1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی یک کراس‌اوور کوچک دیگر هیوندای؛ بایون ۲۰۲۱ + تصاویر

معرفی یک کراس‌اوور کوچک دیگر هیوندای؛ بایون ۲۰۲۱ + تصاویر

30 شهریور 1400
  • 0

بایون در انتهای فهرست کراس‌اوورهای پرشمار هیوندای قرار دارد. اما آیا می‌تواند در این بخش رقابتی بازار موفق باشد؟

هیوندای بایون مانند یک SUV کوچک به نظر می‌رسد که به سمت هدف خود ضربه می‌زند. کاربردی بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحان این خودرو بوده است. تجهیزات کامل، توانایی‌های مناسب، رانندگی آسان و ارزش مناسب در کنار ظاهر متفاوت آن باعث توجه به آن خواهد شد. هرچند ادعایی هم برای برتری مقابل رقبایی چون فولکس تی کراس و فورد پوما ندارد اما به‌عنوان یک گزینه بی حاشیه و جایگزینی برای اشکودا کامیک قابل پیشنهاد است.

Hyundai-Bayon-2022-1024-04.jpg
هیوندای بایون، یک شاسی‌بلند سوپر مینی بر اساس آخرین مدل هیوندای i20 با چهره‌ای خنده‌دار است. این طور نیست؟ ببخشید که نظر شخصی خود را در موضوعی سلیقه‌ای مطرح کردیم اما تعداد کمی از مشتریان در این کلاس به دنبال خودرویی با ظاهر عجیب و غریب هستند و نگاهی به رقبایی چون سئات آرونا این موضوع را تأیید می‌کند.

Hyundai-Bayon-2022-1024-03.jpg
قسمت جلوی بایون تحت تأثیر چراغ‌های دو قسمتی قرار گرفته که یکی بسیار باریک و دیگری شکاف دار است. خطوط عمیق و زیگزاگی روی بدنه و فرم زاویه‌دار ستون C به همراه چراغ‌های عقب عمودی که با یک خط باریک به هم متصل شده‌اند، نمایی کاملاً متفاوت از i20 که پلتفرم خود را با آن به اشتراک گذاشته نشان می‌دهند.

Hyundai-Bayon-UK-drive-11.jpg
در مقایسه با یک هیوندای کُنا، بایون کمی کوتاه‌تر و باریک‌تر اما قد آن بلندتر و فضای بار آن بیشتر و کاربردی‌تر است. با این وجود، درحالی‌که کنا با یک نسخه تمام الکتریکی هم ارائه می‌شود و به‌زودی هم در نسخه N با یک موتور قدرتمند ۲۸۶ اسبی همراه می‌شود، بایون بسیار ساده‌تر عمل کرده و همه نسخه‌های آن به یک موتور سه سیلندر یک لیتری توربو با کمک سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی اکتفا کرده‌اند. این پیشرانه در دو نسخه ۹۹ اسبی و ۱۱۸ اسب بخاری در دسترس است و با گیربکس‌های ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته اتوماتیک جفت می‌شود.

Hyundai-Bayon-UK-drive-3.jpg
دسته‌بندی‌ تریم‌های بایون هم از نظم ثابت هیوندای تبعیت می‌کند. قیمت نسخه پایه ۲۰۲۹۵ پوند برای تریم SE Connect است که چرخ‌های ۱۶ اینچی، چراغ‌های جلوی نور بالای اتوماتیک، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، نمایشگر راننده ۱۰.۲۵ اینچی و یک نمایشگر مرکزی لمسی ۸ اینچی را دربر می‌گیرد.

Hyundai-Bayon-UK-drive-4.jpg
مدل‌های ممتاز با چرخ‌های ۱۷ اینچی، شیشه‌های رنگی، چراغ‌های جلوی LED، نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک و فرمان گرم شونده ارائه می‌شوند. تریم Ultimate هم با لوازم تزئینی و لوکس بیشتر و سیستم صوتی Bose تکمیل می‌شود.


وقتی وارد کابین بایون شوید خواهید دید که برخلاف بدنه بیرونی، کابین آن شباهت زیادی به i20 دارد. در اینجا مقدار زیادی پلاستیک سخت مشکی رنگ به کار رفته و از نظر کیفی هم در سطح i20 است. این کابین نه تنها به اندازه پژو ۲۰۰۸ خیره‌کننده نیست که حتی مثل فولکس تی کراس هم جذاب به نظر نمی‌رسد.

Hyundai-Bayon-UK-drive-12.jpg
خوشبختانه یک فرمان چرمی در همه مدل‌ها به‌صورت استاندارد وجود دارد. مجموعه اطلاعات و سرگرمی هم بسیار قوی است. نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای خودرویی با این اندازه بسیار بزرگ است و منوهای آن ساده و گرافیک آن واضح و سریع است. فضاهای کوچک و بزرگ زیادی هم برای وسایل در نظر گرفته شده است. در زیر کنترل‌های سیستم تهویه فضایی برای جای‌گیری یک پد شارژر بی‌سیم گوشی وجود دارد. اما فضای بین صندلی‌های جلو، حجم کمی دارد. فضای سرنشینان جلو هم باریک به نظر می‌رسد اما اوضاع در عقب بهتر است و فضای پای خوبی برای دو فرد بزرگسال وجود دارد.


صندلی‌های عقب با نسبت ۶۰/۴۰ تا می‌شوند و فضای ۳۳۴ لیتری صندوق را تا ۱۲۰۵ لیتر افزایش می‌دهند. کف صندوق بار هم قابل تنظیم است به‌طوری‌که می‌تواند هم‌سطح با لبه بارگیری قرار گیرد.

Hyundai-Bayon-UK-drive-7.jpg
بایون برای نمایش قدرت ساخته نشده و موتور کوچک هیبریدی آن باوجود ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن‌متر گشتاور، عملکردی قابل قبول برای این کلاس و ابعاد ارائه می‌کند. سیستم بازیابی انرژی هم مزاحمتی ایجاد نمی‌کند و عملکرد آن نامحسوس اما قوی است. چرخ‌های کوچک، عاری از بازخورد است. جعبه دنده تعویض سریعی دارد. برای کلاچ هم هیوندای از سیستم جدید eClutch iMT استفاده کرده است.


کیفیت سواری و رانندگی این خودرو در مقایسه با رقبا هم خوب است. تجربه رانندگی با بایون همراه با آرامش خاطر است و البته ضمانت ۵ ساله آن نیز باعث آرامش در مالکیت آن خواهد بود.

مشخصات فنی هیوندای بایون Premium

مدل: ۱.۰ T-GDi 120PS 48v
پیشرانه: سه سیلندر بنزینی توربو MHEV
قدرت/گشتاور: ۱۱۸ اسب بخار/۱۷۲ نیوتن‌متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی/دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت

منبع پدال


نظرات