا شیوا - رئیس شورای رقابت - توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه پیش فروش خودرو باید نفعی هم برای مصرف کننده داشته باشد، گفت:خودروسازان توجه داشته باشند که وقتی در پیش فروش هیچ امتیازی از سوی خودروساز به مصرف کننده ارائه نمی شود و سودی برای آن ندارد چرا باید برای پیش خرید اقدام کند و در این حالت استقبال مصرف کننده نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه وقتی مصرف کننده برای پیش فروش اقدام می‌کند پول خود را مدت‌ها در اختیار خودروساز قرار می‌دهد که در گذر زمان و در شرایط تورمی موجود مشمول تورم می شود و پولش از بین می‌رود، افزود: اما شاهد هستیم که خودروساز هیچ امتیازی به مصرف کننده ارائه نمی دهد، نتیجه این است که در یک سال چند صد شکایت در این رابطه از سوی متقاضیان به شورای رقابت اعلام شده است.

به گفته شیوا، بهتر است خودروسازان طبق مصوبه عمل کرده و تعهدات خود را نیز انجام دهند و به این هم فکر کنند که اگر در موقعیت مسلط در بازار قرار دارند باید انصاف را هم در نظر بگیرند.


اگر بازار رقابتی بود باز هم کسی حاضر بود پیش خرید کند؟

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد بازار رقابتی در خودرو گفت: اگر چنین بازاری داشتیم و چندین خودروساز خودرو ارائه می کردند آیا باز هم کسی حاضر بود پولش را برای پیش فروش یکساله آن هم وقتی حتی قیمت نهایی مشخص نیست در اختیار خودروسازان قرار دهد؟ ولی اکنون این خودروسازان هستند که بر جریان مسلط بوده و مصرف کننده هم چاره ای ندارد و نمی تواند خودرو خریداری کند، از این رو لازم بود تا نسبت به تغییر وضعیت با صدور این مصوبه از سوی شورای رقابت اقدام شود.

منبع ایسنا


نظرات

  • خودروساز خودروساز (23 شهریور 1400 ساعت 21:20)

    هر چی تو بگی جیگر

  • حخا حخا (23 شهریور 1400 ساعت 15:14)

    یکباربرای همیشه دست مافیای پشت پرده اشفته بازارخودرو راروکنید قیمت واقعی اتومبیل حدود یک سوم این رقمهای شاخدارهست حتی باهمین قیمت ارز اظهارنظر نسنجیده وزیر صمت اولین کار استیضاح این وزیر نادان هست درمرحله بعد همین مافیا که پشت پرده نمی خوان طرح واردات خودروتصویب بشه رابه اشد مجازات محکوم کنین حبسهای طولانی شلاق تبعید به مناطق بداب وهوا انفصال ازخدمت و....یکبار برای همیشه ماشین رااز کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کنید مثل همه دنیا

  • مصطفی مصطفی (23 شهریور 1400 ساعت 14:39)

    آقای شیوا آنقدر از این طریق ثروتهای کلان و بی اندازه تحت پوشش نظام به جیب زده و گردن کلفت کرده که تندتر از این نمیتونه حرفی بزنه وگوشت تن خوردو سازهای عزیز رو بلرزونه ولی بالاخره روزی میاد که سگ محل خودروهای درپیتی شما نزاره وامثال شیوا برن جاکشی کنن پول دربیارن

  • افشین افشین (23 شهریور 1400 ساعت 12:06)

    باسلام.
    از آقای شیوا انتظار اینچنین ادبیات خشنی رو نداشتیم.واقعا ایشون فکر نمیکنن با این عتاب ترسناک به خودروسازان احتمال داره مشکلات قلبی و مغزی واسه مدیران خودروساز پیش بیاد.لطفا آرومتر ....بزارین مدیران عزیز خودروساز از آرامششون لذت ببرن

  • مژگان مژگان (23 شهریور 1400 ساعت 09:03)

    تا زمانیکه واردات ازاد نشود و رقابت نباشد این زالو های جاده مخصوص خون مردم را میمکند

  • ناشناس ناشناس (23 شهریور 1400 ساعت 08:52)

    خودروسازان در موقعیت مسلط هستند ولی انصاف هم داشته باشند- از گربه انتظار حیا دارند وای به حال مردم