1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. احتکار نیست؛ خودروهای دپوشده ایران خودرو نیازمند قطعات خاص است

احتکار نیست؛ خودروهای دپوشده ایران خودرو نیازمند قطعات خاص است

26 شهریور 1400
  • 3

رییس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودروسازی، گفت: با توجه به بازدید نزدیک از ایران خودرو، می‌توان گفت که اتهام دپوی خودرو در پارکینگ ها به این شرکت وارد نیست، زیرا تعداد زیادی خودرو در پارکینگ وجود دارد که نیازمند قطعه است.

علی اکبر کریمی، در نشست با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و بازدید از خطوط تولید این شرکت، تصریح کرد: خودرو‌های بسیاری به دلیل نبود یک قطعه که ناشی از تحریم و مشکلات موجود در مسیر خرید قطعات است، در پارکینگ مانده که مدیران عامل خودروسازی‌ها و مسوولان کشور باید برای حل این مشکل در سریع‌ترین زمان برنامه‌ریزی کنند.

وی، ‌هدف از تحقیق و تفحص را ارتقای سطح صنعت خودرو و رفع چالش‌ها و مشکلات موجود دانست و اظهار کرد: خودروسازی از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار بوده و با بیش از ۶۰ رشته صنعتی دیگر در ارتباط است، بنابراین رونق آن می تواند در سایر صنایع نیز اثرگذار بوده و اشتغال‌زایی به همراه داشته باشد.

کریمی، با تاکید براین‌که همه باید تلاش کنیم که وضعیت صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران در اقتصاد ملی بهبود یابد، افزود: براساس گزارش مدیرعامل ایران خودرو، تعهدات معوق این شرکت به ۱۰ هزار دستگاه یعنی کمترین میزان طی سال‌های اخیر رسیده است.

وی اضافه کرد: براساس گزارش مذکور فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار موجب افزایش تقاضا در این بازار شده است، در نتیجه رقابت شدیدی برای خرید محصولات ایران‌خودرو و سایر خودروسازان ایجاد شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تعمیق داخلی‌سازی در ایران خودرو را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: طبق گزارش ارایه شده میزان ساخت داخل محصولات ایران‌خودرو افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم اراک در مجلس یازدهم با اشاره به بازدید از مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو، ادامه داد: در این مرکز از مدل‌ها و طراحی‌های جدید خودرو، مانند تارا با آپشن‌های جدید و خودرو‌هایی که مراحل ساخت اولیه آن‌ها طی شده و در ماه‌های آینده به تولید می‌رسد، بازدید به عمل آمد؛ براساس این بازدید‌ها اقدامات خوبی در حوزه توسعه محصول و ارایه پلتفرم‌ها و محصولات متنوع صورت گرفته است.


برای ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو اقدامات خوبی در دست انجام است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست اظهار کرد: از خط تولید بدنه خودروهای تارا و برخی محصولات دیگر بازدید شد و مشاهدات نمایندگان نشان می‌دهد که برای مساله ارتقای کیفیت اقدامات خوبی در دست انجام است و به گفته مدیران ایران خودرو، محصولات جدیدی نیز در دست طراحی و برنامه‌ریزی است.

روح الله عباسپور افزود: مدیرعامل ایران خودرو توضیح داد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با افزایش تولید محصولات، تاخیر در تحویل محصولات این شرکت از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به ۱۰ هزار دستگاه کاهش یافته و اگر برخی قطعات کوچک نیز تامین شود، توانایی تحویل محصولات را به صورت دو روزه نیز دارند.

عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور، عنوان کرد: براساس اظهارات مسوولان ایران خودرو، برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و ارتقا به سطح محصولات ۴ و ۵ ستاره و نیز کاهش هزینه‌ها در حال انجام است و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برقرار است.


مقیمی: شفافیت محور فعالیت های ایران خودرو است

در این نشست مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز گزارشی از اقدامات اخیر این خودروساز در حوزه های مختلف تولید و عرضه خودرو به بازار، توسعه و ارتقای محصولات، اقدامات کیفی، صادرات و... ارایه کرد.

فرشاد مقیمی، با تاکید بر لزوم بازنگری در روش قیمت گذاری محصولات،‌ گفت: قیمت گذاری براساس بهای تمام شده تولید، سبب شتاب در تولید، توسعه محصولات و صادرات خواهد شد.

وی با بیان این‌که اطلاعات مورد نیاز هیات تحقیق و تفحص در زمان مقرر ارایه خواهد شد، گفت: شفافیت محور اصلی فعالیت های ایران خودرو است.

مقیمی ضمن ارایه گزارشی از وضعیت فعلی ایران خودرو در حوزه های مختلف، اظهار کرد: در زمینه توسعه محصولات و ارایه خدمات مناسب به مشتریان، گام های قابل توجهی در شرایط تحریم و مشکلات ناشی از کرونا برداشته‌ایم. تعامل با قطعه سازان و شرکت های دانش بنیان دستاوردهای مختلفی در توسعه محصولات ایران خودرو داشته است.

وی تصریح کرد: ایجاد تنوع در سبد محصولات ایران خودرو و اضافه شدن محصولات جدید، طراحی موتور سه سیلندر و راه اندازی مجدد خطوط تولید خودروهای تجاری و اتوبوس و تولید و عرضه خودروهای امدادی مانند اتوبوس آمبولانس از جمله نتایج این همکاری هاست.

گفتنی است، در نشست مشترک رییس و اعضای هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور با مدیرعامل و معاونان گروه صنعتی ایران خودرو، مهم‌ترین محورهای تحقیق و تفحص مجلس مطرح شد تا گزارش‌ لازم برای ارایه به کارشناسان هیات تحقیق و تفحص آماده شود. بازدید از سایر خودروسازان نیز در دستور کار این هیات قرار دارد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی و سیدعلی موسوی، سایر اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودروسازی نیز در این نشست و بازدید حضور داشتند.



نظرات

  • سیدجعفرکاظمی سیدجعفرکاظمی (27 شهریور 1400 ساعت 08:57)

    نگران نباشید پول نفت دریافتی از کره وژاپن را به افرادخاص بدهیدتاصرف خرید خورو وارداتی بکنند درحالی که درصدبالائی از مردم بیچاره معطل نان روزانه خودهستند.

  • علی علی (27 شهریور 1400 ساعت 01:14)

    خودتون رو مسخره کردین یا مردم رو؟
    سفینه فضایی نیست که قطعاتش تو جهان هم سخت گیر بیاد.
    آدم بدی به چین از روش کپی میکنه تحویلت میده،
    رابطمون هم با چین که خیلی خوبه.
    خود چین هم خودروسازه
    مسلما گاری‌های ایرانخودرو و سایپا هم از تکنولوژی روز دنیا جلوتر نیستن که بگیم اون قطعات خاص، انحصاریِ ابر خودروهای دنیاست!
    اینها به کنار تو این چند سال که تحریم‌ها شروع شد این قطعات رو از کجا تامین میکردین؟!
    یهو قطعاتش نایاب شد؟
    اونم تو کل جهان؟
    از بازار سیاه قطعات اف چهارده تامکت با اون درجه از تکنولوژی و قطعات گیر میاد و میخریم ولی قطعات یه مشت لگن ۳۰ سال پیش مونتاژ ایران گیر نمیاد؟!
    بله شما هم راست میگید.

  • احمد احمد (26 شهریور 1400 ساعت 11:33)

    دروغ به این بزرگی .اون تو بازار ازاد فروش میره این هم اینجوری میگن .خودرو هم کم تولید تا قیمتها بالا ببرن.اینها مزدور هستن